שיא שלילי: "רוב הישראליות שהנפיקו בוול סטריט השנה עשו תשואה רעה מאוד, ונראה שתומחרו מאוד ביוקר"

ב-2021 נרשם שיא במספר החברות ישראליות שהצטרפו למסחר בוול סטריט, רובן מתחום הטכנולוגיה • בין שהגיעו לשוק הציבורי בדרך המסורתית של הנפקה (IPO) ובין שבמיזוג ל-SPAC - מאמצע השנה התחלפו השיאים שנרשמו בירידות, ובסופה רק חמש מתוך 22 חברות מציגות תשואות חיוביות

הנפקת ריסקיפייד / צילום: CRC MEDIA
הנפקת ריסקיפייד / צילום: CRC MEDIA

סוף הרבעון השני ותחילת הרבעון השלישי של שנת 2021 סימנו שיא במספר החברות החדשות שהגיעו מישראל למסחר בוול סטריט, רובן הגדול מענף הטכנולוגיה. חלקן הגיעו לשוק הציבורי בדרך המסורתית של הנפקה (IPO) וחלקן במיזוג לחברות SPAC, חברות ללא פעילות, שגייסו כסף מהציבור במטרה למזג אליהן חברה קיימת.

ואולם, החגיגה של אמצע השנה לא החזיקה מעמד: השיאים התחלפו בירידות, ובסוף השנה רק חמש חברות מתוך 22 מציגות תשואות חיוביות. אחרות מציגות תשואות שליליות בשיעור דו-ספרתי, שמגיע עד 78%. בסך הכול, התשואות החיוביות והתשואות השליליות כמעט מקזזות זו את זו, והשווי המצרפי של כלל החברות החדשות עלה ב-160 מיליון דולר.

"רוב החברות עשו תשואה מאוד רעה, ונראה שהן פשוט תומחרו במחירים גבוהים מאוד", אומר אורן מונטל, סמנכ"ל השקעות בפסגות קרנות נאמנות. "היו ציפיות מאוד גבוהות מחלק מחברות הטכנולוגיה הקטנות בעקבות הקורונה, ובסוף המשקיעים הבינו שייקח לחלק גדול מהן זמן רב להגיע לרווח, או למכירות שמצדיקות שווי כזה. ברגע שהמשקיעים הבינו את זה, המחירים ירדו". 

אורן מונטל, סמנכ''ל השקעות בפסגות קרנות נאמנות / צילום: רמי זרנגר
 אורן מונטל, סמנכ''ל השקעות בפסגות קרנות נאמנות / צילום: רמי זרנגר

לדברי מונטל, "במהלך הסגרים בקורונה, בזכות ההצלחה של הטכנולוגיה והשימוש המוגבר בטכנולוגיות של עבודה מהבית ואי-קומרס, אנשים חשבו ששווי כזה מוצדק, אך בדיעבד זה היה אופטימי מדי. המציאות היא תמחור מחדש. ברקע כמובן הרבה מאוד כסף זול שהיה ב-2020 בשווקים עם ההרחבות הפיסקאליות.

"אנחנו מצפים שב-2022 ההרחבה המוניטרית בארה"ב תסתיים והרבה פחות כסף יוזרם לשווקים. מניות כאלה נפגעות מירידה בנזילות ואנחנו מעריכים שחלק גדול מהן ימשיכו לאכזב את המשקיעים. גם אחרי הירידות, חלק מהן עדיין מאוד יקרות ביחס למכירות שלהן, וחלק מהחברות הללו גם לא מרוויחות. החזרה לשגרה השנה ברחבי העולם מראה לכולם שסוף העולם לא הגיע, אנשים חוזרים למשרדים ולקניונים".

 
  

עכשיו עם האומיקרון מדברים שוב על הגבלות וסגרים.

"זה עניין נקודתי. המשקיעים התפכחו, הם רואים שגם אם החזרה לשגרה איטית, זה קורה. יש חיסונים ותרופות, אנחנו לא ב-2020. האומיקרון מעכב מעט, אבל העולם יודע להתמודד יותר טוב עם הקורונה".

אז למעשה החברות הישראליות שהגיעו לוול סטריט ב-2021 ניצלו הזדמנות ייחודית בשוק?

"הייתה הזדמנות, כי היה הייפ סביב חברות טכנולוגיה קטנות שיש בהן תועלת, וסביב כל הסקטור. זה היה סיכון שמשקיעים לקחו".

יש כמה חברות שהתשואות שלהן חיוביות.

"אלו חברות שהמשקיעים בהן חושבים שהן מצדיקות את התמחור. אך הממוצע עדיין רע מאוד. הציפיות היו מופרזות, והחיסונים והשגרה הורידו את התמחור, שבעיניי בחלקו עדיין גבוה".

מה צפוי להערכתך ב-2022?

"אפשר להניח שהמדיניות המוניטרית תהיה פחות מקילה, ויהיה פחות קל מבחינת הנפקות ושוויים. המשקיעים ידרשו חברות יותר בשלות, שיותר קרובות לרווחים. תמיד עדיף להשקיע בחברות שמרוויחות, ולנסות להימנע מחלומות. היכולת לתפוס את מניית החלום נמוכה - בטוח שיהיו הצלחות גדולות, אבל מאוד קשה לדעת מי יצליח".

גאות ושפל: הנתונים הבולטים של השנה 

הנה כמה מהנתונים הבולטים של החברות הישראליות החדשות שהצטרפו לוול סטריט ב-2021.

ההנפקה הכי טובה: חברת התובלה הימית צים, שהונפקה בינואר, פתחה את הפרק הציבורי שלה ברגל שמאל, עם נפילה של 23.3% במניה ביום המסחר הראשון, אך התוצאות הטובות שהציגה בהמשך על רקע עודף הביקוש ועליית מחירי התובלה הימית הובילו לעליות חדות במניה.

בסוף השנה התשואה שלה הייתה 258% - אחת התשואות הטובות ביותר של הנפקות בוול סטריט השנה, לא רק בקרב הישראליות.

ההנפקה הטכנולוגית הכי טובה: גלובל-אי, המספקת פלטפורמה להסרת חסמים במסחר מקוון חוצה גבולות, הונפקה במחיר של 25 דולר ונסחרת כיום ביותר מ-60 דולר, תשואה של 143%, גם אם המניה נחלשה מהשיא שנרשם בסוף אוגוסט. לאחרונה הודיעה החברה על רכישת חברה מארה"ב בחצי מיליארד דולר (במזומן ובמניות), עסקה שתכניס אותה לשוק העסקים הקטנים.

המיזוג הכי מוצלח ל-SPAC: ארבה רובוטיקס הייתה עסקת SPAC קטנה יחסית, ולעומת חברות אחרות, שמוזגו בשווי של מעל מיליארד דולר, הסתפקה בשווי של 525 מיליון דולר, לעומת שווי של 633 מיליון דולר כיום. החברה מייצרת שבב לרדאר עבור שוק הרכב, והיא מסיימת את השנה כחברה הישראלית היחידה שמוזגה ל-SPAC ועלתה מאז.

המיזוג הכי מאכזב ל-SPAC: רוב החברות שמוזגו הציגו תשואות שליליות בשיעור דו-ספרתי, אך מעל כולן בלטה Talkspace שהקימו אורן ורוני פרנק, חברה המאפשרת טיפול נפשי וירטואלי. החברה מוזגה בשווי 1.4 מיליארד דולר ונסחרת כעת בשווי כ-302 מיליון דולר, כשבתווך החברה נפרדה מהמייסדים ומחבר הנהלה נוסף.

ההנפקה הכי מאכזבת: את התואר הזה קוטפות שתי חברות שמציגות כל אחת תשואה שלילית של 62% - ריסקיפייד, שפיתחה מערכת למניעת הונאות במסחר מקוון, וקלטורה, שמספקת מערכות לניהול וידיאו. ריסקיפייד , שהונפקה בסוף יולי, הגיעה לשיא באוגוסט, ומאז השיא צנחה ב-78%. קלטורה, שנאלצה לדחות הנפקה בשל תנאי השוק באפריל, הונפקה כמה ימים לפני ריסקיפייד, וגם היא הגיעה לשיא באוגוסט, ונחלשה מאז, בשיעור של 72%.

תוספת השווי הכי גדולה (בדולרים): מאנדיי , שפיתחה מערכת הפעלה לעבודה, הונפקה בשווי 6.8 מיליארד דולר, ולמרות ירידה של כשליש מהשיא, נסחרת בסוף השנה בשווי של 13.3 מיליארד דולר, כלומר תוספת של כ-6.5 מיליארד דולר לשווי החברה.

ירידת השווי הכי גדולה (בדולרים): חברת הגיימינג פלייטיקה , שבהנפקה שלה בינואר שווייה הגיע ל-11.1 מיליארד דולר, נסחרת היום בשווי של כ-7.4 מיליארד דולר, מחיקת שווי של כ-3.7 מיליארד דולר, שנובעת בחלקה הגדול מפספוס תחזיות ברבעון השלישי והפחתת התחזית השנתית.