הופקדה תוכנית המתאר של פתח תקווה: תוספת של 63,500 יח"ד ו-3.8 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה

התוכנית מציעה עידוד של שימור מבנים במרכז העיר ההיסטורי באמצעות העברת זכויות ל"מגרשי זיקה" ברובע סירקין החדש

פתח תקווה / צילום: Shutterstock, Gadi-Sharbatov
פתח תקווה / צילום: Shutterstock, Gadi-Sharbatov

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז החליטה להפקיד תוכנית מתאר כוללנית לעיר פתח תקווה. התוכנית, שהוגשה על ידי הוועדה המקומית פתח תקווה בשיתוף מינהל התכנון, כוללת תוספת של 63,500 יחידות דיור שייתנו מענה ל-460,000 תושבים. התוכנית תהווה את מדיניות התכנון והמסגרת התכנונית ארוכת הטווח של העיר.

פתח תקווה הוקמה בשנת 1878 והייתה למושבה החקלאית היהודית הראשונה בארץ ישראל. הכינוי "אם המושבות" מעיד על חשיבותה. בשנת 1937 זכתה במעמד מוניציפאלי של עיר וב-20 השנים האחרונות חוותה תנופת בניה גדולה. לפי דברי ההסבר לתוכנית המתאר, הרי שהעיר הינה העיר הראשית במזרח מטרופולין תל אביב. מיקומה, מספר התושבים והמועסקים בה וכן שטחה ועתודות הקרקע שלה ביחס לישובים האחרים שבטבעת, הופכים אותה למרכז כובד ומהווים פוטנציאל ומנוף לפיתוח עירוני. מטרת תוכנית המתאר היא "להגדיל את מרחב האפשרויות שיש לעיר להציע על מנת לעמוד בתחרות מול ערים אחרות".

תחום התוכנית חולש על כ-26,200 דונם מתוך גבולות השיפוט של העיר (36,000 דונם) והיא אינה חלה בתחום נחל הירקון ששטחו כ-10,000 דונם אשר לגביו אושר מסמך מדיניות נפרד, בהתאם להנחיות תוכנית המתאר המחוזית חלקית (תממ/10/3) לתחום נחל הירקון במחוז המרכז. התוכנית כוללת הנחיות לחיזוק הקשר של העיר לפארק הירקון ופיתוח מערך השטחים הציבוריים הכולל הקמת שדרות ירוקות, רחובות עירוניים פעילים, גנים, פארקים וכיכרות.

השכונות הוותיקות ישמרו על אופיין

התוכנית מחולקת למתחמי תכנון, שלהם אמורים להיות מתוכננים מסמכי מדיניות מפורטים, שיגדירו את מאפייני הפיתוח העתידי. כך למשל, נקבע שהמתחם הכולל את השכונות המזרחיות הוותיקות עמישב, הדר גנים, בלינסון, קריית דוד אליעזר וקריית אלון, שבהן הרבה בתים צמודי קרקע, ישמרו על אופיין הקיים. לעומת זאת, "מתחם סירקין", הוא רובע עירוני חדש המתוכנן עם פינויו של המחנה הצבאי הפועל במקום. אחד העקרונות של פיתוח המתחם הוא הכנת תשתיות ציבוריות לצמצום חוסרים במרכז העיר ושכונותיה.

מתחם יוספטל כולל, בין היתר, את שכונת יוספטל האמורה להתפנות ולהיבנות מחדש. תוכנית המתאר מציעה חיבור תחבורתי בין שכונת סירקין המתוכננת לדרך ירושלים ומרכז העיר, המתוכנן לעבור דרך מתחם יוספטל המתחדש. דוגמא נוספת היא מתחם "מרכז העיר צפון", שם קמה העיר. ההנחיה של תוכנית המתאר היא שימור מרקמי ושימור מבנים, תוך עידוד ההתחדשות באמצעות הגדרת "מגרשי זיקה" במתחם סירקין, שאליהם יועברו זכויות הבנייה ממרכז העיר.

התוכנית כוללת חיזוק של היקף הפעילות העסקית בעיר על ידי הרחבתה ושדרוגה, עידוד של התחדשות עירונית באזורי התעסוקה באמצעות הגדלת זכויות בנייה ותוך חיזוק וטיפוח המרחב הציבורי, התשתיות והשירותים. כיום קיימים ומאושרים בעיר כ-11,300,000 מ''ר לתעסוקה ומסחר שמרוכזים במספר אזורים עיקריים: אזור תעסוקה מטרופוליני קריית אריה, אזור תעסוקה רמת סיב ואזור התעשייה סגולה וחלק במרכז ורחבי העיר. התוכנית מציעה תוספת של כ-3,800,0000 מ''ר לתעסוקה באזורים אלה.

בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת שיפור מערך התחבורה העירוני על ידי שדרוג תשתיות התחבורה, תוך התבססות על הרכבת הקלה בציר ז'בוטינסקי, תחנות המטרו המתוכננות, תחנות הרכבת הקיימות בסגולה וקריית אריה, תוך קביעת צירי העדפה לתחבורה ציבורית (נת"צ) ומערך שבילים אופניים.

התוכנית נערכה על ידי צוות בראשות משרד האדריכלים פרחי-צפריר.