תפוסות מלונות נובמבר: 13% בנצרת, 37% בירושלים

בחודש נובמבר, שהוא חלש בהיבט התיירות מטבעו, נרשמה תפוסה ממוצעת של 49% במלונות • אילת ממשיכה להוביל עם התפוסה הגבוהה יחסית כשבמלונות העיר נרשמה תפוסה של 72% - גם בזכות תחרות מיס יוניברס

מלון גולדן קראון נצרת / צילום: פאול אורלייב
מלון גולדן קראון נצרת / צילום: פאול אורלייב

אפקט האומיקרון: ירידה בתפוסה במלונות בכל הארץ - 1.4 מיליון לינות נרשמו בחודש נובמבר במלונות הארץ, 89% מתוכן של ישראלים והשאר של תיירים. כך עולה מנתוני שמפרסמת התאחדות המלונות. נזכיר כי בחלון שהחל ב-1.11 והסתיים בסוף החודש הייתה אפשרות לתיירים להיכנס לישראל על פי תנאי התו הירוק. התיירים אמנם לא הגיעו בהמוניהם ודובר על עשרות אלפים בודדים אולם התקווה שניטעה במלונות הממוקמים בערים הנשענות על תיירות נכנסת - כבר נגוזה כאשר נאסרה כניסת התיירים לישראל לצד החרפת ההגבלות לטסים. גם התיירים שבא לא הצליחו לאושש את הענף כשבכלל האיזורים בארץ נרשמה ירידה בתפוסות.

בחודש נובמבר, שהוא חלש בהיבט התיירות מטבעו, נרשמה תפוסה ממוצעת של 49% במלונות. אילת ממשיכה להוביל עם התפוסה הגבוהה יחסית כשבמלונות העיר נרשמה תפוסה של 72%. נזכיר כי בין האורחים היו משלחות שהגיעו עם המועדות לתחרות מיס יוניברס שהתקיימה ב-12.12 באילת. ביחס לתפוסה הממוצעת של נובמבר 2019 מדובר בירידה של 6%. מלונות ים המלח סיכמו תפוסה של 68% (ירידה של 11% לעומת 2019). בבתי ההארחה בקיבוצי אצבע הגליל, נרשמה תפוסה של כ-60% ובאזור הכנרת תפוסה של כ-35% בלבד.

באזורים מוטי התיירות הנכנסת, נרשמה תפוסה דלה כך שעשרות אלפי התיירים שבאו לא הצליחו להוביל להגדלת מספר האורחים: נצרת שעיקר תייריה מגיעים מחו"ל סיכמה את נובמבר עם תפוסה של כ-13% לעומת כ-86% ב-2019, בתל אביב הגיעה התפוסה הממוצעת ל-41% לעומת 81% בנובמבר 2019. במלונות ירושלים התפוסה עמדה על כ-37% לעומת כ-87% בנובמבר 2019 (ירידה 58%) ובמלונות טבריה עמדה התפוסה על כ-30% לעומת כ-80% בנובמבר לפני שנתיים.

מנתוני ינואר-נובמבר של 2021 (במצטבר), עולה כי מספר הלינות בבתי המלון הסתכם בכ-14.1 מיליון לינות, מספר זה משקף ירידה של כ-41% לעומת נובמבר 2019. מתוך סך הלינות שנרשמו מתחילת השנה 95% היו של ישראלים. מתחילת השנה, תפוסת החדרים הארצית הממוצעת הסתכמה בכ-38% בלבד, לעומת כ-70% בתקופה המקבילה ב-2019.

על רקע החשש לקריסת תשתית התיירות הנכנסת, הצטרפה התאחדות המלונות לעתירות שהוגשו לבג"ץ בעניין הגבלות התעופה כשבהתאחדות מבקשים לחייב את המדינה לנמק מדוע לא יפתחו הגבולות לתיירים זרים בדיוק כפי שהם פתוחים לישראלים. בעתירות נטען לחוסר מידתיות בכל מדיניות ההגבלות לרבות הרשימה האדומה ההולכת ומתארכת וחובת הבידוד הגורפת לחוזרים, כולל למחוסנים.