המלצת הוות"ל: להקים תחנות כוח חדשות בקסם ובחדרה

אחרי דיון ארוך שבו בחנו חברי הוועדה לתשתיות לאומיות תוכניות להקמת ארבע תחנות כוח חדשות, הוחלט להמליץ לממשלה לקדם את תחנות קסם ו-OPC2 שבשליטת עידן עופר • בעבר החליטה הוות"ל להמליץ גם על תחנת ריינדיר • ההכרעה בנושא עוברת לממשלה שככל הנראה תצביע על הקמה של שתיים מהן בשנים הקרובות

עו״ד שלומי הייזלר / צילום: יח''צ
עו״ד שלומי הייזלר / צילום: יח''צ

הוועדה לתשתיות לאומיות, בראשות שלומי הייזלר החליטה להמליץ לממשלה להקים שתי תחנות כוח חדשות שמונעות בגז טבעי. תחנה אחת במחלף קסם ותחנה שנייה בחדרה. הצורך בתחנות כוח חדשות, נגזר מצרכי המשק לשנים הבאות, ולאור העמדה המקצועית של משרד האנרגיה שיש צורך ביתירות אנרגטית של 4,000 מגה-וואט נוספים, מעבר למצב הקיים, וזאת גם במצב שבו 30% מהחשמל שייוצר בישראל בעתיד (בשאיפה כבר בשנת 2030) יהיה מאנרגיות מתחדשות. כיום משק האנרגיה יודע לייצר כ-17,600 מגה-וואט.

בדיון שהתקיים היום (ב') בוות"ל נבחנו תוכניות לארבע תחנות כוח חדשות. תחנה במחלף קסם (תחנה שמקדמת חברת קסם אנרגיה שבשלטת מבטח שמיר), תחנה של OPC במישור רותם, ועוד אחת של OPC2 - (בשליטת עידן עופר) בחדרה, והרחבה של תחנת הכוח דוראד (בשליטת קצא"א ואדלטק).

בנוסף נבחנה גם הצעה להקמת תחנת כוח בשורק שליד ראשון לציון. לקראת הדיון המסקרן העבירה לפני מספר שבועות שרת האנרגיה, קארין אלהרר, מכתב לחברי הוות"ל שבו היא המליצה כי הקו שינחה אותם בבואם לבחור את המלצותיהם יהיה הרחבה של תחנות קיימות, ולא בנייה של תחנות חדשות.

עם זאת , בשבוע שעבר חשף גלובס כי עמדתה של החברה הממשלתית נגה (חברת ניהול המערכת), שאמונה על פיתוח רשת החשמל בישראל שונה. לפי עמדת נגה השיקול החשוב ביותר הינו דווקא להקים תחנות כוח חדשות קרוב לאזורי הביקוש, קרי באזור המרכז.

זאת היות שאזור המרכז הינו צרכן אנרגיה כבד שעושה שימוש בכ-56% מהחשמל בישראל, בעוד שמיוצר בו כ-11% בלבד מהחשמל בישראל. המשמעות של המשך הקמה של תחנות כוח בדרום או בצפון היא בנייה של עוד ועוד תשתיות מתח גבוה, הליך שהינו יקר, בזבזני בשטח וגם אורך זמן רב.

ההחלטה של הוות"ל כעת משלבת בין שתי הגישות. תחנת קסם היא הקרובה ביותר מבין כל ההצעות למרכז הארץ. ומצד שני התחנה בחדרה היא הרחבה של תחנה קיימת. יוזכר כי ב-2019 אישרה הוות"ל תחנת כוח אחרת - תחנת ריינדיר שבין בעליה נמצאת חברת סימנס. וכך ההמלצות שיועמדו בפני הממשלה הן שלוש התחנות הללו. עוד החליטה הוות"ל לקדם גם את ההרחבה של תחנת דוראד שבאשקלון, אך זאת רק אם אחת משלוש החלופות האחרות תיפסל.

מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר כי "במסגרת ההערכות האנרגטית של מדינת ישראל לשנת 2040, אישרה היום הוות"ל שלוש תחנות כוח בגז טבעי, שייתנו מענה לגידול בצריכה באזור מטרופולין גוש דן.

"התחנות משלימות את המלאי התכנוני הנדרש לשם הבטחת תפקוד משק החשמל והן ישמשו עתודה תכנונית נוספת למלאי הקיים.

"תחנות הכוח נבחרו בהתאם לקריטריונים שקבעה המועצה הארצית לתכנון ובניה ביום 10.11.2020, לפיהם התוכניות שיקודמו יעמדו בתנאים הבאים: קרבה לאזורי הצריכה, תוך צמצום רשת ההולכה; העדפה לתכנון תוספת יחידות ייצור שתיעשה באמצעות שדרוג או הרחבה של אתרים קיימים; מתן עדיפות לקליטה של אנרגיה מתחדשת ברשת ההולכה; העדפה ליחידות ייצור שאותן ניתן להקים בטכנולוגיה מיטבית".

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל אסיף איזק מסר בתגובה כי "האיגוד יאבק נגד החלטת הוות"ל - בנוגע להקמת תחנת הכוח OPC 2 במישור המקצועי והציבורי. חוות הדעת שהגשנו קובעת בפירוש שהקמת התחנה תגרום לפגיעה משמעותית באיכות הסביבה ואיכות חיי התושבים. לחוות הדעת שותפות 18 רשויות מקומיות - בהן מתגוררים 750 אלף תושבים. יש לפעול להקמת ולביסוס אנרגיות מתחדשות במרחב האיגוד - ולא להקים תחנות כוח חדשות הפועלות באמצעות דלקים פוסילים - בדמות גז טבעי".

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" ומייסד "הפורום לאנרגיה נקייה", מסר בתגובה כי "בלתי נתפס שמדינת ישראל ממשיכה ללכת הפוך, בניגוד למגמות העולמיות, כאשר פתרונות נכונים יותר זמינים. בחמש השנים הקרובות 95% ממתקני ייצור החשמל החדשים בעולם כולו יתבססו על אנרגיה מתחדשת, על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

"ובישראל- מקימים תחנות גזיות מזהמות שישמשו אותנו עשרות שנים קדימה, בעידן של משבר אקלים חריף. זאת, כאשר גם המשרד להגנת הסביבה וגם גורמים אזרחיים הציגו תוכניות חלופיות, מופחתות פליטות גזי חממה. כשישראל תתפכח מהתמכרותה לגז, ואין לה כל ברירה אלא להתפכח, התחנות שאושרו היום יהפכו לפיל לבן ומיותם וכספי המשקיעים, קרי כספי הפנסיה שלנו, יירדו לטמיון. מאכזב שהממשלה ממאנת לפקוח את עיניה".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הגיבה להחלטה ומסרה כי "היה מקום לדחות את ארבע התוכניות. קידום ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, אגירה וצמצום השימוש בדלקים פוסיליים הוא יעד לאומי אסטרטגי של ישראל, אשר הכרחי לצמצום פליטות גזי החממה, זיהום האוויר, התחלואה והתמותה הנובעים ממנו.

"בנוסף, ישראל התחייבה לקדם מעבר לכלכלה דלת פחמן, כחלק מהתהליך הבינלאומי למאבק במשבר האקלים. לפי דיווחי רשות החשמל לגבי צורכי המשק, ועל בסיס עבודות עומק שבוצעו במשרד להגנת הסביבה בסיוע מומחים בתחום החשמל, ניתן לספק את תוספת הייצור הנדרשת למשק בעשור הקרוב באמצעות אנרגיה סולארית המשלבת אגירה, תוך הגברת אמינות אספקת החשמל והשגת חיסכון עצום למשק הנאמד במיליארדי שקלים.

"בעקבות עבודות אלה, בעקבות הגדלת יעדי האנרגיות המתחדשות על-ידי הממשלה, ובהתחשב בהספק הייצור בתוכניות מאושרות כיום - שלהן יש יתירות תכנונית של לפחות 1,200 מגה-וואט, אין צורך לקדם הספק נוסף בתחנות פוסיליות, ועל אחת כמה וכמה לא תחנות כוח המאפשרות הפעלה כתחנת פיקר (מחזור פתוח)".

יו"ר מטה המאבק נגד תחנת כוח נוספת בחדרה ארז אריאב מסר כי "מטה המאבק, המהווה את חוד החנית במאבק, קיבל בצער רב את ההחלטה 'הדורסנית' של מליאת הוות"ל. לצערנו הרב על אף התנגדויות של המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, ועדת הפנים ואיכות הסביבה של כנסת ישראל (שהתכנסה בחודש אוקטובר האחרון וזאת לאור בקשת מטה המאבק), איגוד ערים שרון כרמל לאיכות הסביבה והתנגדויות של מאות בתי אב מהאזור כולו בחרה הוות"ל לאשר את תוכנית תת"ל 20 ב-opc2 חדרה. וזאת למרות שכבר היום האזור כולו סובל מחריגות מ'חוק אויר נקי' לנוכח שלל התשתיות הלאומיות באזור כגון: תחנת כוח אורות רבין, מתקני התפלה, אסדת הגז וכו'. ולזה יש להוסיף את הרצון להעתיק את שדה התעופה מהרצליה למזרח חדרה ואת הרצון של בעלי מאגר לוויתן לאחסן את הקודנסט במתחם אורות רבין שבחדרה.

אנו עדים למצב אבסורדי שבו חדרה והאזור כולו למעשה מקבלים 'אישור" מהוות"ל להפוך ל'פח האשפה' ו'החצר האחורית' של המדינה בכל הנוגע לתשתיות לאומיות. וזאת כשבפועל תחנת הכוח opc2 כלל אינה הולכת לשרת את האזור. אנו נמשיך במאבק הצודק לפעול ולהוריד מסדר היום את התוכנית המדוברת, ואף בוחנים את האפשרויות המשפטיות העומדות לפנינו".