רע"ם | ראיון

הקמפיינר שמאחורי מנסור עבאס בטוח: "המפלגה תגיע ל-10 מנדטים"

עאאד כיאל, הקמפיינר הצמוד של מנסור עבאס שהפך את רע"ם להפתעת הבחירות, משוכנע שרמת המודעות והחשיפה לתפיסה שמציגה רע"ם, גבוהה מאוד בחברה הערבית • בינתיים הוא עוקב באדיקות אחרי אלון מאסק, עובד על זיהוי מהיר של טרנדים חדשים ומכוון הכי גבוה שאפשר: "רוצה להוביל קמפיין של ראש ממשלה או נשיא בארץ, ואפילו בחו"ל • הצצה לפרויקט אנשי השנה 

עאאד כיאל / צילום: יאסר ואקד
עאאד כיאל / צילום: יאסר ואקד

לא צריך לעבוד במשכן הכנסת כדי להבין שחלומו של כל יועץ אסטרטגי הוא להיות חתום על מהלך פוליטי כמו זה של מפלגת רע"ם. כך שעאאד כיאל, היועץ הצמוד של ח"כ מנסור עבאס והאיש שאחראי על המפץ הפוליטי בדרך להקמת הממשלה הנוכחית - יכול לסמן וי. לא מדובר רק בהקמת ממשלה אחרי שנתיים של כאוס פוליטי, אלא בעיקר בהכנסתה של מפלגה אסלאמית ערבית ישראלית לקואליציה כשותפה בכירה בה. או בלשונו של כיאל: "לרדת מהיציע למגרש ולהיות חלוץ מרכזי בקבוצה".

כיאל, 41, היועץ האסטרטגי של רע"ם ובעליו של משרד הפרסום מאסטרס, הוא כבר שועל קמפיינים ותיק בחברה הערבית, ובשנים האחרונות ליווה גם את הרשימה המשותפת. על אף הרקורד, הקמפיין האחרון הוא ללא ספק ציון הדרך המשמעותי בקריירה שלו. אבל עם כל התשואות על הקמפיין המוצלח שניהל, חצי שנה לתוך הממשלה - גם כיאל מבין שכעת הזמן לספק לציבור שבחר בו קבלות. "המטרה האסטרטגית שלנו כרגע היא להראות שהתוכניות מיושמות בשטח, הוא אומר. "אנשים (במגזר הערבי - ד"ז) לא מאמינים שממשלת ישראל באמת תזרים כל כך הרבה כסף ותזיז חוקים. מי שלא קיבל כלום בעבר, תמיד יהיה ספקן".

בשורה התחתונה - חצי שנה אחרי הקמת הממשלה - עמדתם במטרות שהצבתם בקמפיין?
"הקמפיין הציג 5 בעיות קשות של החברה הערבית: משבר הדיור והבנייה, הפשע והאלימות, הרשויות הערביות - שכולן באשכולות התחתונים, מצב הבדואים בנגב והאבטלה בחברה הערבית. כל אחת מהבעיות האלה קיבלה את המענה המקסימלי במצב הנוכחי. קח למשל את תוכנית המאבק בפשיעה ובאלימות - אף אחד לא ציפה שתקציב בסדר גודל כזה יגיע למטרה. כך גם תוכנית החומש שמטפלת מערכתית בחברה הערבית - היא בהיקף גדול בהרבה מבעבר.

"במסגרת ההסכמים הקואליציוניים מתוקנים עיוותים בתקצוב הרשויות המקומיות הערביות. ויש את סוגיית התכנון והבניה - שמלבד תקציבי תכנון - מראה תזוזה, בין השאר באמצעות חוק הותמ"ל (הוועדה הארצית לדיור) שמקדם אלפי יחידות בחברה הערבית. גם חוק החשמל שעובר כעת עוזר מאוד לפתרון בעיות אקוטיות מיידיות.

"כל בעיה קרדינלית גדולה בחברה הערבית שהעלינו, קיבלה מענה. הכסף תוקצב, התוכניות קיימות, ועכשיו צריך להמתין ליישום בשטח, לראות שזה קורה".

