"כשהתחרות בין הנמלים תתחיל היא תהיה מאוד אגרסיבית, זה חברות טורפות"

"כל עובד שבא כל בוקר לעבודה רואה את הנמל החדש מתקדם לנגד עיניו, הוא לא אוהב את זה", אמרה אורנה הוזמן בכור, יו"ר נמל אשדוד, בוועידת ישראל לעסקים • לדבריה, "את הרווחים שיש לנו היום כנראה לא נראה בשנים הקרובות וזו החלטה של הממשלה מה היא רוצה לעשות עם חברת נמל אשדוד - האם להשאיר אותה ממשלתית או ללכת להפרטה"

אורנה הוזמן-בכור, יו''רית דירקטוריון נמל אשדוד / צילום: יוסי כהן
אורנה הוזמן-בכור, יו''רית דירקטוריון נמל אשדוד / צילום: יוסי כהן

"אני רואה בתחרות עם הנמל החדש הזדמנות של פעם בחיים. עשינו פה השקעות אדירות שלא קרו כאן עשרות שנים. החברה קיבלה החלטה להשקיע 2.4 מיליארד שקל מתקציבה, אנחנו משקיעים בשדרוג הרציפים, רציף המכולות שלנו, שדרוג, הארכה, עומק, הרולס רויס של המנופים בדיוק כמו בנמלים החדשים", אמרה אורנה הוזמן בכור, יו"ר נמל אשדוד, בשיחה עם עמירם ברקת מגלובס בוועידת העסקים של ישראל.

בתגובה לשאלת ברקת על העיכוב בנמלים, הקשר ליוקר המחיה ומספר האוניות שממתינות מחוץ לנמל, אמרה הוזמן בכור כי היום חיכו שמונה אוניות מחוץ לנמל, אבל "להזכירכם שלפני 3-4 חודשים מחוץ לנמל אשדוד המתינו 30 אוניות בחוץ מספר שבועות, המתנה ממושכת זה רע מאוד. אנחנו חווים את הקורונה ואת האומיקרון שלא הולך לעזוב אותנו, בשנה וחצי האחרונות הקורונה כאן ויש עלייה בביקושים, יש לזה המון סיבות. ביקושים לחומרי בנייה, גלם, מוצרים, משלוחים, מה שתבחר".

"אנחנו אחרי בוסטר שלישי ולקראת רביעי, ובעולם לא גמרו להתחסן בשלישי, אז רואים מדי יום שנמלים נפתחים ונסגרים קודם כול בעולם, וזאת אומרת שהעובדים באים ולא באים וזה דבר שנורא תנודתי ומשתנה".

"אבל לא הפסיקו בנמל אשדוד יום אחד לעבוד. כשהתחילה הקורונה לא ידעו איך לפרוק, מה לעשות, לא היו הנחיות ברורות, לא הייתה רגולציה ולא היה משרד הבריאות".

"קיבלנו החלטה בדירקטוריון לקנות לעובדים את כל הציוד הנדרש וקנינו ברדסים, העובדים שלנו היו עם כפפות וברדסים, כי פחדו שהקונטיינרים המשטחים הם מדבקים, אבל לא הפסקנו לפרוק ליום אחד".

"אז התחלנו עם הקורונה, באמצע היינו עם מבצע שומר החומות, 3-4 סגרים לסירוגין יותר קשים ויותר הדוקים. בגלל שאנחנו מפעל שירות חיוני אז תמיד נתנו שירות".

מאז הם הורידו את הכפפות?
"מאז הורידו ומאז יש רגולציה. הרופאה הראשית המחוזית של משרד הבריאות הייתה באה לדבר איתם ולהסביר להם שזה לא עובר ולא מדבק, אבל לא יודעת אם היא בעצמה לא פחדה".

סה"כ לכם כל הפקק הזה לא דבר רע מבחינת תוצאות של החברה.
"אנחנו ספק שירות חיוני וחברה ממשלתית שנותנת מענה למשק הישראלי. הפקקים האלה עושים רע למשק הישראלי ולכן הדירקטוריון התכנס מספר פעמים ונתן להנהלה את כל ארגז הכלים לקלוט 90 עובדים זמניים לתקופות של חצי שנה, תיכף נהיה בהארכה של חצי שנה נוספת להוריד את הפקקים. נמלים חדשים היו צריכים להיפתח, ברגע שהם לא נפתחו אז העומס לא הוסט נכון".

"זה לא שסבלנו מזה כלכלית, נהפוך הוא, אבל קודם כל המטרה שלנו הייתה לתת שירות טוב יותר למשק. למה אני אומרת שירות טוב יותר למשק? כי בסוף על מה התחרות אם לא על השירות?", שאלה הוזמן בכור.

חייבים לזכור שנמל אשדוד חברה מאוד רווחית וחילקה דיבידנדים למדינה. הרווחים האלה הולכים להתפוגג בשנה הראשונה שתהיה לכם תחרות, או שאפשר לצפות שתמשיכו להיות רווחיים?
"כרגע אנחנו חברה ממשלתית יחידה, עד היום היינו ארבעה שחקנים ושניים ממשלתיים ושניים פרטיים שזה אילת ומספנות ישראל. נכנסים שני שחקנים טורפים, אנחנו בתקופה נורא מאתגרת. אנחנו רוצים לעשות את ההשקעות הנכונות, אנחנו צריכים להוביל שינוי DNA בחברה, זה לא דבר פשוט וצריך לרתום את העובדים לשינוי הזה".

"אם עד היום כל הסכם וכל תזוזה היו רגילים לקבל על זה שכר, היום צריכים לקחת אותם איתנו יד ביד, כשאני אומרת שינוי DNA - זה מרמה של דירקטוריון, הנהלה, עובדים ורצפת ייצור".

אתם חברה שמעסיקה 1,250 עובדים בתנאי דור א', שאמורה להתמודד מול חברה חדשה עם הסכמי עבודה גמישים שתעסיק בין 300 ל-500 עובדים. העובדים בכלל מפנימים מה שמחכה להם?
"500 עובדים מול 1,250 עובדים היום, חתמנו על הסכם פרישה. אני לא כל כך מרוצה מהנתונים כי סה"כ אנחנו נותנים צ'ק עם סכום מאוד גבוה ואני חושבת שזה הסכום הכי גבוה שהיה כאן במדינה".

"כל עובד שבא כל בוקר לעבודה רואה את הנמל החדש מתקדם לנגד עיניו, הוא לא אוהב את זה. אבל כשהתחרות תתחיל ממש בעוד שנה שנעבור את 2022 או לקראת סוף 2022 הרבעון האחרון נראה תחרות ממשית - גם חיפה וגם אשדוד וגם הנמל החיפאי הסיני - זו תהיה תחרות מאוד אגרסיבית, זה חברות טורפות".

"את הרווחים שיש לנו היום כנראה לא נראה בשנים הקרובות וזו החלטה של הממשלה מה היא רוצה לעשות עם חברת נמל אשדוד - האם להשאיר אותה ממשלתית או ללכת להפרטה".

"למדתי מהתפקידים שהייתי, אם השרים לא יוצאים לזה בעיניים פקוחות, זה לא קורה. לכן קודם כל צריך לשאול את השרים מה הם חושבים ואם הם יגידו שהם בעד, אנחנו נכין את החברה בצורה המיטבית ביותר להפרטה".

את לא רוצה לספר לנו מה תהיה ההמלצה שלך?
"אני חייבת את החובה שלי לשרת התחבורה שעוד לא ישבתי איתה ואני רוצה להיות הוגנת כלפיה".

בינתיים אתם כחברת נמל אשדוד תתחרו בחברה החדשה של MSC. הלקוח הכי גדול שלכם מקים נמל לעצמו והוא שחקן בליגה העולמית.
"זה לא סוד ש-MSC הוא אחד הלקוחות המרכזיים שלנו והוא עובר את השובר גלים. הנמל החדש שנבנה מעבר לשובר גלים עושה שיפטינג לקונטיינרים שלו וזה אובדן הכנסות מאוד גדול. הדירקטוריון לא ישב וקפא על שמריו וחיפש מנועי צמיחה חדשים. עשינו השקעה במסוע גרעינים שאני מאמינה שלקראת רבעון ראשון של 2022 יתחיל לעבוד וזה ייתן מענה לפקקים של אוניות התבואה שאנו שומעים עליהם, כשטוענים שלוקח זמן ארוך לפרוק את האוניות האלה כי זה מגה אוניות, 50 אלף טון, ולוקח לזה המון זמן בגלל הציוד הישן. המסוע הזה עומד להיות מושלם ברבעון הראשון של 2022".

"הכנסנו מנועי צמיחה חדשים ונכנסנו לתחום החדשנות. תחום הנמלים בכלל בעולם זה תחום נורא מסורתי ולא קרו בו הרבה שינויים ומי כמוך שמסקר את התחום הרבה שנים יודע שלא היו בו שינויים טכנולוגיים. הייתי בסיור בנמל באמסטרדם לפני הקורונה והסתובבתי גם בנמל באנגליה וראיתי טכנולוגיות ואמרתי 'לא צריך להמציא את הגלגל, צריך לעשות העתק הדבק'". 

