על הרגולטורים לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע למתן היתר השליטה לאקירוב

תפקיד הרגולטורים הוא לאפשר פעילות עסקית ולמנוע אותה רק במצבים קיצוניים שבהם נפגע האינטרס הציבורי • זה לא המצב בכלל, ולכן על הרגולטורים לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע למתן היתר השליטה לאקירוב

אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר
אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר

בימים האחרונים אנו עדים למתקפה חסרת תקדים בכל אמצעי התקשורת על המהלך של אלפרד אקירוב בכלל, כלומר על כוונתו לקבל היתר שליטה בחברת כלל ביטוח. אינספור כתבות העוסקות בעברו של אקירוב, ביחסים שלו עם רגולטורים, ואפילו אמירות בנות שלושים או ארבעים שנה שנשלפו להן ממעמקי הארכיון.

לכל הכתבות יש מכנה משותף אחד, הרצון למנוע מאיש עסקים אשר השקיע את כספו שלו ברכישת מניות של חברה ציבורית, הון של מאות מיליוני שקלים שהושקעו ברכישת מניות מתוך רצון להשיא רווחים, ובעקבות מחשבה ולפיה חברת הביטוח כלל היא חברה טובה.

למקהלה הצטרפה גם הרשות לניירות ערך וזאת בטענה לכך ששליטה בכלל ביטוח מנוגדת לחוק הריכוזיות, בעיקר בשל העובדה שחברה כלל ביטוח מחזיקה בבעלות מלאה בחברת כלל ביט, שהיא חברה שהוקמה ומתפקדת כחברת אג"ח אשר גייסה 5 מיליארד שקל לטובת הפעילות של.. כן חברת כלל ביטוח.

מכאן שנוצר מצב אבסורדי שבו חברת בת המוחזקת באופן מלא על ידי חברת האם, פועלת אך ורק לטובת החברה האם, ומשמשת כזרוע המסייע לחברה האם בלבד, היא, לפי רשות נירות ערך, חברה הנחשבת ל"קומה" לעניין חוק הריכוזיות.

חוק הריכוזיות חוקק במטרה אחת ברורה, למנוע מטייקונים לשלוט באמצעות הון מינימיאלי בקבוצה חברות המשורשרות בינן ובין עצמן, ובכך לאפשר לטייקונים ממונפים לבצע עסקאות בעלי ענין אשר מיטיבות עימם ופוגעות באינטרס של המשקיעים.

זה לא המצב בכלל, אין אחזקות משורשרות, וחברת כלל ביט אינה מהווה "קומה" אלא חלק מהותי המוחזק במלואו על ידי חברת האם, והראייה שכל החברות הבנות, של הבנקים וחברות הביטוח האחרות קיבלו, בחוק, הכרה בכך שהן לא חברת שכבה, לפיכך הרי שהחלטת רשות ניירות ערך מנוגדת לכל היגיון ומנוגדת לכוונת חוק הריכוזיות, לכן לא נותר אלא לשער שדעת הקהל היא זו אשר הכתיבה את עמדת רשות ניירות ערך, ובמקום שהרגולטור יוביל ויפעל למען שוק ההון, יעודד השקעות, ויסייע לבעלי הון לרכוש חברות, הוא פועל מתוך ראיית מטרות פוליטיות ופופוליסטיות שלו עצמו.

אני קורא לרשות נירות ערך לבחון מחדש את עמדותיה, ולפעול בהתאם לרוח החוק ומטרותיו, רק כך יגדל אמון הציבור בשוק ההון, ורק כך ניתן יהיה לעודד כניסה של שחקנים חדשים אשר יהפכו את שוק ההון לשוק משוכלל המשקף נאמנה את הכלכלה הישראלית במלוא תפארתה.

תפקיד הרגולטורים הוא לאפשר פעילות עסקית ולמנוע אותה רק במצבים קיצוניים שבהם נפגע האינטרס הציבורי. זה לא המצב בכלל, ולכן על הרגולטורים לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע למתן היתר השליטה לאקירוב.

הכותב הוא מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות