ענקיות הטכנולוגיה והמדיה ב-2022 – הסיכונים מתחילים להאפיל על הסיכויים

משבר הקורונה רק התפיח עוד יותר את ענקיות ההייטק, וחמש הגדולות - מיקרוסופט, אפל, אמזון, גוגל ופייסבוק - כבר תופסות יחד כמעט רבע ממדד S&P 500, לאחר שהמשיכו במסע העלייה שלהן גם ב-2021 • אבל סביבת המאקרו, שמשתנה לקראת 2022, צפויה לאתגר את הגדולות וקוראת לחפש את הערך שטמון ב-495 המניות האחרות במדד

משבר הקורונה רק התפיח את ענקיות ההייטק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
משבר הקורונה רק התפיח את ענקיות ההייטק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

משבר הקורונה היה, עד כה, לא פחות מבוננזה עבור חברות הענק. כן, אנחנו מדברים על ענקיות הטכנולוגיה והמדיה, שנהנו מימים טובים עוד לפני המשבר, אך עם התפרצות COVID-19 והשינויים שהוא הביא לחיינו, הן רק נהיו גדולות עוד יותר.

ההתייחסות היא לחמש הגדולות של מדד S&P 500 (מיקרוסופט , אפל , אמזון , אלפאבית (גוגל)  ופייסבוק, או בעצם Meta ). אלו מהוות כיום 24.2% מהמדד, וזאת לעומת 17.7% מהמדד ב-2019. המצב בנאסד"ק אף קיצוני יותר: שם חמש החברות האלו מהוות 42% מהמדד (אגב, בנאסד"ק טסלה  ו-NVIDIA  גדולות מפייסבוק וגוגל). כלומר, במהלך השנתיים האחרונות מדדי המניות המרכזיים של ארה"ב עברו תהליך של ריכוזיות משמעותית - תוצאה של ביצועי יתר דרמטיים של חברות אלו על פני השאר.

עוד לפני משבר הקורונה נהנו חברות הענק האלו מצמיחה מהירה, מנזילות גבוהה ומתזרים מזומנים שכל הזמן גדל, מה שבאופן טבעי הוביל את המשקיעים אליהן כאפיק השקעה שנותן גם צמיחה וגם הגנה. חברות ענק אלו גם נהנו יותר לאורך השנים מסביבת ריבית ואינפלציה נמוכות, והן רכבו על גל הכלכלה החדשה.

הנזילות הרבה, והעדר התערבות משמעותית מצד הרגולטור, לא הפריעו לענקיות להמשיך ולגדול גם בזמן שניצלו כוחן ואת המזומנים שבקופותיהן כדי לבצע רכישות של חברות אחרות, שביססו עוד יותר את מעמדן הטכנולוגי ואת השליטה שלהן בשווקים, בין היתר דרך כמות משתמשים אבל לא פחות גם דרך דחיקה של מוצרים ושירותים מתחרים.

רק לשם דוגמה, פייסבוק ביצעה עשרות רכישות בשנים האחרונות, כאשר הגדולה ביותר מביניהן הייתה הרכישה שביצעה במהלך שנת 2014, הרכישה של אפליקציית WhatsApp החינמית. רכישה מתוקשרת נוספת הייתה של אפליקציית השיתוף Instagram, אך הרשימה ארוכה מאוד, וכוללת רכישות נוספת מתחום המציאות המדומה, שהולידו לאחרונה את Meta.

גם גוגל לא חפה מרכישות של עשרות חברות, ביניהן מוטורולה מוביליטי, ווייז, בוסטון דיינמיקס ועוד רבות אחרות. תמונה דומה ניתן למצוא גם אצל מיקרוסופט, אמזון ואפל.

ואז הגיע COVID-19 והעצים את המגמות הללו, שכן שינויים רדיקליים בהתנהגות משקי הבית בעקבות המגבלות על הפעילות הכלכלית רק הגדילו את השימוש בפלטפורמות המדיה הדיגיטלית, הגדילו את רכישות המוצרים (דרך אמזון ואפל) והגדילו את זמן המסך של כולנו (גוגל, פייסבוק ולא תאמינו - גם מיקרוסופט).

