סין חוזרת להדגיש את היציבות הכלכלית של המדינה

מנהיגי סין הבטיחו לשמור על צמיחה יציבה, לאחר שמדיניות הממשלה לרסן סיכונים גרמה להאטה חריפה של הכלכלה

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Nicolas Asfouri
נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Nicolas Asfouri

סין העבירה את מוקד העניין שלה בחזרה לשמירה על צמיחה יציבה, זאת לאחר שמדיניות לצמצום החוב והספקולציה גרמו להאטה כלכלית חריפה, בייחוד בשוק נכסי המקרקעין.

"הבטחת היציבות היא העדיפות העליונה לכלכלה בשנה הבאה", אמרו מנהיגי המדינה בהצהרה לאחר סיום פורום כלכלי בדלתות סגורות שנמשך שלושה ימים, ובו נכח גם נשיא המדינה שי ג'ינפינג.

ממשלת סין תשמור על צמיחה ב"טווח סביר" ב־2022, על פי הצהרה שפורסמה לאחר שמועצת העבודה הכלכלית המרכזית הסתיימה ביום שישי.

מנהיגי סין לרוב קובעים עדיפויות כלכליות חשובות לשנה הבאה בכנס הזה, אבל לא מפרסמים פרטים על מטרותיהם לגבי צמיחה ואינפלציה לפני מושב החקיקה שמתקיים במרץ.

לאחר שהקדישו את רוב המדיניות השנה לניסיון לרסן את החוב וההתנהגות הספקולטיבית, כעת הודיעו בבייג'ינג על סדרת צעדים, כולל קיצוץ בכמות הכסף שבנקים חייבים להחזיק כרזרבות, צעד שהוכרז עליו מוקדם יותר השבוע, וכן על הקלה מסוימת במדיניות הרכוש, על מנת להניע מחדש את הצמיחה. השינוי הגיע לקראת אולימפיאדת החורף בבייג'ינג בפברואר וכן קונגרס של המפלגה בסתיו שבמסגרתו ייעשו גם שינויים בממשלה.

הקיצוץ ברמת הרזרבה הנדרשת מהבנקים מגיע כמה שבועות לאחר שהבנק העממי של סין הודיע שיימנע מצעד כזה.

סין תמשיך ליישם מדיניות מוניטרית "זהירה" בעת שהיא מקימה מדיניות פיסקלית פעילה יותר, כך נכתב בהצהרה שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות שינהואה הרשמית.

הממשלה תציג הטבות מס חדשות וקיצוצי תעריפים לעסקים במדינה ותגדיל את ההשקעה בתשתיות בשנה הבאה, כך הודיעה. ההנהגה תתמוך בביקוש סביר מצד רוכשי הבתים ותאיץ את הבנייה של דיור בר השגה, בזמן שתמשיך להתעקש על כך ש"דיור הוא למגורים, לא ספקולציה".

על אף הזינוק המהיר בחזרה מהמגפה ב־2020, כלכלת סין נחלשה במהירות ברבעון השלישי, כשהוכתה על ידי צמיחה חלשה בצריכה, התפרצויות מעת לעת של קורונה, משבר אנרגיה ברחבי סין ולאחרונה ירידה גדולה בתחום המקרקעין שהוחרפה על ידי משבר החוב של חברות בנייה כמו אוורגרנד ואחרות.

כלכלנים רבים צופים שהצמיחה הכלכלית של סין בחישוב שנתי תרד לכ־4.5% עד 5.5% ב־2022, בהשוואה לכ־8% השנה.

הרשויות הזהירו גם שכלכלת סין מתמודדת עם "לחץ משולש של הקטנת הביקוש, זעזועים לאספקה וציפיות מוחלשות" בזמן שהסביבה החיצונית הפכה ליותר מורכבת ולא בטוחה, כך נכתב בהודעה מיום שישי.

הסיכונים הגדולים ביותר לכלכלת סין עוברים מ"שאיפות גבוהות מדי" ב־2021 ל"שאיפות נמוכות מדי" בשנה הבאה, על פי לארי הו, כלכלן ראשי לענייני סין ב־Macquarie Group. "הסיכון הוא שקובעי המדיניות עשויים להגיב מאוחר מדי בהתחשב בחוסר המוכנות שלהם להשתמש בתחום המקרקעין כמכשיר לסיוע".

יעד הצמיחה ויעד האינפלציה ל-2022

האקדמיה הסינית למדעי המדינה, מכון מחקר של הממשלה, המליצה ביום שני שהממשלה תקבע יעד צמיחה כלכלית של כ־5% ויעד של כ־3% לאינפלציה לצרכנים בשנה הבאה.

בשנה האחרונה, מנהיגים סיניים השיקו סדרת פעולות ענישה שנועדו לצמצם את החוב ואת לקיחת הסיכונים המוגזמת שפגעו בענקיות הטכנולוגיה, כולל אנט גרופ, וכן חברות פרטיות העוסקות בתחום ההוראה הפרטית והנדל"ן. קובעי המדיניות אומרים שחלק מהצעדים היו נחוצים על מנת להבטיח שההון יתפזר באופן יותר שוויוני בידי הציבור וכדי לחסל פעילות ספקולטיבית שעלולה לסכן את הכלכלה בטווח הארוך אם יותר לה להימשך.

כלכלנים מאמינים באופן נרחב שבייג'ינג כנראה לא תזנח מדיניות המיועדת להתמודד עם נושאים מבניים הנובעים מהמאמצים לעבור לצורות אנרגיה אחרות ולהוצאת האוויר מבועת הדיור. לכן הממשלה מתמודדת עם מהלך של שיווי משקל בין הכלת הסיכונים הפיננסיים בטווח הקצר ותמיכה בצמיחה.

הגדלה של החוב של ממשלות מקומיות חייבת להיות "אסורה באופן חמור" בזמן שהממשלה צריכה לחזק את הרגולציה על שוק ההון כדי למנוע "התרחבות ברברית של ההון", כך נכתב בהודעה מיום שישי.

"המטרות בטווח הארוך לא נפגעו", אמר ז'יוויי ז'אנג, כלכלן ראשי ב־Pinpoint Asset Management, "אבל הממשלה יכולה לנקוט צעד נוסף ב־2022 ולהימנע מלגרום לנזק אגבי רב מדי".

גרייס ז'ו השתתפה בהכנת הכתבה.