לא מפסיקים לקנות: הישראלים רכשו ב-410 מיליארד שקל באשראי ב-2021

מדובר בצמיחה של 19% בהיקף הקניות לעומת אשתקד • לפי נתוני כאל, רוב הרכישות נעשו בישראל - 380.1 מיליארד שקל, לעומת 30.2 מיליארד שקל בחו"ל • היקף הרכישות המקוונות צמח ב-25% לעומת השנה הקודמת

קניות ברשת. היקף הרכישות המקוונות צמח ב-25% לעומת השנה הקודמת / צילום: Shutterstock
קניות ברשת. היקף הרכישות המקוונות צמח ב-25% לעומת השנה הקודמת / צילום: Shutterstock

שיא של 410.3 מיליארד שקל בהיקף רכישות הצרכנים הישראלים בכרטיסי אשראי בשנת 2021 - כך מעריכה חברת כאל בנתונים שמתייחסים לכלל שוק כרטיסי האשראי. נתון זה משקף צמיחה של 19% בהיקף הקניות לעומת אשתקד.

לפי נתוני כאל, רוב הרכישות נעשו בישראל - 380.1 מיליארד שקל לעומת 30.2 מיליארד שקל בחו"ל, לרבות בחנויות פיזיות ובאתרי סחר בינלאומיים. היקף הקניות בחו"ל שיקף גידול של כ-65% לעומת אשתקד.

הנתונים משקפים גם את התחזקות האונליין: 60% מהיקף הקניות ב-2021 מוגדרים כקניות לא פיזיות, כלומר כאלה שנעשו אונליין, בקנייה טלפונית או בהוראות קבע. היקף הרכישות המקוונות צמח ב-25% לעומת השנה הקודמת (2020).

הגידול הבולט: תעופה ותיירות

למרות הגידול בהיקף הקניות ב-2021, גובה העסקה הממוצעת נותר ברמה דומה ל-2020 - 222 שקל לעומת 224 שקל אשתקד. בחלוקה לפי קניות שנעשו בעסקים בישראל לעומת קניות מאתרים בחו"ל עולה כי גובה העסקה הממוצעת בחו"ל צמח ב-16% בהשוואה לאשתקד.

הענף הבולט ביותר בגידול מחזורי העסקאות הוא ענף התעופה והתיירות, שהציג עלייה של כ-119% לעומת 2020. עלייה זו מבטאת את האפשרות לטוס לחו"ל עם הסרת ההגבלות - מה שבשנה הקודמת היה תקף בממדים קטנים. עם זאת בהשוואה ל-2019, כלומר לתקופה שלפני פרוץ הקורונה, היקף הרכישות בענף התעופה והתיירות ב-2021 היווה 40% מהיקף הרכישות בענף באותה שנה.

ענף האירוח שיקף גם הוא עלייה משמעותית של כ-117%, עם החזרה לפעילות של בתי המלונות והאירוח בארץ במהלך השנה, ולנוכח העובדה שרבים בילו את חופשתם במלונות בישראל - בעיקר באילת ובים המלח.

ענפים נוספים שרשמו צמיחה במחזור העסקאות הם ענף המסעדות, עם עלייה של כ-54% לעומת אשתקד; ענף האופנה עם עלייה של כ-32%; וענף הפנאי והבילוי שירד משמעותית בשנת 2020 ועלה השנה בכ-47%.

כצפוי, גם בענף האנרגיה (דלק) חל גידול - כ-27% לעומת אשתקד - עם החזרה של רבים לנוע בכבישים. ענף ריהוט הבית צמח ב-16%, ובענף מוצרי החשמל נרשמה עלייה צנועה של כ-4%. בכאל מנמקים את העלייה המתונה הזו לנוכח ההצטיידות המסיבית במוצרי חשמל שהייתה בשנת 2020. ענפים שנותרו זהים בהיקפם לשנה קודמת הם המזון והביטוח.

התחזקות האונליין

העמקה בדפוסי קניות האונליין חושפת כי 29% מהיקף הרכישות הכולל בענף המסעדות היו הזמנות מקוונות. ענף נוסף שהגביר את נוכחותו המקוונת הוא תחום המחשבים, שבו היקף הרכישות באונליין היווה כ-69% מסך הרכישות הכולל בענף.

בענף מוצרי החשמל, כ-62% מהרכישות היו מקוונות. בענף האופנה היקף הרכישות באונליין היווה כ-20% מסך הרכישות בענף - ירידה קלה מ-2020, אז היה מדובר בנתח של 22%.