הסוף לעמימות בהשקעות בבנקים: יחויבו להציג מידע שוטף על תשואות, ריביות ועמלות

הפיקוח על הבנקים פרסם בתום עבודה משותפת עם רשות ני"ע חובת דיווח בפורמט אחיד, מה שיאפשר למשקיעים בניירות ערך דרך הבנקים לקבל תמונת מצב מלאה על השקעותיהם • ההנחיות ייכנסו לתוקף בינואר 2023, כאשר דיווח תקופתי ראשון יוצג ללקוחות בסוף אפריל 2023

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל

אחת הבעיות המרכזיות בה נתקל לקוח בנק המבקש לעשות דרך הבנק שלו השקעה בניירות ערך, היא חוסר בשקיפות ובמידע שוטף על השקעותיו. בעיה זו בדרך לפתרון, לאחר שהפיקוח על הבנקים פרסום הבוקר (ג') הוראות חדשות שיחיבו את הבנקים בפורמט אחיד של הצגת מידע ונתונים ללקוח אודות פיקדון ניירות הערך שלו בבנק. ההנחיות ייכנסו לתוקף בינואר 2023, כאשר דיווח תקופתי ראשון יוצג ללקוחות בסוף אפריל 2023 והחל ממועד זה יוכלו הלקוחות לצפות במידע השוטף על תשואת התיק הן באזור האישי והן בדיווח תקופתי.

הפיקוח על הבנקים קידם את המהלך בשיתוף פעולה עם הרשות לני"ע, וההנחיות מתפרסמות לאחר תהליך הטמעת הערות הציבור. הדיווח התקופתי יכיל מידע ללקוח אודות התשואה על פיקדון ניירות ערך ויוצג ללקוחות באופן שוטף ודינמי, כאשר בנוסף הוגדרה מסגרת אחידה למידע רבעוני רחב יותר, שיועמד לרשות הלקוחות.

במסגרת זו יוצגו ללקוחות מידע אודות תשואת פיקדון ניירות הערך, הנכסים הכלולים בו, גילוי אודות הפעילות בפיקדון ניירות הערך, והעמלות שהלקוח משלם עבור השירותים. "המידע בדבר פיקדון ניירות הערך הינו בעל ערך רב ללקוח ונועד לשפר את יכולתו לקבל החלטה מושכלת באשר לאפיק ההשקעה המיטבי עבורו, תוך בחינת חלופות השקעה אחרות", הסבירו בפיקוח על הבנקים.

באשר לשיעור התשואה, זה יוצג בהתאם למספר הימים שבחר הלקוח, כאשר עבור לקוח שמקבל שירותי ייעוץ השקעות תוצג גם מידת החשיפה של פיקדון ניירות הערך שלו בתאגיד הבנקאי. המטרה של הפיקוח על הבנקים היא לאפשר ללקוח נגישות נוחה למידע אודות התשואה של פיקדון ניירות הערך לפרקי זמן משתנים בהתאם לבחירתו, על ידי הצגתו באופן מקוון ודינמי, והוא יוצג לדוגמה באתר האינטרנט של התאגיד הבנקאי או באפליקציה שלו. עבור לקוח שמקבל שירותי ייעוץ השקעות, התאגיד הבנקאי נדרש גם להציג את מידת החשיפה, שכן מדובר בנתונים הכרוכים זה בזה.

פורמט הדיווח יכיל שני חלקים, כאשר הראשון הינו חובה ואילו מבנה החלק השני ותוכנו הם לבחירת התאגיד הבנקאי, שיוכל להרחיב את הפרמטרים עליהם הוא מדווח. החלק הראשון מגדיר את סוגי המידע והנתונים שיוצגו: שווי הפיקדון ותנועות בפיקדון, שיעור תשואה מצטבר ברמה רבעונית והשוואה לשנים קודמות, ומידע על עמלות ששולמו בגין הפעילות בפיקדון ניירות הערך. עבור לקוח שמקבל ייעוץ השקעות יוצגו בנוסף גם פרטים אודות שם היועץ או מרכז הייעוץ (בהתאם לאופן מתן הייעוץ), רמת הסיכון בפיקדון ניירות הערך ומידת החשיפה לנכסים ולמט"ח, כאשר רמת הסיכון ומידת החשיפה יחושבו על אותם נכסים שעל בסיסם חושבה התשואה.

עוד נקבע כי הדיווח יהיה על בסיס שקל, על מנת לקבוע פורמט הצגה אחיד למידע ולנתונים, כך שללקוח יהיה בסיס השוואה פשוט וקל. עם זאת, התאגיד הבנקאי יהיה רשאי לדווח במטבע זר, אם בנוסף להצגה במטבע הזר יציג במקביל את ערכי הנתונים בשקל חדש, וכן את שיעור השינוי במטבע הזר לעומת השקל החדש.