מזג אוויר קר ואפקט פוטין: מחיר הגז באירופה שוב שובר שיאים

המחיר למגהוואט-שעה בזירת המסחר באמסטרדם עמד על 148.5 אירו שלשום, אחרי שכבר שבר שיאים בשבוע שעבר עם תעריף של 136 אירו. במהלך המסחר עצמו כבר טיפס המחיר לקרוב ל-160 אירו • הרקע להתייקרות הוא מזג האוויר הקר ביבשת והפחתה נוספת בהזרמת הגז הטבעי מרוסיה - ספקית האנרגיה הגדולה ביותר של האיחוד האירופי

תחנה להולכת גז בסיביר / צילום: Shutterstock
תחנה להולכת גז בסיביר / צילום: Shutterstock

אחרי שרשם שיאים בסתיו האחרון לפני שמחירו ירד בחדות, מחיר הגז הטבעי באירופה שוב שובר שיאים. הרקע הוא הפחתה נוספת בהזרמת הגז הטבעי מרוסיה - ספקית האנרגיה הגדולה ביותר של האיחוד האירופי - וגם מזג אוויר קר ביבשת וברוסיה שמגביר את הביקוש לו. העלייה במחירים גורמת לעלייה במחירי האנרגיה בכלל באיחוד האירופי, ולחשש גובר בנוגע להשפעתם על העלייה באינפלציה ועל האטת הייצור. היא גם ממחישה את התלות האירופית ברוסיה, ערב פלישה אפשרית לאוקראינה.

המחיר למגהוואט-שעה בזירת המסחר באמסטרדם עמד על 148.5 אירו שלשום, אחרי שכבר שבר שיאים בשבוע שעבר עם תעריף של 136 אירו. במהלך המסחר עצמו כבר טיפס המחיר לקרוב ל-160 אירו. באיחוד האירופי חוששים מההשפעה של המחירים המזנקים על הצרכנים, שבימים אלה נדרשים להוצאות כבדות על אנרגיה לטובת חימום הבתים בחורף. העיתון FT ציין כי מחירי הגז הטבעי באירופה זינקו פי שישה מאז ינואר, וכעת הם שוברים מחדש שיאים שנרשמו באוקטובר האחרון.

אחרי אוקטובר ירדו מחירי הגז הטבעי על רקע הבטחתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להגביר את קצב הזרמת הגז הטבעי בצינור הגז יאמאל ובצינורות אחרים. צעד זה בוצע אחרי עיכוב משמעותי, שהוביל את המאגרים באירופה להיות ברמתם הנמוכה ביותר לפני החורף מזה שנים. רוסיה נימקה אז את העיכוב במזג אוויר קר ובצורך למלא את המאגרים הלאומיים שלה. אולם היו מי שראו במהלך "איתות" של פוטין לאירופה ואיום מרומז להפסיק או להפחית את אספקת הגז אם אירופה תתערב בעימות באוקראינה.

רוסיה ממשיכה ללחוץ על אירופה

כלי התקשורת באירופה דיווחו בימים האחרונים על הפחתה של 6% בכמות הגז הטבעי שזרמה בתחילת השבוע בצינור הגז יאמאל, והדבר השפיע מיידית על מחירי הגז. אנליסטים ציינו כי ההפחתה עשויה לנבוע ממזג אוויר קר במיוחד במערב רוסיה, בה צללו הטמפרטורות מתחת ל-20 מעלות מתחת לאפס, ולצורך בגז טבעי לחימום באזור. במקביל, אירופה מתמודדת עם מחסור בגז טבעי מונזל שהולך ברובו לאסיה, כך שהיא תלויה יותר ברוסיה ובנורבגיה, שגם היא הבטיחה להגביר את האספקה.

הצעד הרוסי גם נועד להמחיש לאירופה, לפי הערכות, את הנחיצות של מתן אישור שימוש לצינור הגז החדש "נורד סטרים 2", שבנייתו הושלמה לפני כמה חודשים. הצינור אמור להכפיל את הזרמת הגז הטבעי מרוסיה לגרמניה ולמדינות מרכזי אירופה, אך נמצא במרכז עימות פנים-אירופי ובין גרמניה לארה"ב. בגרמניה עצמה יש קולות הקוראים לא לאשר את השימוש בו בשל המצב ברוסיה, הפרות זכויות אדם והתנהגות הממשל הרוסי מול אוקראינה ושכנות אחרות. בעבר דווח כי ישנו לחץ על גרמניה להודיע כי תשעה את השימוש בצינור אם רוסיה תפלוש לאוקראינה.