סקר של אוניברסיטת תל אביב ומכון אדנאואר שפורסם בשבוע שעבר העלה שרוב הציבור הערבי לא מאמין שתוכנית החומש אכן תיושם.
"הספקנות מובנת, אבל כמי שמוביל קמפיינים פוליטיים אני יכול להגיד לך שאני חי טוב מאוד עם אותם 30% במגזר שמאמינים שזה יקרה.

"המטרה האסטרטגית שלנו כעת היא לתחזק את מה שהושג ובעיקר לראות שהתוכניות מיושמות בשטח. טיפלנו עד כה בבעיות מאקרו, היום צריך לרדת למיקרו. צריך לבדוק פרטנית היכן צריך אצטדיון, מתנ"ס או מרפאה. להראות לאנשים שזה מגיע אליהם הביתה. זה טוב לאוכלוסייה, וטוב כמובן לנו פוליטית ואלקטורלית, לספק תמורה שנראית לעין".

באותו סקר ניכר שרוב הערבים רוצים שרע"ם תיכנס לממשלה לתפקיד מיניסטריאלי.
"אנשים תמיד ירצו לקבל תפקידים עם תואר ומעמד, אבל לכניסה לממשלה יש משמעויות נוספות. אחרי שחווינו את ששת החודשים הראשונים, אני מבין את חוכמתה של מועצת רע"ם, שנקטה מהלך של קואליציה בלי תפקיד מיניסטריאלי. לציבור הערבי יש גם כך קשיים עם חלק מההצבעות של רע"ם, ואנחנו מבינים את זה".

הצבעות בענייני ביטחון למשל?

"מה שטוב בממשלה, זה שבתהליך שבו היא קמה - קרה כבר הכול. עימות ברצועת עזה - כבר היה, בכל יום יש מצבים לא נעימים וסיטואציות בסגנון הזה".

אני שוב מדגיש, ענייני ביטחון, פלסטינים?

"יש סכסוך מתמשך רב שנים עם הפלסטינים, השטח דינמי ובכל יום יש מצב לא נעים. הפתרון הוא לאפשר לזמן לעשות את שלו. יש מי שחושב אצלנו שבכל פעם שיש אירוע כזה, קונפליקט, צריך להוציא הבהרה, לדבר בתקשורת. אני לא חושב כך. צריך להסביר את התהליך כולו, את המהלך האסטרטגי, וזהו. הציבור ברובו יודע, מבין ומכיל את רע"ם במיקומה הנוכחי. הקונספט של רע"ם להשתתפות בעשייה, ולא מהצד - הובהר מלכתחילה ואנחנו לא מפתיעים אף אחד".

ומה עם הציבור היהודי? לפני חודש פורסם תחקיר אצל איילה חסון ובו נטען על קשר בין בכירים במפלגה לחמאס, בין היתר גם באמצעות העברת כספים למשפחות של מחבלים.

"המוסד המדובר עסק בעזרה ליתומים. זו מצווה מוסלמית, שקובעת שצריך לתת יותר למי שהכי נזקק. אני חושב שיש צורך שהציבור היהודי יגלה הבנה שמדובר במצווה אסלאמית. התשובה לקונפליקטים והפרסומים האלה היא שוב, ממד הזמן. ככל שאנשים יתרגלו לכך שרע"ם מפלגה ערבית ישראלית לגיטימית בקואליציה, כך הביקורת תשכך. ועם זאת, ברור שקהל היעד שלי כאסטרטג הוא החברה הערבית, ולא היהודית. אני מניח שגם בהמשך בקרב הישראלים היהודים, יהיה מי שיאמין לסיפורים נגדנו ויהיה מי שלא. בכל מקרה כלל הברזל של רע"ם על כל מוסדותיה והעמותות הוא שלא עוברים על החוק, וכך היה גם במקרה הזה".

ומה עם הביקורת מצד פוליטיקאים בימין כמו נתניהו? נשרפו הגשרים?

"מנסור עבאס שומר את כל הקלפים פתוחים, וכך גם יהיה בבחירות הבאות. הוא לא פוסל אף אחד כפי שלא פסל בעבר. הדה לגיטימציה מימין והאמירות 'ממשלת עבאס' מחזקות מאוד את רע"ם ועבאס בחברה הערבית. זה כמו מוכיח את ההשפעה והיכולות שהבטחנו. הציבור הערבי והיהודי מבין שהממשלה קיימת בזכות רע"ם, וכל מה שקורה בכנסת ובממשלה - לרע"ם יש בו חלק משמעותי. לטוב ולרע".

"נתנו לגיטימציה להשתלבות"

כיאל נשוי לתומאנה ואב לשלושה, גדל בכפר מכר הנמצא דרומית לעכו. בהמשך אוחד מכר עם הכפר השכן ג'דיידה למועצה מקומית אחת, ושם הוא מתגורר עם משפחתו עד היום. הוא פועל כבר כמעט שני עשורים בתחום השיווק והפרסום, אבל הצלחת הקמפיין עם רע"ם היא נקודת מפנה. "ברור שזה הביא לי עוד הרבה לקוחות", הוא אומר ומוסיף בצחוק, "וכמובן העלה את שכר הטרחה. הייתי אסטרטג מוערך גם קודם. אבל הבחירות האחרונות היוו בהחלט פריצה ונתנו את היכולת להיחשף לעוד ועוד תחומים, יחד עם יכולת חשיפה למדיה בערבית וגם בעברית. גם המגזר נחשף יותר. כשזכינו ב־15 מנדטים לרשימה המשותפת, התקשורת בעברית כמעט לא התעניינה. ההצלחה של עבאס היא זו שעשתה את השינוי".

הוא מעיד על עצמו שהוא משוגע על גיימינג וטכנולוגיה. "אני מכור לגאדג'טים. אוהב מדע בדיוני, מנסה להבין מה קורה בחלל חיצון. ועוקב אדוק אחר ספייס אקס ואלון מאסק". את התחביב הטכנולוגי שפיתח מילדות הוא מנסה לשלב בעבודה, כשפיתח שיטות למעקב, ניטור וזיהוי טרנדים: "אני עולה על מה ש"חם" כבר בתחילת הטרנד ומגיב לו במהירות לצרכי הלקוחות".

הכלים האלו שימשו אותו גם בקמפיין של רע"ם. הוא זיהה כי לאחר שלוש מערכות בחירות, הרחוב הערבי מחפש משהו אחר, שונה ממה ששמע עד כה. זה התבטא בעיקר בצורך בהשפעה ובשותפות: להפסיק להיות רק קונטרה - ולהתחיל להיות "בעד", תוך שמירה על הבייס שיש לו זהות דתית ולאומית.

כמי שנמצא בשטח, איך אתה רואה את התגובות בחברה הערבית לדרך שרע"ם מובילה?
"זה משתנה ומגוון מאוד. יש מי שפחות מעורה ועוקב, והוא נתון יותר להשפעה של פייק ניוז, שמאוד נפוץ. יש את אלה מהצד היותר לאומי־פלסטיני שאף פעם לא תמכו בדרך של רע"ם, וחלקם גם לא משתתפים בכלל בהצבעה לכנסת. ויש את כל היתר. רמת המודעות והחשיפה לתפיסה שמציגה רע"ם ומציג מנסור עבאס גבוהה מאוד. הם מגיבים, הם מעירים, וגם מבקרים - אבל רואים את השינוי. ויותר מזה, גם שחקנים אחרים ברע"ם מתחזקים, כמו ח"כ ווליד טאהא, יו"ר ועדת הפנים, שקיבל הרבה קרדיט בחברה הערבית על קידום חוק החשמל".

ח''כ מנסור עבאס, יו''ר רע''ם / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ח''כ מנסור עבאס, יו''ר רע''ם / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת


מה עשתה הכניסה לממשלה לתהליך השילוב של החברה הערבית בישראל?

"גם כאן זה מורכב. חלק לא קטן בציבור הערבי לא מוכן לקבל ישראליזציה, ונשאר פלסטיני בהגדרתו העצמית. מנגד, החלק שכבר השתלב או בתהליך שילוב, הביטחון העצמי שלו עלה, גם האמונה שהשילוב נכון, והם מרוצים. יש בכך מתן לגיטימציה להשתלבות. ככלל, רוב הציבור מרוצה מכך שלערבים יש חלק בממשלה ובקבלת ההחלטות, וגם החלק שקודם לא תמך ברע"מ, שומע את האמירות על ההשפעה של הערבים בממשלה, ומתחיל להתרצות".

במרץ קיבלתם 4 מנדטים. אם הבחירות היו היום, כמה רע"ם הייתה מקבלת?

"אני מאמין שבחירות כעת היו נותנות לרע"ם בערך שישה מנדטים. בסקר של מנו גבע קיבלנו 5 (הסקר פורסם החודש בחדשות 12 - ד"ז). אבל יש למפלגה קולות סמויים, בעיקר מהמגזר הדתי שלא אוהב להשתתף בסקרים. גם הבדואים בנגב הם אחד ממעוזי רע"ם שקשה מאוד לדגום. שישה מנדטים זו נקודת מפנה משמעותית. לרע"ם יש "מקדם הדבקה גבוה". כלומר רע"ם הפכה ממפלגה איסלאמית-מגזרית למפלגת מיינסטרים, ומהמיינסטרים קל יותר להידבק, ולהזדהות עמו. היקף התמיכה רק יגבר".

אז הרצון הוא להיות מפלגה עממית, כפי שעבאס הצהיר לאחרונה בכנס באוניברסיטה העברית?
"זו החלטה של מוסדות המפלגה אם לפתוח אותה לקהל הרחב, אבל כבר כעת היא עם בסיס רחב הרבה יותר מאשר הדתיים השמרנים בלבד".

מתי עדיף לרע"ם שיהיו בחירות? כעת, או בתום קדנציה מלאה?

"עדיף לרע"ם שיעבור כמה שיותר זמן, כך שהציבור הערבי ירגיש יותר ויותר את הפירות, ובעיקר - וזה החשוב - יתרגל לרעיון של הימצאות ערבים בממשלה. לא פחות חשוב גם התהליך הדומה במגזר היהודי - שגם הוא מתרגל לזה לאט לאט".

להריץ מועמד לראשות ממשלה

להיכרות של כיאל עם מנסור עבאס אחראי קרוב משפחתו, ד"ר מחמוד כיאל, שלמד עם עבאס באוניברסיטה. הקשר החל כשרע"ם עדיין הייתה חלק מהרשימה המשותפת, בסבב הבחירות של מרץ 2020. בסוף הקמפיין כיאל הביא את המשותפת ל־15 מנדטים. כשנוצר הניתוק בין עבאס למשותפת, הוא בחר צד.

אז איך מנסור עבאס מתנהל כלקוח?

"עבאס מתנהל כאילו הוא נמצא בתפקיד קואליציוני בכיר כבר עשרים שנה. הוא עובד מול האוצר, אגף תקציבים והפקידים כאילו יש לו ניסיון של שנים. יש לו חכמת חיים מיוחדת, סבלנות, ואומץ. ככל שיותר אנשים יחשפו למנסור ולדעותיו הם יבינו יותר טוב את המהלך שעשה".

מה מעמדו כיום בתוך רע"ם?
"רע"ם מגבה את המנהיג שלה, זו דמוקרטיה פנימית חזקה, שלאחר הבחירה בו מעניקה למנהיג הובלה וגיבוי. למרות הגבלת הכהונה ברע"ם, עדיין מוקדם לבנות מנהיג חדש. ובכלל, מנהיגים נולדים. אי אפשר לייצור אותם אם אין להם את זה. אפשר רק להעצים אותם".

ומה יקרה איתך בשנים הבאות?
"במישור הפוליטי, אם אשאר עם רע"ם ארצה שתגיע לעשרה מנדטים. אישית, ארצה להוביל קמפיין של מנהיג כמו ראש ממשלה או נשיא בארץ, או אפילו בחו"ל".