מניו יורק ועד אבו דאבי: הבורסות שנסקו או התרסקו בשנה האחרונה

בזמן שמגפת הקורונה עדיין משפיעה על מצב הרוח של האזרחים בעולם וסופה לא נראה באופק, מרבית שוקי ההון המרכזיים סיכמו שנה עם עליות דו-ספרתיות • מקרב הבורסות והמדדים הפחות מדוברים, מי הניבו את התשואה הגבוהה ביותר, מי ירדו בענק, ובאיזו מדינה שוק המניות תוסס, למרות שהקורונה והאינפלציה מכות בה • מסכמים את 2021

בורסת אבו דאבי / צילום: Reuters, Hans Lucas
בורסת אבו דאבי / צילום: Reuters, Hans Lucas

שנת 2021 מסתיימת כשמגפת הקורונה עדיין איתנו. החששות מפני השפעות זן האומיקרון, לצד החששות מאינפלציה וצפי להעלאת ריביות (כמו גם המשך הקשיים הנוגעים לשרשרת האספקה), מכבידים על המסחר במניות בשוקי ההון ברחבי העולם. עם זאת, בהסתכלות על השנה כולה, אפשר לראות שרוב המדדים המובילים מציגים תשואה שנתית חיובית, רובם בשיעור דו-ספרתי - בהם מדדי דאו ג’ונס, נאסד"ק ו-S&P 500 בארה"ב, מדד FTSE 100 בבריטניה, מדד DAX הגרמני ו-CAC 40 הצרפתי.

בין המדינות הגדולות של אירופה, בבורסה של פריז רשם המדד הצרפתי CAC 40 את התשואה החיובית הגבוהה ביותר השנה, 27.7%.

המדדים המובילים ביפן סוגרים שנה עם תשואה חיובית בשיעור חד-ספרתי וכך גם המדד הסיני של שנחאי. מהצד השני, היו גם תשואות שליליות בחלק מהבורסות העולמיות. נסקור כאן את מדדי המניות הבולטים לשנת 2021. הנתונים בכתבה נכונים ל-26 בדצמבר.

ארה"ב: עוד שנת תשואה דו־ספרתית

21.5% היא התשואה שהניב השנה מדד נאסד"ק. למרות שירד מהשיא שאליו הגיע במהלך 2021, זו הייתה שנה נוספת שבה המדד הציג תשואה בשיעור דו-ספרתי, לאחר שב-2020 עלה בכ-43%, וב-2019 טיפס בכ-35%. בניגוד ל-2020 שבה מדד נאסד"ק הוביל את העליות בין המדדים המובילים בארה"ב, ב-2021 מדד S&P 500 עקף אותו עם תשואה של 25.8%. מדד דאו ג’ונס הציג תשואה של 17.5%.

מובילה בתשואות: בורסת סרי לנקה  

78.2% הוא שיעור העלייה במדד המניות All Shares Price Index של סרי לנקה בשנה זו. העלייה מגיעה דווקא על רקע מצב כלכלי עגום במדינת האי האסייתית. כלכלתה תלויה מאוד בהכנסות מתיירות, ועל רקע המגפה היא נפגעה משמעותית. לאחרונה דווח כי שיעור האינפלציה בסרי לנקה הגיע לשיא של 11.1% בנובמבר, והרשויות במדינה הזהירו מפני המשך המשבר הכלכלי שעלול להוביל לקיצוב מזון.

באמצע דצמבר, סוכנות הדירוג הבינלאומית Fitch הורידה את דירוג החוב (במטבע חוץ) של סרי לנקה מ-CC ל-CCC ונימקה זאת בחשש לחדלות פירעון בחודשים הקרובים, בשל ההרעה במצב הנזילות וירידה חדה ביתרות המט"ח. "יתרות המט"ח של סרי לנקה ירדו במהירות רבה יותר משצפינו", הודו כלכלני Fitch, ונימקו זאת בין היתר בהתערבות הבנק המרכזי של סרי לנקה בשוק המט"ח. לדבריהם, יתרות המט"ח נפלו מ-2 מיליארד דולר באוגוסט ל-1.6 מיליארד דולר באמצע נובמבר, שווה ערך לפחות מתשלום אחד חודשי של החוב.
באתר הכלכלי Nikkei Asia ניסו לאחרונה להבין איך ייתכן שהמדד הסרי לנקי שובר שיאים בזמן שהכלכלה מקרטעת, וכאשר ישנו מחסור בדלק, סוכר ומוצרים חיוניים אחרים. "יתרות המט"ח בשפל, והממשלה נאלצה להגביל את הייבוא. הרופי הסרי לנקי בשפל של כל הזמנים", נכתב שם.

