התחזית של דוד פסיג: "עד סוף המאה יהיו 24 מיליון איש בישראל והבעיה לא תהיה הצפיפות"

"צריך לעצור את כל תכניות החומש ולהתחיל לתכנן עכשיו 100 שנה קדימה, אחרת ילדינו לא יישארו כאן", הזהיר העתידן פרופ' דוד פסיג בוועידת ישראל לעסקים • "עלינו לתכנן את המדינה כמו עיר אחת גדולה"

דוד פסיג / צילום: יוסי כהן
דוד פסיג / צילום: יוסי כהן

איך תיראה המדינה עוד 100 שנה? פרופ' דוד פסיג, חוקר עתיד מאוניברסיטת בר אילן, העריך בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, כי אם לא נתחיל להיערך כבר עכשיו לסוף המאה ה-21, המדינה תהיה בבעיה חמורה.

"עדיף לא להקים פה מדינה"

הוא פתח את דבריו בספק סיפור, ספק אגדה: "לפני שהוקמה מדינת ישראל יום אחד בן גוריון הזמין את פרופסור רוברטו בקי, שלימים יקים את הלשכה לסטטיסטיקה, ואומר לו 'אנחנו הולכים להקים מדינה'. תעשה חישובים ותאמר לנו כמה אנשים המדינה הזו יכולה להכיל.

"לאחר מספר חודשים בקי מגיש לבן גוריון את הדוח שלו כשהשורה התחתונה היא עד שנת 2000, המדינה הזו תוכל להכיל עוד מיליון איש. הוא מוסיף גם המלצה - לא מומלץ להקים מדינה".

 
  

"האסימון לא נפל. כל התכנונים כבר נכשלו"

פסיג הסביר את חשיבות התכנון לעתיד: "לדבר על עוד 100 שנה נשמע כמו 'עזוב אותך מי יהיה פה בכלל?' אבל אם אנחנו לא נחשוב 100 שנה קדימה, הילדים שלנו לא יישארו בארץ. זו המשמעות של זה".

"ב-2050 נהיה 17 מיליון אזרחים בערך. אם חלילה יפרוץ גל אנטישמיות חמור בארצות הברית, נקבל עוד מיליון איש בנוסף ויקרה לנו מה שקרה בשנות ה-90, כשאף אחד לא חזה שברית המועצות תקרוס". העריך ד"ר דוד פסיג.

לדבריו, "כל מה שאתם שומעים זה כוסות רוח למת, ואני אומר את זה בכאב לב גדול מאוד. האסימון לא נפל. אנחנו בתהליך היסטורי שהילדים שלנו ינסו להבין. אחת התופעות בו היא שאנחנו מתאוששים ומביאים אנשים מכל העולם ובשיעורי פריון גבוהים, ורוצים לבלוע את העולם".

"אנחנו צריכים להבין את גודל השעה כדי שהנכדים שלנו יוכלו לחיות פה", הזהיר פסיג. "אם לא נתכנן 100 שנה קדימה, אי אפשר יהיה לעשות כלום. אנחנו רודפים אחרי הזנב של עצמנו. בסוף המאה-21 אנחנו נהיה המדינה היחידה בעולם שהולכת לשלש את האוכלוסייה שלה. מעולם לא ישבו פה כל כך הרבה אנשים. מישהו מתכנן את זה? למישהו יש חזון לכזו מדינה? יש תחזיות שמדברות על כך שנגיע ל-24 מיליון תושבים בישראל גם לפני 2100 - ב-2065. ככה הרגיש פרופ' בקי כשהגיש את הדוח שלו לבן גוריון.

"סין הולכת לאבד חצי מהאוכלוסייה שלה במאה-21, הודו תאבד שליש מהאוכלוסייה שלה. יש מדינות עולם שלישי שעוד צומחות, אבל רוב העולם מצטמק. איך אנחנו בונים עוד שתי מדינות במאה ה-21? זה האתגר של הדור שלנו. יש צורך בתכנון ל-100 שנה מראש, ולא 30 שנה. כל התוכניות במדינה כבר קרסו ואף אחד לא יודע את זה. צריך לעצור את כל התכנון במדינה ל-5 שנים ולהתחיל לתכנן ל-100 שנה.

"כרגע אנחנו 400 איש על כל קילומטר רבוע, באירופה זה 200 איש. ב-2100 נעבור את הצפיפות של אסיה. אבל הבעיה היא לא הצפיפות, אלא הארגון שלה. הצפיפות מביאה הזדמנויות. צריך לתכנן את ישראל כעיר אחת גדולה.

"החיים הרבה יותר זולים בעיר ותוחלת החיים גבוהה יותר בשנתיים-שלוש בממוצע. המטרופולין הצפוף ביותר זה טוקיו אבל יש שם חיים פעילים עם תרבות ובריאות. לעניות דעתי אנחנו צריכים בסך הכל להחליף דיסקט.

"אנחנו לא מדינה, אלא מדינת עיר. לא צריך כל כך הרבה רשויות ואפשר שיהיו שכונות מרוחקות ופיזור אוכלוסין. בכל מקרה אנחנו נהיה צפופים".