מחנות ריכוז ללא מחוסנים? העובדות מאחורי הטענות של ח"כ יברקן

דבריו של ח"כ גדי יברקן שעוררו אתמול סערה התבררו מהר מאוד כמשוללי כל יסוד • אחרי שהפרכנו אותם, החלטנו לנצל את ההזדמנות כדי לבדוק מה בכל זאת קורה באוסטרליה, ומה עומד מאחורי הסרטונים על מרכזי הבידוד שם • המשרוקית של גלובס

כשבלהט הדיון שהתחמם בוועדת החוקה של הכנסת צעק ח"כ גדי יברקן על "מחנות ריכוז", אפשר היה לחשוב שהדברים נאמרו בשל סערת הרגשות שבה הוא היה נתון. אבל אז הוא התיישב לראיון בערוץ הכנסת וחזר בנחת על דבריו. "קודם כל, עובדתית, באוסטריה יש מחנות למי שלא חוסן. נקודה", הוא קבע. וכשהמגישה, מזל מועלם, התעקשה שהוא טועה הוא הציע לה אתגר: "בואי אחר כך נעשה את הבדיקה ונראה מי טעה… אם הדבר הזה לא קיים אני מבטיח לך לבוא להתנצל".

לא ברור אם יברקן יבוא להתנצל, אבל באופן לא מפתיע העובדה שהוא זה שטעה התבררה מהר מאוד. ראשית, הח"כ עצמו הודה כי ה"מחנות" שעליהם דיבר כלל לא נמצאים באוסטריה, אלא הרחק-הרחק משם, באוסטרליה. להוכחת קיומם של אותם מחנות הוא שלח לנו שני סרטונים - אחד בפייסבוק ואחד ביוטיוב. הסרטונים הם מעניינים בפני עצמם, ומיד נרחיב על המצב באוסטרליה ועל הביקורת שקיימת לגבי מה שמתרחש שם, אך לפני הכל נוריד באופן סופי את טענותיו של יברקן מהשולחן. גם לפי העדויות בסרטונים שהוא עצמו שלח, ה"מחנות" הללו כלל לא מיועדים ל"לא מחוסנים", כך שאין להם קשר של ממש לנקודה המקורית אותה הוא ניסה להעביר בוועדה (יברקן מחה שם על היחס כלפי הלא-מחוסנים).

מה, אם כן, בכל זאת מתרחש באותם מקומות, ששמם הרשמי באוסטרליה הוא "מתקני בידוד"? בודקי העובדות של סוכנות החדשות האוסטרלית AAP, שכמו המשרוקית חברים גם הם ברשת ה-IFCN, סיפרו לנו שהמרכזים הללו נמצאים ב"טריטוריה הצפונית" (שמה של אחת הטריטוריות שמרכיבות את הפדרציה האוסטרלית). במקור, הם נועדו למי שנכנסים למדינה מחו"ל או ממדינות אחרות באוסטרליה שיש בהן שיעורי תחלואה גבוהים. במילים אחרות, זה קצת מזכיר את מלוניות הבידוד בישראל. כיום המרכזים הללו יכולים לשמש גם למי שלא שהה בחו"ל ויש צורך לבודד אותו מהאוכלוסייה לאחר שנדבק. משך הבידוד הוא 14 יום.

בספטמבר האחרון גם ב-AAP בדקו שמועה מקומית על "מחנות לבלתי מחוסנים" והעניקו לה את הציון "לא נכון". בבדיקה נכתב שייתכן שבטריטוריות מסוימות של אוסטרליה מחוסנים שהגיעו מחו"ל כן יקבלו פטור מאותם מרכזים ויהיו רשאים להתבודד בביתם. יחד עם זאת, בכל הנוגע לנדבקים בתוך הקהילה המקומית, גם הארגון האוסטרלי וגם אנחנו לא מצאנו מידע רשמי כלשהו שממנו עולה כי במקרים אלה נעשית הבחנה בין מחוסנים ללא-מחוסנים.

ובכל זאת, מן הראוי לציין שגם באוסטרליה ישנה ביקורת רבה על אותם מרכזי בידוד. לפי מה שבודקי העובדות של AAP מסרו לנו, הממשלה טוענת שהדבר נעשה לטובת קהילות חלשות שחיות במבנים בעייתיים ויש להן גישה מוגבלת לשירותי בריאות. מהמידע הרשמי לא לגמרי ברור עד כמה ההגעה למתקנים הללו נעשית בכפייה, אך יש מספר עדויות שלפחות בחלק מהמקרים זה אכן המצב. כך, למשל, באחד הסרטונים שיברקן הפנה אותנו אליהם מעידה אישה שטוענת שהמשטרה חייבה אותה להגיע למתקן למרות שהיא ביקשה להתבודד בבית. בתחילת החודש פרסמה רשת השידור הציבורית של אוסטרליה, ABC, כי שלושה נערים ניסו להימלט מהמתקן ונתפסו.

מה שברור הוא שהתנאים במרכזים אכן אינם קלים. לפי האתר האוסטרלי הממשלתי השוהים במקום מחויבים לשהות בביתן שהוקצה להם, מחויבים לשים מסכה כל העת, גם בשטח פתוח, נאסר עליהם להביא אלכוהול מבחוץ או להזמין אוכל (גם אין אפשרות לבשל במקום, המזון מסופק על ידי הרשויות). וכמובן, עליהם להישמע בכל עת להוראות נציגי הרשויות במקום, ונאסר עליהם לעזוב ללא היתר.

בשורה התחתונה: דבריו של יברקן אינם נכונים. ראשית, כפי שהוא מודה, באוסטריה אין מחנות לבלתי מחוסנים, וכוונתו הייתה לאוסטרליה. באוסטרליה ישנם מתקני בידוד שבתחילה יועדו עבור נוסעים השבים מחו"ל או מגיעים ממדינות אחרות בפדרציה. כעת הם משמשים גם עבור מי שצריכים בידוד מהקהילה המקומית, אך אין בהם הבחנה בין מחוסנים ללא מחוסנים, ובכל מקרה השהות בהם מוגבלת ל-14 יום.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: גדי יברקן
מפלגה: הליכוד
תוכנית: פרלמנט צהריים, ערוץ הכנסת
תאריך: 26.12.21
ציטוט: "עובדתית, באוסטריה יש מחנות למי שלא חוסן".
ציון: לא נכון

ח"כ גדי יברקן (ליכוד) התראיין לתוכנית "פרלמנט צהריים" של ערוץ הכנסת, לאחר שפורסמו ידיעות שאמר בוועדת החוקה שבישראל "עושים כמו באוסטרליה, חסר רק מחנות ריכוז" והוצא מהדיון על-ידי יו"ר הוועדה גלעד קריב. המראיינת מזל מועלם שאלה את יברקן אם לדעתו ההתבטאות הייתה ראויה. יברקן ניסה להסביר שאמר שב"אוסטריה היום, יש מחנות ריכוז למי שלא התחסן, כל העולם יודע שבאוסטריה - " ונקטע על-ידי מועלם ועמיתה לריאיון יניר קוזין בטענה שאין מחנות באוסטריה ללא מחוסנים. יברקן התעקש: "עובדתית, אוסטריה, יש לה מחנות למי שלא חוסן, נקודה". כשמועלם שאלה אם מוציאים לא מחוסנים מהבית, הוא אמר: "נכון, כן, ככה לפחות על-פי מה ש - " ונקטע על-ידי מועלם שטענה שהוא כנראה קרא משהו לא נכון (בהמשך הוא הסביר שראה את זה בטלוויזיה). לסיום הבטיח: "אם הדבר הזה לא קיים, אני מבטיח לך לבוא ולהתנצל".

אין שום סימן שבאוסטריה ישנם מחנות עבור לא מחוסנים. אמנם גם בה יש מדיניות נוקשה כלפי מי שלא התחסנו, ובתחילת דצמבר היא הודיעה שהסגר שהטילה יסתיים עבור המחוסנים בלבד, אבל אין סימן למחנות מיוחדים עבורם.

פנינו ליברקן כדי לשאול אותו על מה הסתמך. הוא הודה בפנינו שהתבלבל והתכוון לאוסטרליה (אליה כן התייחס בדיון בוועדת החוקה), ולא לאוסטריה. הוא הפנה אותנו לשני סרטונים, אחד בפייסבוק ואחד ביוטיוב. שני הסרטונים מכילים עדויות על היחס הנוקשה במחנות, אך לפי העדויות עצמן לא מדובר במחנות ללא מחוסנים, אלא במרכזי בידוד.

שני הסרטונים הם על מרכז הווארד ספרינגס שבעיירה דרווין, בטריטוריה הצפונית (אחת הטריטוריות שמרכיבות את הפדרציה האוסטרלית). מדובר באחד משני מתקני בידוד (כך שמם הרשמי) שיש בטריטוריה הצפונית למי שחייבים בבידוד (השני הוא אליס ספרינגס). לפי בודקי העובדות של סוכנות החדשות האוסטרלית AAP, שכמו המשרוקית חברים גם הם ברשת הבינלאומית של בודקי העובדות, סיפרו לנו שבמקור המרכזים האלו נועדו למי שנכנסים לטריטוריה הצפונית מחו"ל או ממדינות אחרות באוסטרליה עם שיעורי תחלואה גבוהים בקורונה. הדבר דומה למלוניות הבידוד בישראל. ואולם, מאז הווארד ספרינגס משמש גם עבור אנשים מקהילות מבודדות (remote communities) במקרה שיש צורך לבודד אותם לאור היחשפות לקורונה. כש-AAP בדקו שמועה מקומית על "מחנות לבלתי מחוסנים" בספטמבר (שנמצאה כלא נכונה), נכתב שייתכן שבטריטוריות מסוימות של אוסטרליה מחוסנים שהגיעו מחו"ל יהיו רשאים להתבודד בביתם. בכל מקרה, הבידוד נועד להיות ל-14 יום בלבד, מה שמקשה להגדיר זאת כ"מחנה ריכוז". יש לציין שלפי מה שנמסר למשרוקית מ-AAP, חלק מהמידע בבדיקה לא עדכני. בכל מקרה, גם הם וגם אנחנו לא מצאנו מידע רשמי כלשהו שבמצב הנוכחי, בו גם אנשים מהקהילה המקומית יכולים להידרש לבידוד במתקן, ישנה הבחנה בין מחוסנים ללא מחוסנים.

לטענה שישנם מחנות מאסר באוסטרליה לבלתי מחוסנים נדרשו גם בארגון בדיקת העובדות האמריקאי פוליטיפאקט. שם, הסנאטור רון ג'ונסון טען טענה דומה. גם הם הופנו מטעמו של ג'ונסון להווארד ספרינגס, אבל זה כאמור מתקן בידוד בו שוהים לתקופה קצרה בלבד במקרה של חשש לקורונה.

ישנן תלונות רבות על הכללים במתקן הבידוד הנ"ל. לפי האתר הממשלתי, אדם שמגיע למרכז הבידוד מחויב לשהות בביתן שהוקצה לו. כשהוא עוזב את הביתן, הוא מחויב לשים מסכה (גם בשטח פתוח) ולשמור על מרחק של מטר וחצי לפחות מכל אדם אחר. בסרטון הפייסבוק אליו הפנה יברקן, המצלם (שוהה במתקן) סיפר שהשומרים במקום אף נזפו באישה שהסירה את המסכה כדי לשתות תה. אדם במתקן מחויב להישמע להוראות נציגי הרשויות במקום ונאסר עליו לעזוב מבלי הרשאה מהרשויות. כמו כן, נאסר עליו להביא למתקן אלכוהול (לפי האתר, התיקים ייבדקו בכניסה למתקן) או להזמין מזון מבחוץ וכמו כן אין אפשרות לבשל במקום (המזון מסופק על-ידי המתקן). כמו כן, נאסר להעביר חפצים בין אנשים שאינם מאותו משק בית. במהלך השהייה במתקן, כל השוהים בו ייבדקו לפחות שלוש פעמים.

לפי מה שבודקי העובדות של AAP מסרו למשרוקית, הממשלה טוענת שזה נעשה לטובת קהילות חלשות שחיות במבנים בעייתיים ויש להן גישה מוגבלת לשירותי בריאות. עם זאת, לא ברור מהמידע הרשמי עד כמה מתקני הבידוד האלו מחייבים את מי שלא מגיעים מחו"ל ועד כמה הם מהווים בחירה, אך יש מספר סימנים שמראים שהם אכן מחייבים, "לפחות עבור אנשים מסוימים". ראשית, ידיעה ברשת השידור הציבורית של אוסטרליה, ABC, על ניסיון בריחה מהמתקן. ראש השרים של הטריטוריה הצפונית (chief minister, ראש הממשלה המקומי), מייקל גאנר, אישר לתקשורת ששלושה נערים ניסו להימלט מהמתקן ונתפסו. הם אובחנו שליליים לקורונה, אבל נשלחו להווארד ספרינגס לאחר שהיו במגע קרוב עם חולה מאומת. השלושה הם תושבי קהילה קטנה במחוז קת'רין, שחוותה באותו זמן התפרצות.

בנוסף, סרטון היוטיוב שיברקן שלח מכיל עדות של מי ששהתה שם, בו היא התלוננה על היחס של הרשויות כלפיה, והתחילה בכך שהמשטרה חייבה אותה להגיע למתקן לאחר שהייתה במגע קרוב עם חולה מאומת, למרות שהיא ביקשה להתבודד בבית. בכל מקרה, יש להדגיש, נושא החיסונים שלה לא עלה, אלא רק הרצון להתבודד בבית והיכולת לצאת לאחר בדיקה שלילית. לדבריה, איימו עליה שאם לא תעמוד בכללים ישאירו אותה לזמן ממושך יותר אם לא תתנהג בהתאם לכללים. היא תיארה את השהות שם "כמו בכלא". גם היא התלוננה על התנאים, וטענה שהשטח שמוקצה לכל אדם, שמותר לעזוב רק במקרים ספציפיים, הוא קטן למדי.

יצוין שגרסה מקוצרת של הסרטון גם הודבקה בתגובה לציוץ של המשרוקית בנושא, כדי להוכיח שישנם "מחנות ריכוז" לבלתי מחוסנים. אבל הנושא של הסרטון הוא כיצד המפקחים במקום מאיימים בסנקציות על הפרת הכללים, ולא בנושא החיסונים. למרות שאין לנו אפשרות לאמת באופן חד-משמעי את העדות הזו ואת העדות מסרטון הפייסבוק, מדובר באנשים שהעלו את הסרטונים בשמם ובפנים גלויות ועומדים מאחוריהם.

לסיכום, באוסטריה אין מחנות לבלתי מחוסנים, ויברקן מסר למשרוקית שהתכוון לאוסטרליה. באוסטרליה ישנם מתקני בידוד, שהמפורסם שבהם הוא הווארד ספרינגס בטריטוריה הצפונית. בתחילה המתקן הוקם עבור נוסעים שמגיעים מחו"ל או מאזורים אדומים באוסטרליה, אבל כעת משמש גם עבור מי שצריכים בידוד מהקהילה המקומית. לא ברור באופן מפורש אם בידוד במתקן זה הוא בגדר חובה, אבל לפי עדויות ואף ניסיון בריחה, נראה שהרשויות מחייבות לפחות חלק מהנדרשים בבידוד לעשות זאת במתקן הבידוד במקום בביתם. העדויות גם טוענות ליחס בעייתי של הרשויות כלפי השוהים במתקן. עם זאת, אף אחת מהעדויות שהובאו אלינו לא כוללת התייחסות לחיסונים, וכך גם המידע הרשמי. לכן דבריו של יברקן לא נכונים.