אלא שלדבריהם, "כל זה לא מצנן את ההתלהבות ממניות. מספר החשבונות למסחר קפץ פי 2.5 מתחילת השנה. רבים מהמעמד הבינוני מוציאים כספי חיסכון ומשקיעים במניות". מומחה שרואיין לניקיי אסיה סיפר שדור חדש של משקיעים מוביל לשוק תוסס. משקיע חדש מצוטט גם הוא: "חברה המליצה לי להשקיע אחרי שהשיגה רווחים מדהימים".

 
  


אבו דאבי: מככבת בתשואות, עם צמיחה רציפה

67.1% הייתה העלייה במדד ADX, מדד המניות של בורסת אבו דאבי באיחוד האמירויות הערביות. איחוד האמירויות חגגה את יום העצמאות ה-50 שלה בתחילת החודש, ובכתבה שפורסמה באתר הצרפתי France 24 היא הוגדרה כמדינה עשירה בנפט, וכ-hub כלכלי, אשר הפכה לאחת המדינות המשפיעות ביותר באזור. לפי אותו פרסום, זו אחת המדינות שבהן הכי קל לעשות עסקים. עוד נכתב שעל אף שהיא אחת מיצרניות הנפט הגדולות ביותר, היא גיוונה את הכלכלה שלה בעשורים האחרונים והיא פחות תלויה כיום בנפט, שמהווה כ-30% מהתוצר המקומי הגולמי שלה. גורם נוסף שצוין לטובה הוא אחוז ההתחסנות הגבוה במדינה נגד קורונה. בספטמבר העריך הבנק המרכזי שהכלכלה תצמח השנה ב-2.1% וקצב הצמיחה יוכפל בשנה הבאה, עם צמיחה שנתית של 4.2% ב-2022. נתונים שפורסמו לאחרונה על חודש נובמבר הצביעו על המשך צמיחה רציפה בסקטור הפרטי באיחוד האמירויות. אגב, בורסה אחרת שנמצאת באמירויות - בדובאי - הציגה גם היא עליות השנה, אך בשיעור נמוך בהרבה. בפייננשל טיימס פורסם בחודש שעבר שדובאי מתכננת להמריץ את הבורסה שלה בעזרת הנפקות של חברות ממשלתיות, והזכירו שהבורסה של אבו דאבי נהנתה מהנפקות בפרופיל גבוה.

מובילה את הנפילות, כולל בטכנולוגיה: הונג קונג 

-14.7% היא התשואה השלילית שהשיג השנה מדד הנג סנג, המדד המוביל בבורסה של הונג קונג. לאחר שבחודש פברואר האחרון המדד נסחר מעל רמה של 31 אלף נקודות, הוא נסחר בימים אלה סביב 23 אלף נקודות. הונג קונג היא מחוז מיוחד בסין מאז שעברה מידי בריטניה ב-1997. במהלך 2019 החלו בה הפגנות גדולות על רקע הצעת חוק סינית להסגרת מבוקשים לסין. ב-2021 דווח שחברות בינלאומיות החלו לנטוש את הונג קונג בשל האי-ודאות. בשבוע שעבר נערכו בהונג קונג בחירות למועצה המחוקקת, ורק כ-30% מהמצביעים הצביעו בהן, על רקע שינוי כללי הבחירות שביצעה סין והעובדה שרבים ממועמדי האופוזיציה הפוטנציאליים נמצאים במאסר.
מבחינה כלכלית, צפי הצמיחה השנתי להונג קונג הוא 6.4%, עם אינפלציה של 0.7%.
את הנפילות במדד הנג סנג הובילו מניות הטכנולוגיה, בהן למשל עליבאבא (ירידה של 50.4% מתחילת השנה) ושיאומי (ירידה של 47.1%).

בורסה נוספת שבלטה עם תשואה שלילית היא זו של מלטה, שבה המדד המוביל MSE איבד מתחילת השנה 8% מערכו. לפי תחזיות האיחוד האירופי שפורסמו לאחרונה, מלטה צפויה לסיים את השנה הנוכחית עם צמיחה של 5% לאחר שב־2020 היא הציגה צמיחה שלילית של 8.3%, ועם שיעור אינפלציה של 1.1% שיעלה בשנה הבאה ל־1.6%. שיעור החוב שלה כחלק מהתמ"ג יגדל השנה ל־61.4%, בהשוואה ל־53.4% בשנה שעברה, וב־2022 הוא צפוי להמשיך לגדול ל־62.4%.

מנגד, מדינה אירופית שבלטה עם עליות נאות במדד המוביל שלה בשנה האחרונה הייתה אסטוניה, שבה המדד המוביל OMX Tallinn טיפס ב־47%. תחזיות האיחוד האירופי למדינה זו כוללות צמיחה שנתית של 9%, אחרי שב־2020 היא רשמה צמיחה שלילית של 3%, והמשך צמיחה צנועה יותר של 3.7% ב־2022. האינפלציה תגיע השנה ל־4% ובשנה הבאה ל־3.9%, ושיעור האבטלה יישאר דומה לשל השנה שעברה, 6.8%,

בין המדינות הגדולות של אירופה, המדד הצרפתי CAC 40 רשם את התשואה החיובית הגבוהה ביותר השנה, 27.7%.

 
  

ברזיל - ירידות וכניסה רשמית למיתון

-11.9% היא הירידה במדד BOVESPA בבורסה של ברזיל בשנה החולפת, וזאת למרות התאוששות מסוימת במדד בחודש האחרון. כלכלת ברזיל נכנסה לאחרונה רשמית למיתון, כשברקע שיעורי אינפלציה גבוהים ובצורת חמורה שתורמת גם היא לעליית מחירי המזון והאנרגיה, וכמובן גם הקורונה שפגעה קשות במדינה.

לפי נתוני ה-OECD, כלכלת ברזיל צפויה לצמוח השנה ב-5% אך קצב הצמיחה יואט בשנה הבאה ל-1.4%. דבריהם, האצת ההתחסנות והרחבת הצריכה הפרטית וההשקעות יסייעו לצמיחה, אולם צווארי בקבוק של שרשרת האספקה ואי ודאות פוליטית יפגעו בה. אגב, המדד המוביל אצל השכנה ארגנטינה (MERVAL) זינק במהלך 2021 בשיעור של כ-65.6%. ב-OECD צופים שארגנטינה תצמח השנה ב-2.5% ובשנה הבאה היא תצמח ב-2.3%.

מי הסקטורים שהניבו את ההשקעות הטובות בשנת 2021

הסקטורים הטובים ביותר להשקעה בשנת 2021 היו האנרגיה והנדל"ן, כך עולה מהנתונים שמפרסמת חברת ההשקעות האמריקאית פידליטי, המתבססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P. מתחילת השנה, ההשקעה במדדי האנרגיה הניבה תשואה של 46.2%, וההשקעה במדדי הנדל"ן - 37.4%. סקטור ה-IT (טכנולוגיות מידע) שכיכב בשנתיים הקודמות המשיך לצמוח גם השנה, אך השיג את התשואה השלישית בגובהה, 32.7%. מיד אחריו סקטור הפיננסיים, עם תשואה של 31.8%.

סקטורים אחרים, בהם הבריאות, הצרכנות והתקשורת, רשמו גם הם תשואות חיוביות של מעל 20% בשנה האחרונה, אך למעשה הציגו ביצועי חסר לעומת מדד S&P 500 שעלה כאמור ב-25.8%.

בחינת התשואות לפי תעשיות (בתוך כל סקטור) מצביעה על תשואה גבוהה בתעשיית ניהול ופיתוח הנדל"ן - 68.7%, וגם תעשיית הרכב, עם 54.1%. אחריהם ברשימה תעשיית השבבים, שנהנתה מרוח גבית בשנה האחרונה והציגה תשואה של 48.8%, ותעשיית הנפט, הגז והדלקים המתכלים, עם תשואה של 48.4%. שתי תעשיות שעדיין מתמודדות עם השפעות מגפת הקורונה הניבו תשואות שליליות נמוכות יחסית, התעופה עם תשואה שלילית של 1.5% והבידור עם תשואה שלילית של 5.5%. תעשיית שירותי הטלקום רשמה את התשואה החלשה ביותר השנה, מינוס 10.9%.

אם בוחנים את ההשקעה לטווח ארוך יותר, סקטור הטכנולוגיה מביס בשנים האחרונות את שאר התחומים, עם תשואה של 193% בשלוש השנים האחרונות ושל 271% בחמש השנים האחרונות. ההשקעה באנרגיה אמנם השתלמה השנה, אך במבט ארוך טווח היא פחות מרשימה - תשואה של פחות מ-1% בשלוש השנים האחרונות ותשואה שלילית של 25.7% בחמש השנים האחרונות.

תעשיית החומרה והאחסון הציגה את התשואה הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות, 442% ואחריה תעשיית התוכנה עם 365%.