הר כסף בגובה 900 מיליארד דולר מנפח את הערכות השווי של חברות הסטארט-אפ

חברות צ'ק פתוח ומשקיעי הון סיכון דוחפים כסף לסטארט-אפים בקצב שיא, ומתעלמים מחששות העבר לגבי הערכות שווי גבוהות מדי

מיזוגים בחברות ספאק / צילום: Shutterstock
מיזוגים בחברות ספאק / צילום: Shutterstock

משקיעים ממשיכים להזרים כסף על אף הירידה במחיר המניות של חברות ציבוריות חדשות והפכו מאות מיליארדי דולרים לזמינים לחברות סטארט-אפ, ערמת מזומנים עצומה שמבטיחה שעוד כסף רב יגיע לחברות צעירות ב-2022 ואחריה.

חברות למטרת רכישה מיוחדת, המנפיקות סטארט-אפים דרך מיזוג, גייסו כ-12 מיליארד דולר בכל אחד מהחודשים אוקטובר ונובמבר, בערך כפליים ממה שגייסו בכל אחד משלושת החודשים שקדמו להם, כך ניתן ללמוד מנתוני החברה Dealogic. בינתיים, בדצמבר, נוצרות כל יום שלוש חברות SPAC. בעוד שמדובר בנתון הנמוך מהקצב של הרבעון הראשון, הוא מביא את סך הכמות המוחזקת על ידי מאות ה-SPACs המבקשים להנפיק חברות בשנתיים הקרובות לבערך 160 מיליארד דולר.

כמות הכסף המיועד לחברות הון סיכון וקרנות הון פרטי הממוקד בחברות בצמיחה מהירה שעוד לא הוצא גם היא גדלה. הכסף הזה, המכונה "אבקה יבשה", הגיע לסכום של כ-440 מיליארד דולר למשקיעי הון סיכון ובערך 310 מיליארד דולר לקרנות הון פרטי ממוקדות בצמיחה מוקדם יותר החודש, על פי נתוני Preqin.

על אף מיליארדי דולרים בערך שוק שאבדו לסטארט-אפים הרשומים בבורסות, כמויות הכסף האלה מייצגות ביקוש גדול מצד המשקיעים כששיעורי הריבית קרובים לאפס ומדדי המניות נמצאים בשיא או קרוב לשיא. הן מראות עד כמה חברות הצ'ק הפתוח והשווקים הפרטיים היו יותר חזקים ממה שצפו רוב האנליסטים, בייחוד כשרגולטורים מגבירים את הביקורת על מה שנקרא חברות צ'ק פתוח. אנליסטים רבים גם צופים ששיעורי הריבית יטפסו בשנים הקרובות, מה שעשוי לגרום להימורים על חברות בשלב מוקדם להיות פחות אטרקטיביים.

כיום יש לחברות סטארט-אפ כמה נתיבים להגיע לכסף, כך אומרים מנהלים ומשקיעים, במיוחד בגלל שהרבה ממנו זורם לחברות הפועלות להוציא את הפחמן מהכלכלה. חברות צ'ק פתוח ומממנים אחרים לעתים קרובות נכנסים לקרבות התמחרות המוכרים בוול סטריט כ-"SPAC-offs", וזה עוזר לשמור על זרימת הכסף לסטארט-אפים. "יש פשוט כל כך הרבה כסף בעולם הרודף אחר הצמיחה וההחזרות", אמר ביל גרוס, שייסד את חממת הסטארט-אפים Idealab.

גרוס מ-Idealab, שלעתים מבלבלים בינו לבין המשקיע המפורסם באג"ח ביל גרוס, הוא המנכ"ל של הסטארט-אפ העוסק במיקוד האנרגיה הסולארית Heliogen. החברה, שלא צופה הכנסות משמעותיות לפני 2023, הולכת להיות מונפקת בעסקת SPAC בגובה 2 מיליארד דולר. עוד חברה של Idealab, Energy Vault, חשפה מיזוג SPAC בשווי 1.6 מיליארד דולר בספטמבר.

מחוץ ל-SPACs, הכסף זורם לחברות סטארט-אפ בקצב חסר תקדים מחברות הון סיכון וקרנות גידור כגון Tiger Global Management שלרוב מתמקדת יותר בחברות מונפקות. כמעט 340 חברות חד קרן חדשות - או כמעט אחת ביום - גייסו באופן פרטי מימון גבוה ממיליארד דולר השנה, נתון גבוה יותר מפי שלושה לעומת הסך הכל של שנה שעברה, על פי נתוני PitchBook.

שגעון גיוס הכספים ממשיך

בסוף הקיץ, מייק שו, מנכ"ל סטארט-אפ הפצת המזון GrubMarket, החל לחפש 50 מיליון דולר במימון חדש לחברה שלו, שאמר שהיא רווחית. עד נובמבר, הביקוש היה כל כך גבוה שהצליח להשיג 240 מיליון דולר ממשקיעים - בפני עצמו סכום נמוך ממה שרבים מהם רצו לתת. זה כלל מחויבות של 40 מיליון דולר של Tiger Global שהתגבשה כשבוע אחרי שהחל דיונים עם בית ההשקעות הזה מניו יורק.

"זה פשוט קרה נורא מהר", אמר לגבי סבב ההשקעה שהעריך את החברה ביותר מ-1.2 מיליארד דולר. "זה היה הרבה יותר ממה שציפינו". GrubMarket הצליחה להבטיח לעצמה גם הון המנוהל על ידי BlackRock.

החברה Carbon Capture, סטארט-אפ העובד להסיר פליטות פחמן ישירות מהאטמוספירה שגם הוא מגובה על ידי Idealab של גרוס, גייסה לאחרונה 35 מיליון דולר בסבב הגיוס הראשון שלה ממשקיעים כולל חברת ההון סיכון של מנכ"ל Salesforce מארק בניוף.

חברות סטארט-אפ רבות מצאו משקיעים נלהבים בחברות הטכנולוגיה הגדולות, בקרנות הפנסיה ובקרנות העושר הריבוניות.

שגעון גיוס הכספים ממשיך למרות שהסנטימנט כלפי חברות סטארט-אפ חדשות הצטנן. קרן סל העוקבת אחרי חברות שהונפקו דרך מיזוגי SPAC ירדה ב-25% לשנה זו. בינתיים, קרנות סל של חברות שלאחרונה עשו הנפקות מסורתיות ירדו בערך ב-15% בשלושת החודשים האחרונים.

חברות SPAC נמצאות במוקד של משקיעים רבים בגלל ששטפו את וול סטריט ועמק הסיליקון בסערה כדרך חדשה לגייס במהירות כסף ולהיות מונפקות. SPAC היא חברת מעטפת המגייסת כסף ונרשמת בבורסה במטרה היחידה להתמזג עם חברה פרטית ולהנפיק אותה. לאחר שרגולטורים מאשרים את העסקה, החברה הפרטית מחליפה את ה- SPAC בשוק המניות.

אחת הסיבות ש-SPACs נעשו פתאום מקובלות היא שלחברות הסטארט-אפ מותר לעשות תחזיות עסקיות כשהן מונפקות על ידי מיזוג שאסור להן לעשות בהנפקה מסורתית.

רבות נאבקו להגיע ליעדים האלה או שנתקלו במכשולים שונים וזה גרם למניות שלהן לצנוח. מתוך כמעט 200 חברות שהונפקו דרך מיזוגי SPAC השנה, בכ-75% מחיר המניה ירד מתחת למחיר הרשום ב-SPAC, על פי החברה SPAC Research. כמעט 40% מהחברות איבדו יותר מ-50% מערכן.

רגולטורים חקרו כמה חברות שהונפקו כך, לאחר שמוכרי שורט טענו שפעלו שלא כשורה, בזמן שמנכ"לים רבים של חברות מכוניות חשמליות שנרשמו לאחרונה הודיעו על התפטרותם. אנליסטים רבים אומרים שה-SPACs מאפשרים לחברות הסטארט-אפ להיות מונפקות לפני שהן מוכנות.

אבל המשקיעים ממשיכים לשפוך כסף לחברות חדשות בכל דרך שהם יכולים, בחיפוש אחר ה-DoorDash או האיירבינבי הבא, שהתומכים המוקדמים שלהן קיבלו החזרים גדולים. עסקאות רבות קשורות למלחמה בשינוי האקלים, והמשקיעים רוכבים גם על המומנטום של טסלה וחברות אחרות הקשורות למעבר האנרגטי.

"הייתי מצפה שההערכות ימשיכו לנוע כלפי מעלה", אמר ג'ון קרינגטון, מנכ"ל חברת אחסון האנרגיה הנקייה Stem Inc. "זו תעשייה שזקוקה להון רב, לטוב ולרע". שוו השוק של Stem פחות או יותר הוכפל ל-2.8 מיליארד דולר לאחר שהשלים הסכם SPAC מוקדם יותר השנה. לחברה היו כ-40 מיליון דולר במכירות ברבעון השלישי.

בהמשך הדרך, צופים כמה אנליסטים שיהיה פער גדול בין המרוויחים והמפסידים מהפריחה הזו.

"הזמינות של הון SPAC והון פרטי נותן לחברות אפשרויות אבל בסופו של דבר הבעיות נגרמות על ידי הנפקת החברה הלא נכונה או הערכות השווי הלא נכונות", אמר מייק ריאן, מנכ"ל Bullet Point Network, חברת אנליטיקה פיננסית. כמשקיע בניירות ערך בוול סטריט בעברו, ריאן הוא גם שותף הון סיכון ב-Alpha Partners וחבר בדירקטוריון של SPAC ש-Alpha Partners השיקה בקיץ האחרון.