מיכל פרנק מנכ"לית משרד התחבורה: "אני מאמינה שב-2048 יהיה בלתי נתפס לכלות שעות בפקקים"

"החדשות הטובות הן שהרכבת יצאה מהתחנה. תהיה רכבת חשמלית, מהירה, זמינה, קלה או כבדה, וָאפילו תחתית", כך אמרה מנכ"לית משרד התחבורה בנאום בועידת ישראל לעסקים • "כדי לפתור את משבר התחבורה לא די בתקציב"

מיכל פרנק, מנכ''לית משרד התחבורה / צילום: יוסי כהן
מיכל פרנק, מנכ''לית משרד התחבורה / צילום: יוסי כהן

"ועידת ישראל לַעסקים השנה היא בסימן 'ישראל בת 100'. אני מאמינה שבישראל 2048, הרכב הפרטי - כפי שאנחנו מַכירים אותו היום - לא יהיה חלק מֶהעולם העתידי, ויהיה בלתי נתפּס לכלות שעות בַּפקקים. אינני יודעת אילו כלי רכב ייסעו (או ירחפו) כאן בעוד כמעט 30 שנה, אבל תהייה כאן חלופה ראויה, תחבורת המונים מפותחת ומתקדמת. וזו המשימה המרכזית שלנו", כך אמרה מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, בוועידת ישראל לעסקים.

לדבריה, "החדשות הטובות הן שהרכבת יצאה מהתחנה. תהיה רכבת חשמלית, מהירה, זמינה, קלה או כבדה, וָאפילו תחתית". פרנק אומרת כי במשך שנים המדינה טיפחה את מערכת כבישים, באמצעות השקעות עתק, ומערכת תמריצים וּמיסוי "שחיברו קשר גורדי את הָנָהֶגֶת וְהָנָהג הישראליים עם הרכב הפרטי. ברור לָכול שבעוד תנופת תשתיות הכבישים הייתה בשיאה, יש לנו פער של עשורים לגשר עליהם בתשתיות תחבורה ציבורית. והפתְרון לְמשבר התחבורה הוא מָעָבר לְהסעת המונים והעדפה לתחבורה ציבורית". לדבריה, "הפירמידה מתהפכת וסדרי העדיפויות משתנים".

פרנק מדברת על הטווחים השונים: ארוך, בינוני והקצר. "בַּטווח הארוך, אנחנו מקדמים את המטרו בגוש דן, פרויקט התחבורה הגדול בתולדות המדינה. זה יהיה המזור האמיתי למשבר התחבורה בָּמרכז. שלושה קווים, באורך 150 ק״מ, שחוצים 24 רשויות מקומיות וּמַסיעים שני מיליון לקוחות ביום. אני אומרת לקוחות ולא נוסעים או משתמשים כדי לשקף את השינוי התפיסתי במשרד. בימים אלה התכנון מושלם וחוק המטרו, שיאפשר ביצוע יעיל ויגבר על חסמים, נדון בכנסת".

בטווח הבינוני מדברת פרנק על הרכבות הקלות - "ולא רק בגוש דן, אלא גם בִּירוּשָׁלַיִם, בין חֵיפָה לְנָצְרַת, ועכשיו גם בתכנון קו רכבת קלה בִּבְאֵר שבע. בנוסף, אנחנו מפתחים את רשת הרכבות הכבדות, שהן המפתח לַחיבור בין המטרופולינים, ולחיבור הפריפריה למרכז".

פרנק סיפרה כי במוצ"ש ייפתח הקו החשמלי החדש בין הרצליה לאשקלון. "עם קרונות חדשים, בִּתְדִירוּת מוגברת וּבִשְׁעוֹת הפעלה נרחבות. בנוסף, חיבור מודיעין לַקַּו המהיר לִירוּשָׁלַיִם, חיבור ראשון לציון למודיעין, מיזם המסילה המזרחית, וְכָֿמובן הרחבת מסילות האיילון, צוואר הבקבוק בָּרשת המסילתית".

"כדי לפתור את משבר התחבורה לא די בתקציב"

בנוגע לטווח הקצר, אמרה: "כולנו משוועים לשיפור בַּטווח הקצר, המיקוד הוא בְּתוֹסְפוֹת שירות באוטובוסים במיליארדי שקלים, ובמתן העדפה לתחבורה הציבורית בדרכים. כבר בשנה הקרובה 2022, נשקיע עוד מאות מיליוני שקלים בתוספת נסיעות בקווים העמוסים ברחבי הארץ.

"כדי לפתור את משבר התחבורה לא דַּי בתקציב, אלא נדרשת השקעה בגיוס נהגים לתחבורה הציבורית ובשימורם בתפקיד, בהקצאת נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית, ובפיתוח תשתיות תומכות. זה אולי משעמם אבל גם האוטובוס צריך נקודת יציאה, מקום להיטען בחשמל, ולישון בו בלילה - וכך גם הנהגים צריכים מקום מנוחה בין הנסיעות למען רַווחתם ובטיחות הנוסעים. ישראל זקוקה לעוד מאות מסופי תחבורה ציבורית, באלפי דונמים, ואלפי נהגים חסרים כבר עכשיו.

"לא משנה בכמה אוטובוסים נצטייד - ואנחנו מצטיידים - מישהי תצטרך להיות חזקה מאחורי ההגה, לפחות עד לתחבורה הציבורית האוטונומית, שכנראה תהייה פה כבר ב-2048. לכן, הנהגות והנהגים הם בראש סדרי העדיפויות שלנו. התפקיד שלנו הוא להתעקש ולהשלים מחסור עצום בתשתיות הכרחיות לֶתחבורה ציבורית יעילה וּנגישה, ואתמול התקדמנו בָּתוכנית לָהָקמת תשעה מְסוֹפֵי תחבורה ציבורית בגוש דן בשטח כולל של כ-300 דונם. זה רק חלק קטן מתוכנית אסטרטגית לפיתוח אלפי דונמים של מסופי אוטובוסים ברחבי הארץ. אנחנו מזמינות את ראשי הרשויות המקומיות להיות שותפים שלנו בתהליך, כדי לוודא שהתושבים שלהם לא יישארו מאחור".

בנוגע לאמון הציבור בתחבורה ציבורית, אמרה פרנקל כי "לרכוש את אמון הלָקוחות שלנו בתחבורה הציבורית זה תהליך ארוך, חובת ההוכחה עלינו. הציבור צריך לחוש את היתרונות של התחבורה הציבורית, כדי לוותר על נוחות הנסיעה בָּרכב הפרטי, שבו אפשר להגיע ישירות מהמוצא ליעד. הנוחות הזו עולה עכשיו בִּזְמַן נסיעה וּבְֿחיפוש חנייה. כולנו יודעים שזמן הוא המשאב היקר ביותר, ובמקום לעמוד בפקק אפשר לבלות בָּבָּית עם המשפחה, או לישון עוד בבוקר.

פרנק דיברה גם על צד הביקוש ופונה למעסיקים. "אני פונה אליכם כמנהלות וכמנהלים, עלינו לתת את הדעת לתמורות בשוק העבודה בעקבות הקורונה, שפה כדי להישאר. אני קוראת לכם לגלות יצירתיות וּגמישות באופן ההעסקה של העובדות והעובדים. הטכנולוגיה המפותחת איפשרה מָעָָבר לָעבודה מֵרחוק, אפילו אצלנו במשרד התחבורה. הגמישות שלכם תביא להקלה בגודש, תפחית נסועה ותביא תועלות משקיות, תחבורתיות וסביבתיות. כמו כן, היא תפתח צוהר להון אנושי נוסף מהפריפריה".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות