גם לחברות וחברי כנסת מגיעה חופשת לידה מוסדרת

מקרה שירלי פינטו מציב בפני הכנסת מראה בעיתית - הדרישה מיולדת טרייה להגיע לעבודתה היא מופרכת והכנסת צריכה להוות דוגמה לחברה הישראלית

ח''כ שירלי פינטו בכנסת, פחות משבוע לאחר שילדה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ שירלי פינטו בכנסת, פחות משבוע לאחר שילדה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סיטואציה אבסורדית קרתה בשבוע שעבר בכנסת: חברת הכנסת שירלי פינטו נאלצה להגיע למליאה ולהצביע, פחות משבוע לאחר שילדה. המקרה של פינטו האיר בפנינו את העובדה כי אין היום הסדר ראוי לחברת כנסת שילדה (או לצורך העניין, לחברי וחברות כנסת שהם הורים טריים בכל דרך אחרת: אבות טריים שבת זוגם ילדה, מי שהביאו ילד לעולם בפונדקאות/אימוץ ועוד). כך, מצאנו את עצמנו בסיטואציה בה חברת כנסת תלויה בחסדי הקיזוז מהאופוזיציה על מנת להישאר בבית עם בתה התינוקת בת השישה ימים.

הכנסת, כמו כל הפרלמנטים בעולם, לא עוצבה במחשבה על נשים ועל משפחות. אב הטיפוס של חבר הכנסת שלדמותו עוצב המשכן וחוקי הבחירות היה, כך מסתמן, גבר מבוגר ולא אם צעירה. מנגנוני הכנסת גם לא עוצבו במחשבה על אבות מעורבים, שירצו לקחת חלק פעיל בגידול ילדיהם יחד עם בני או בנות זוגם. כך יצא שבמשך שנים רבות הכנסת כלל לא נדרשה לנושא, ראשונת היולדות בכנסת היתה חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי בשנת 2009.

הגוף והנפש מתאוששים

הדרישה מיולדת טרייה להגיע לעבודתה היא מופרכת. ברור לכל שהגוף והנפש זקוקים לזמן התאוששות אחרי חווית הלידה, והתינוק או התינוקת החדשים שנוספו למשפחה זקוקים לתשומת לב ולהתאקלמות של הוריו. אך לא רק זכויותיה של חברת הכנסת נפגעות: גם לציבור שבחר באותה חברת כנסת מגיע ייצוג הולם - חבר.ת כנסת שפנויים לכל חובותיהם כנבחרי ציבור.


יחד עם ח"כ אמילי מואטי הגשנו הצעת חוק ששואפת לפתור את הבעיה: על פי ההצעה, לחברת כנסת שילדה תהיה אפשרות לצאת לחופשת לידה (וכן לאב שבת זוגו ילדה, כפי שמקובל היום במשק) - כאשר בזמן היעדרה יחליף אותה המועמד או המועמדת הבאים ברשימתה לכנסת, בדומה לחוק הנורווגי.

פתרונות אחרים, כמו מתן אפשרות להצבעה מרחוק, אינם מספקים. תפקיד חבר.ת הכנסת הוא רחב הרבה יותר מלחיצת "בעד" ו"נגד" במליאה - לציבור מגיע חברי וחברות כנסת שמחוקקים, שמשתתפים בדיוני הועדות, ושעושים ככל שיוכלו לייצג את עמדת בוחריהם ואת טובתם של אזרחי ואזרחיות ישראל. ומנגד - גם להורה החדש מגיע זמן התאוששות והתאקלמות אמיתיים - לא כזה המופרע בקריאות חוזרות להצביע, גם אם מרחוק.

העיניים נשואות לכנסת

פרט לתפקידה כמחוקקת, לכנסת יש גם תפקיד ציבורי בהצבת דוגמה. בעוד אנחנו כמחוקקים דורשים מכל מעסיק ומעסיקה במשק לאפשר לעובדות לצאת לחופשת לידה, הדוגמא המצטיירת ממקרים כמו זה של ח"כ פינטו היא הפוכה. מעסיקים עשויים ללמוד מכך כי הזכות לחופשת לידה אינה הכרחית למי שתפקידן נתפס כחיוני.

עלינו להפוך את משכן הכנסת למקום התפור גם למידתן של נשים צעירות, ולשם כך עלינו לדרוש מבית הנבחרים והנבחרות את מה שאנחנו דורשים מכל מעסיק ומעסיקה במשק: לאפשר לנשים, גם אם הן נבחרות ציבור, לממש את זכותן להקים משפחה בלי לאבד את הקריירה והשליחות הציבורית שלהן.

רז הוא חבר כנסת מטעם מרצ ולזימי מכהנת בכנסת מטעם מפלגת העבודה