במד”א סירבו לדרישה לפרסם דוחות כספיים; הסיבה: "חשש לסיכון חיי אדם"

בארגון איחוד הצלה הגישו בקשת חופש המידע וביקשו מידע בנוגע להתנהלות הכלכלית, אך במד"א הסכימו לפרסם רק את הנתונים שגלויים לציבור בכל מקרה • במד"א תקפו את הבקשות של המתחרים: "נועדו ליצור דה-לגיטימציה ולייצר יחסי ציבור לאיחוד הצלה"

ניידת התרמת דם של מגן דוד אדום / צילום: תמר מצפי
ניידת התרמת דם של מגן דוד אדום / צילום: תמר מצפי

במגן דוד אדום סירבו להיענות לבקשת חופש המידע של "איחוד הצלה", אלא שהנימוק, על פניו, נראה קיצוני ומופרך. ב"איחוד הצלה" ביקשו מידע בנוגע לתקציב מד"א בין השנים 2017-2020 וכן את דוח הממונה על השכר במשרד האוצר בעניין מד"א. ב"איחוד הצלה" ביקשו גם את דוח חמשת מקבלי השכר הגבוה ואת הדוחות הכספיים המבוקרים לשנים 2017-2019.

במד"א הסכימו להעביר את הדוחות שכבר היו פומביים: תקציב מד"א ודוח הממונה על השכר. בנוגע לדוח חמשת מקבלי השכר הגבוה והדוחות הכספיים, סירבו למסור המידע.

"מעיון בבקשות עולה כי אלה נולדו מתוך רצון לשרת את האינטרסים הפרטיים והצרים של 'איחוד הצלה', תוך ניצול לרעה של תחולת חוק חופש המידע על מגן דוד אדום", נטען בתשובה של מד"א.

"דרישה אינטרסנטית צרה ואישית"

בנוגע לחמשת מקבלי השכר הגבוה, טענו במד"א כי מסירת המידע מסכנת את שלום הציבור. "הרצון של 'איחוד הצלה' לקבל מידע לא נועד לצורכי ציבור כי אם לצרכיה האינטרסנטים והצרים ובתוך כך להתנגח במד"א, תוך ניסיון ליצירת דה-לגיטימציה לפעילות של מד"א ויח"צון 'איחוד הצלה' באופן שיש בו כדי להביא לפגיעה בשלום הציבור וסיכון חיי אדם".

גם בנוגע לבקשה לקבלת הדוחות הכספיים, טענו במד"א כי מדובר בדרישה אינטרסנטית צרה ואישית של כדי ליחצ"ן את "איחוד הצלה", בין היתר תוך פגיעה בשלום הציבור. "דרישתכם מהווה חוליה נוספת בשרשרת ניסיונות שנועדו ליצור דה-לגיטימציה למד"א", נטען. "זאת תוך הצגתה כגוף עשיר, שהמדינה קונה ממנו שירותים במימון רב, וכך לגרום לאנשים להעדיף להתקשר לאיחוד הצלה בעת מקרי חירום רפואיים".

במד"א הוסיפו: "גורמי המקצוע קבעו כי במקרה חירום יש לפנות רק למוקד מד"א, כשפנייה למוקד אחר טומנת בחובה סכנה לחיי אדם. ברור כי ערעור אמון הציבור במד"א, תוך שימוש מניפולטיבי במידע אודות דוחותיה הכספיים, שעלול להוביל לכך שהציבור יימנע מפנייה למד"א, טומן בחובו חשש לסיכון חיי אדם".

"השערה מעולמות הדמיון"

יש לציין כי הטענה כי אנשים בעתות חירום לא יחייגו למד"א בשל קמפיין נגד מקבלי השכר הגבוה, נראית על פניו טענה מופרכת למדי.

בעקבות כך, "איחוד הצלה" עתרה, באמצעות עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין ממשרד חדד-רוט-שנהר, לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בבקשה שיחייב להעביר את המסמכים. בעתירה דחו ב"איחוד הצלה" את הטענות בנוגע לחשש לפגיעה בשלום הציבור בטענה כי מדובר ב"השערה מעולמות הדמיון", וטענו כי מדובר "בהשמצה חסרת שחר המעידה על כך שלמד"א אין הסבר מדוע היא מסרבת להעביר את המסמכים".

בתגובה לעתירה, במד"א, באמצעות משרד הרצוג-פוקס-נאמן, חזרו על הטענות עת סירבו להעביר את המסמכים על-פי בקשת חופש המידע.