"בהשקעות לא גדולות אפשר להביא טכנולוגיות שיכולות להיות הדבר הבא בנמל אשדוד ולחסוך אולי במקומות שיש כוח אדם יותר גדול, לא לוותר על כוח אדם לגמרי אבל לצמצם, להעביר את כוח האדם להתייעל בחברה, עושים התייעלות פנימית".

אורנה, הזכרת קודם את ח"ני - חברת נמלי ישראל.
"יו"ר חני גם היה מנכ"ל משרד התחבורה והייתי מנכ"לית של ארבעה משרדי ממשלה ובקדנציה השניה שאני מכהנת בה אנחנו 6-7 מנכ"לים שבאו מהממשלה ויש בינינו שיתוף פעולה מלא, לא צריכים להיפגש ואפשר לקדם משימות משותפות בוואטסאפ".

איך זה שיש כל כך מעט יו"ריות בחברות הממשלתיות?
"זו שאלה שתמיד שאלו אותי עליה, גם שהייתי מנכ"לית בממשלה היו מעט מנכ"ליות. אני שמחה שמקסין הצטרפה ואנחנו שתי יו"ריות ומקווה שיהיו גם בעתיד, דיברו על ציפי לבני ועל אחרות. את השאלה הזו צריך לשאול את הממנים, הממנים במקרה הזה הם השרים ולכן צריך להפנות אליהם את השאלה, אם הם מאמינים בניהול נשים ואם הם רואים יותר מנכ"ליות בממשלה".

"אני מוניתי ע"י השר ישראל כ"ץ לפני חמש שנים וכבר אני עכשיו עם השרה הרביעית שהתחלפו במהלך החמש שנים האלה. אנחנו רואים שהשרה מרב מיכאלי מאמינה בניהול נשי ויש לה מנכ"לית אישה והיא מינתה יו"ר אישה, אני מקווה שהיא תמנה גם את צפי לבני ליו"ר נת"ע - אז יהיו מספיק נשים".

בעבר שמעתי הסברים שנשים חוששות, ואולי גם שאין בכלל מספיק נשים מנהלות שיש להן ניסיון בחברות הציבוריות. יכול להיות שצריך לעשות שם איזו עבודה?
"לא יודעת, אני שומעת שעובדים על נבחרת חדשה ואני מברכת על כך. לנשים יש טיפה יותר חשש להתמודד לא רק על יו"ר אלא בכלל על תפקידים אחרים, יש חשש אם לא אתקבל איך אתמודד הלאה".

"אני מוצאת עצמי הרבה פעמים מנטורית של הרבה נשים בכירות שאני גם חונכת אותם ומלווה אותן וגם מרצה בהמון פורומים לא לפחד מהפחד ולהחליט שמתמודדים עם זה, וגם אם קיבלת תשובה שלילית להמשיך ליעד הבא".

צריך או לא צריך נבחרת דירקטורים?
"נבחרת דירקטורים זה דבר טוב ואני לא חושבת שלא צריך אותה. השינויים שדודי אמסלם רצה לעשות, הוא רצה לפתוח את הדלתות לאוכלוסיות נוספות, אולי יותר צעירים ואולי אוכלוסיות מהפריפריה וצריך לבחון את זה, לא ישבתי איתו על זה ואני לא יודעת רק ממה שקראתי בעיתון. אני בעד לפתוח שערים ליותר נשים ואוכלוסיות נוספות ואולי חבר'ה יותר צעירים".

מסכימה שצריך יותר גיוון?
"לא יודעת מה קורה בדירקטורים אחרים. אצלי בדירקטוריון היה רוב נשי פעם אחת, היה דירקטוריון עם מומחיות מסוימות. אנחנו חברת תשתית והיה לי דירקטור שהיה קצין לוגיסטיקה ראשי, מניחה שלכל תחום צריך להיות התמחויות מסוימות.

יש לך שנתיים עד סוף הקדנציה.
"טיפה פחות משנתיים, הזמן רץ כשנהנים".

יש תוכניות כבר לאחרי?
"אני כאן כי אני באמת אוהבת את מה שאני עושה, אני ממש חיה את זה ואני מרגישה שיש לי תרומה מאוד גדולה כי אני בעצמי הייתי רגולטורית בשני משרדי ממשלה ואני חושבת שיש תרומה מאוד גדולה לטובת החברה. אני אך ורק לטובת החברה ובינתיים אני נהנית ממה שאני עושה בנמל אשדוד".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות