וולמארט גורמת לזעם ציבורי בסין בגלל הסרת מוצרים משינג'יאנג

כמה צרכנים סינים אומרים שהחברה הפסיקה להחזיק מוצרים שיוצרו במחוז בו ארה"ב מאשימה את סין בהפרת זכויות אדם

סניף וולמארט בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
סניף וולמארט בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

וולמארט, הרשת הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם, הפכה לחברה המערבית האחרונה הנתונה לביקורת בגלל מעורבותה במכירת מוצרים שמקורם בשינג'יאנג, לאחר שעבר בארה"ב חוק בפועל אוסר על כל היבוא מהמחוז הזה בצפון מערב סין בגלל האשמות של שימוש בעובדי כפייה והפרות אחרות של זכויות אדם שם מצד הסינים.

החברה מבנטונוויל, ארקנסו, משכה אש ברשתות חברתיות סיניות בתחילת שבוע שעבר לאחר שמשתמשים שיתפו תגובות שהראו לכאורה שוולמארט הפסיקה להחזיק מוצרים משינג'יאנג בחנויות וולמארט ו-Sam’s Club China שלה בסין. חלק מהמגיבים אמרו שביטלו את כרטיס החבר שלהם ב-Sam’s Club China, וחשבונות רשתות חברתיות המנוהלים על ידי ישויות בתמיכת המפלגה הקומוניסטית שיתפו דברי ביקורת משלהם על החברה.

במחוז הצפון מערבי שינג'יאנג, ביתם של מיליוני סינים שרובם ממיעוטים מוסלמיים, הפכה למוקד עניין גיאופוליטי ודילמה אתית לחברות אמריקאיות בינלאומיות העושות עסקים בסין. ממשל ביידן האשים את הממשלה הסינית במעורבות ברצח עם נגד המיעוטים הדתיים באזור.

בשבוע שעבר, הנשיא ביידן חתם על חוק מניעת העבודה בכפייה של אויגורים, לאחר שהצעת החוק בנושא עברה בקונגרס כמעט פה אחד. החוק אוסר על ייבוא לארה"ב מהמחוז אלא אם החברות המייבאות יכולות לוודא שהמוצרים יוצרו ללא שימוש בעובדי כפייה.

סין דחתה האשמות על רצח עם ועבודה בכפייה, ותיארה את המדיניות שלה באזור כמכוונת למנוע טרור ולהגן על הביטחון הלאומי.

בשבוע שעבר, ענקית השבבים האמריקאית אינטל הוציאה התנצלות ללקוחות סינים, שותפים והציבור לאחר מחאה ציבורית ברשתות החברתיות בסין נגד החברה, שפרסמה באתר שלה מכתב בו ביקשה מספקיה להימנע מלהביא חומרי גלם ומוצרים משינג'יאנג. במכתב המקורי נכתב שהמגבלות האלה נדרשות בתגובה לחוק בארה"ב, אם כי לא היה מפורט באיזה חוק מדובר.

חברות מערביות אחרות, כולל רשת האופנה המהירה H&M ויצרנית בגדי הספורט נייקי גם הן היוו לאחרונה מטרות לזעם הצרכנים הסיניים. נוכחותה המקוונת של H&M נמחקה מהאינטרנט הסיני באביב לאחר שחברת ההלבשה השבדית אמרה שתפסיק להביא חומרי גלם משינג'יאנג.

וולמארט, מצידה, נגררה לשערורייה ביום שישי לאחר שמשתמשים כתבו בפלטפורמות הרשתות החברתיות - כולל Weibo, מיקרובלוג הדומה לטוויטר, ו-Zhihu, פורום שאלות ותשובות הדומה לאתר Quora - שהם לא מצליחים למצוא מוצרים שלרוב מקורם בשינג'יאנג באתרים של הרשתות וולמארט ו- Sam’s Club China. Sam’s Club היא הרשת הסיטונאית של וולמארט הזמינה למנויים בלבד.

כמה משתמשים כתבו שסוכני שירות לקוחות באתרים אמרו להם שמוצרים כאלה, כולל תמרים אדומים ותפוחים, חסרים במלאי. דובר של וולמארט בארה"ב סירב להגיב.

הוול סטריט ג'ורנל לא מצא אף מוצר משינג'יאנג רשום בחנויות המקוונות של וולמארט ו-Sam’s Club China. עם זאת, ביקור בחנות של וולמארט במחוז העסקים המרכזי של בייג'ינג בשבת הראה שתמרים אדומים משינג'יאנג עדיין נמכרים על המדפים בחנות.

משתמש אחד ב-Weibo האשים את וולמארט בכך ש"הם אוכלים את האורז של סין אבל נותנים לנו סטירה בפרצוף", בעוד שאחרים אמרו שהם מבטלים את החברות שלהם ב-Sam’s Club, ושיתפו צילומי מסך של השיחות שלהם עם סוכני שירות הלקוחות שהראו את הרגע בו הם מסיימים את ההתקשרות. אחרים אמרו שיחרימו את החנויות של וולמארט.

קמפיינים סיניים של רשתות חברתיות לעתים קרובות אינם אורגניים כמו המקבילים להם במדינות אחרות, בגלל שהרשויות וחברות הטכנולוגיה מצנזרות תוכן המועלה לרשת.

התגובה המקוונת לוולמארט פעלה לפי חוקי המשחק שפעלו בעבר בקמפיינים של חרם לאומני ברשתות החברתיות הסיניות. חשבון הרשת החברתית של ליגת הנוער הקומוניסטי עודד צרכנים להחרים את החנויות של Sam’s Club, בעוד שהעיתון בבעלות המדינה "גלובל טיימס" דיווח שחנויות Sam’s Club הפסיקו למכור מוצרים משינג'יאנג.

בדיווח בעיתון נכתב שמלונים, המכונים "מלוני האמי" בסין על שם עיר במזרח שינג'יאנג שהתפרסמה כי הם גדלים שם - כעת מובאים מהאי היינאן בדרום סין. בכתבה צוטט איש מכירות בחנות בבייג'ינג שאמר שהצימוקים משינג'יאנג כבר לא היו על מדפי החנות מאז מאי, אם כי העובד לא ידע לומר למה.

מלונים, תמרים אדומים וענבים היו בין הפירות עם היבול הגדול ביותר בשינג'יאנג ב-2019, על פי הנתונים האחרונים באתר של משרד הסטטיסטיקה של האזור. שינג'יאנג היא גם מחוז ייצור הכותנה של המדינה, על פי נתונים של משרד החקלאות וענייני הכפר של סין.

סין היא עמוד תווך באסטרטגיית ההתרחבות הבינלאומית של סין, בזמן שהרשת האמריקאית מבקשת לייעל את הפעילות ולהתמקד במסחר מקוון ובשווקים הצומחים הכי מהר בשוק העולמי.

סין היא השוק הבינלאומי השני בגודלו עבור וולמארט

בסין יש 434 סניפים של וולמארט ושל Sam’s Club, הכוללים כמעט 6.5 מיליון מ"ר, נכון לסוף ינואר, מה שהופך את המדינה לשוק הבינלאומי השני בגודלו על פי שטח פיזי של חנויות, כך ניתן ללמוד מהדוח השנתי האחרון של החברה - אחרי מקסיקו, שם מפעילה וולמארט יותר מ-2,600 חנויות.

ברבעון האחרון, סין הייתה נקודת אור במכירות הבינלאומיות של וולמארט, כך אמר נשיא הרשת דאג מקמילון למשקיעים בשיחת רווחים בחודש שעבר.

לשכת המסחר של ארה"ב בשנחאי הודיעה בספטמבר ש-30% מחברות הקמעונאות והצרכנות שהשתתפו בסקר העסקים האחרון שלה ציינו תגובה ציבורית וחרם מצד צרכנים כאחד החששות הגדולים שלהן, הרבה יותר מתעשיות גדולות אחרות שלשכת המסחר מייצגת. יותר מעשירית מהחברות אמרו שהקטינו השקעות שתוכננו לסין בגלל חשש מחרם של הצרכנים שם.

מאז שמיקור המוצרים של וולמארט בשינג'יאנג החל למשוך תשומת לב ברשת, מתחרים כולל רשת הסופרמרקטים Hema של חברת עליבאבא ניסו לחבוט בחברה האמריקאית. באופן בולט ביותר, רשת Carrefour, שיותר מ-200 חנויות שלה בסין שייכות לרשת המקומית Suning.com, שיתפה פוסט ביום שישי עם התגית Carrefour Xinjiang Fine Goods Festival, שכלל תמונות של מוצרים משינג'יאנג על מדפי החנויות שלה.

הפוסט בחשבון Weibo הרשמי של קארפור כלל תשעה צילומים של תפוחים, אגוזים וגרביים ומגבות מכותנה למכירה על מדפי החנות, כשעל כולם מדבקות צהובות בוהקות עם הכיתוב "אני מגיע משינג'יאנג".

דובר של קארפור בצרפת הפנה בקשה לתגובה ל-Suning, שם לא הגיבו להודעת דואר אלקטרוני שנשלחה לדירקטוריון.

- ג'ונתן צ'נג ושרה נסאור השתתפו בהכנת הכתבה.