באוצר נוטשים את רכבי הבנזין ובענף נערכים לינואר סוער

באוצר החליטו שלא לרכוש יותר כלי רכב שמונעים על בנזין אלא רק היברידיים וחשמליים, ובינתיים במשרד האנרגיה יש זוכה במכרז להתקנה ותפעול של עמדות טעינה • וגם: לפי גורמים בענף הרכב, צבר ההזמנות לינואר עומד על 45-50 אלף כלי רכב וחברות הליסינג "אוגרות" מלאים בציפייה לרווח מהיר • השבוע בעולם הרכב

באוצר רוצים מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock
באוצר רוצים מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock

ספקית פתרונות הטעינה לרכב חשמלי ג'ינרג'י מקבוצת OPC זכתה במכרז של משרד האנרגיה להתקנה ותפעול של עמדות טעינה AC (לא מהירות) בבנייני הממשלה ברחבי הארץ עבור כלי רכב חשמליים, שייכנסו לשימוש עובדי המדינה. העמדות יחוברו באמצעות אפליקציה לרשת טעינה וירטואלית פרטית, שתכווין את בעלי הרכב לעמדות פנויות בבניינים ממשלתיים ברחבי המדינה. העמדות תומכות בטעינה של עד 22 קילוואט-שעה ודורשות טעינה של מספר שעות עד לקיבולת מלאה של סוללת הרכב. העמדות יהיו פתוחות ככל הנראה גם לכלי רכב של מבקרים באמצעות כרטיסי אשראי. עם זאת עדיין לא ברור האם, מתי ובאיזה היקף תבוצע ההצטיידות בפועל של צי הרכב הממשלתי בכלי רכב חשמליים וההצטיידות הממשלתית בעמדות טעינה מתוקצבת בכ-2 מיליון שקלים.

יצוין כי מינהל הרכב הממשלתי בחן בחודשים האחרונים את נושא העלויות של הצטיידות בכלי רכב כאלה הן כרכבי איגום והן ככלי רכב צמודים לעובדים. אולם מלבד רכש של כ-70 כלי רכב עבור פיילוט של משטרת ישראל לא בוצעו עד כה מהלכים בפועל וככל הידוע ההצטיידות עדיין לא מופיעה בתקציב המדינה. גם משרד הביטחון פרסם לפני מספר חודשים בקשה למידע לקראת הצטיידות בכלי רכב חשמליים במכרז הליסינג הבא של המשרד עם הערכה של הצטיידות באלפי כלי רכב. אולם עדיין לא ברור האם חברות הליסינג והיבואנים ערוכים לספק את הכמות האמורה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אגף החשב הכללי רואה חשיבות רבה במאבק במשבר האקלים, בכלל זה בתחום הרכב הממשלתי. בהתאם לכך החליט החשב הכללי זה מכבר שלא לרכוש רכבי נוסעים בהנעת בנזין אלא בהנעה אלטרנטיבית בלבד לצי הרכב הממשלתי. בימים אלו נערכת חטיבת נכסים באגף החשב הכללי, להכנסת רכבי פלאג אין הייבריד ורכבים חשמליים לצי הממשלתי על כל המשתמע מכך".

ינואר צפוי לשבור שיאים חדשים בשוק הרכב

למרות המחסור בכלי רכב בחודשים האחרונים, מסירות הרכב בינואר צפויות לשבור שיאים. כך מעריכים גורמים בענף הרכב. על פי הערכות ראשוניות, צבר ההזמנות הקיים בענף לאספקת רכב בינואר נע בין 45 ל-50 אלף יחידות והיקף המסירות בפועל יהיה תלוי רק ביכולת הלוגיסטית של היבואנים למסור את כלי הרכב.

ריבוי ההזמנות לינואר נובע בין השאר מדחייה של מסירות רבות מהרבעון האחרון של 2021 בשל מחסור במלאים ומהזמנות מוגברות של חברות הליסינג לכלי רכב היברידיים ורכבי פלאג-אין במחירים של לפני עליית מס הקנייה, שתתרחש בראשון בינואר. בענף מעריכים כי חלק משמעותי מההזמנות של חברות הליסינג לתחילת השנה הן לצורך "צבירת מלאי" עבור מכירה באפס קילומטרים בשל הצפי להמשך המחסור בדגמי מפתח לפחות עד סוף הרבעון השני, מה שיאפשר ללקוחות המוסדיים למכור מכוניות ברווח גדול.

שת"פ אסטרטגי של חברת  Autobrains 

חברת הסטארט-אפ הישראלית  Autobrains (לשעבר CARTICA), שמפתחת מערכות בטיחות וראיית מכונה לרכב שמבוססות על בינה מלאכותית עם יכולת למידה עצמית, הודיעה כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ספקית רכיבי הרכב המתקדמים AMBARELLA (אמברלה). ההסכם הוא בתחום פיתוח מערכות סיוע מתקדמות לרכב (ADAS), והחברות מפתחות בשלב הראשון פתרונות ברמת האוטונומיה הבסיסית (2+), שמבוססות על מצלמה קדמית.

הפתרון המשולב של שתי החברות נועד לאפשר לכלי רכב חדשים להשיג את הציון המרבי בסט החדש של מבחני בטיחות של ארגון NCAP, שייכנסו לתוקף החל מ-2023. המבחנים ישקללו בדירוג גם את התפקוד של מערכות בטיחות אקטיביות דוגמת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אקטיבית וכדומה.

במקביל עובדות החברות על פתרונות מתקדמים לדרגות אוטונומיה גבוהות יותר, שישלבו את הבינה מלאכותית של החברה הישראלית ביחד עם חומרה של אמברלה, שתשלוט על רדארים היקפיים, חיישני לייזר ועוד. המערכות יתחרו בפתרונות המקבילים של מובילאיי, ששולטת ב-80% מהשוק, אולם יציעו פתרון של "מערכת פתוחה" שהלקוחות יכולים להתאים אותה על פי הצרכים שלהם.

אוטובריינס היא חלק מקבוצת החברות קורטיקה, שמפתחות יישומים שונים לטכנולוגיית הבינה המלאכותית של החברה. אמברלה היא חברה שנסחרת בנאסדק על פי שווי של כ-7.2 מיליארד דולר לאחר עלייה של כ-221% במניה שלה מחודש אוגוסט השנה.