גידול ממוצע של 31% לשנה ברווח למניה

כדי לקבל סדרי גודל עד כמה חברות אלו רצו הרבה לפני כולם, רק צריך להסתכל על הגידול ברווחיהן - חמש הגדולות הצליחו להניב גידול של כ-31% ברווח למניה במהלך העשור האחרון, בממוצע לשנה, בעוד שבסך הכול, חברות ה-S&P 500  הצליחו לייצר גידול של כ-7% ברווח למניה.

במבט קדימה, חמש הגדולות נסחרות כיום ברמות מכפילים גבוהות, עם מכפיל צפוי ממוצע של 35.6 וגידול גלום ברווחים של 10.5% בשנה הקרובה.

 

חמש הגדולות עלו בחדות גם ב-2021, עם תשואה כמעט כפולה ביחס לשאר 495 המניות במדד S&P 500, אך השנה הן עשו זאת בסביבה של עלייה חדה מאוד באינפלציה, בזמן שבו הפד והבנקים המרכזיים האחרים הולכים לכיוון של מדיניות מצמצמת הרבה יותר ב-2022.

להערכתנו, הסביבה המאקרו-כלכלית שאליה אנו נכנסים ב-2022 צפויה להיות הרבה יותר מאתגרת לשוקי המניות. ניקוז נזילות מהשווקים, האטה כלכלית ושיבוש מתמשך בשרשראות האספקה - שימשיך ללחוץ את המחירים מעלה - כל אלו יכבידו על שוקי מניות שעברו שלוש שנים של תשואות גבוהות במיוחד, וענקיות הטכנולוגיה והמדיה בראשן.

מומלץ לשפר עמדות בתיק המניות

עם רמות מכפילים גבוהות במיוחד ושווקים שממתינים לתיקון, נראה כי קיים סיכון גבוה לענקיות הטכנולוגיה והמדיה במבט לשנה הקרובה. על כן, עם כניסת השנה החדשה, היינו ממליצים לשפר עמדות בתיק המניות. המנצחות של השנים האחרונות לאו דווקא יהיו המנצחות של השנים הבאות, ומבין 495 החברות האחרות במדד, יש לא מעט ערך - שקשה לראותו כיום בשל הריכוזיות הגדולה בשוק המניות. 2022 תהיה שנה שבה צריך לדעת לבחור סקטורים ומניות, שכן לא כל קנייה תזכה.

נציין בהקשר זה, כי בחצי השנה האחרונה, במספר לא מבוטל של מניות מתחומי הטכנולוגיה והדיגיטציה השונים, נרשמה ירידה חדה מאוד מרמות השיא. אפשר כבר לדבר על התכווצות הבועה כתוצאה מכניסה של הרבה אוויר חם למערכת, שניפחה מניות מהשורה השנייה והשלישית לשווי לא רציונלי. חלק ממניות אלו מהוות כבר היום הזדמנות השקעה, אך נדרשת סבלנות רבה, והבנה שגם כשהשווי מתחיל להיראות אטרקטיבי יותר, מגמת הירידות עדיין יכולה להימשך.

בין המניות שאנחנו בפסגות ממליצים עליהן ניתן להצביע על חברות מתחומים שונים ומגוונים. דוגמאות מעניינות הן חברת הסייבר סקיוריטי Cloudflare  (סימול: NET), שמחקה כ-40% מהשיא שאליו הגיעה לפני כחודש ימים, וחברת Fiverr  הישראלית (סימול: FVRR), שמחקה כ- 65% משווי שיא שאליו הגיעה בפברואר האחרון.

חברה ישראלית נוספת, בעלת שווי צנוע יותר היא חברה SimilarWeb  (סימול: SMWB), שעוסקת בניתוח דאטה של הגולשים ברשת כדי לעזור לחברות בניתוח שיווקי של פעילותן בהשוואה לפעילות המתחרות.

ישנה עוד רשימה ארוכה ולא מבוטלת של מניות שמתחילות להיראות יותר מעניינות. אך כפי שציינו, חשוב לזכור שייתכן כי הירידות במניות אלו לא הסתיימו ומשקיעים, בפרט בתחומים טכנולוגים עם מכפיליחם גבוהים - המצריכים אופק השקעה ארוך מאוד - צריכים מידה רבה של סבלנות ואורך רוח, שהרי אחרי הכול אנחנו לא יודעים לתזמן את השווקים.

הכותבים הם מנהלת מחלקת המחקר והכלכלן הראשי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, והוא אינו מהווה הצעה לרכישת  ניירות ערך