"הממשלה לוקחת סמכות ללא אחריות. סוגרת את הגבולות. מגבילה כניסה למסעדה ומעמידה אותנו כסדרנים"

צפריר גינסברג, תושב ירושלים בן 61 • נשוי +2 • בעלים של MODERN, מתחם האירועים ומסעדת השף במוזיאון ישראל • "כשחזרה הגבלה ליציאה לחו"ל הבילוי במסעדות עלה כמין פיצוי פסיכולוגי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

צפריר גינסברג, בעלי MODERN, מתחם האירועים ומסעדת השף במוזיאון ישראל / צילום: תמונה פרטית
צפריר גינסברג, בעלי MODERN, מתחם האירועים ומסעדת השף במוזיאון ישראל / צילום: תמונה פרטית

"מסעדת מודרן פועלת בתחום תיירות החוץ ופנים. מטבע מיקומה בכניסה לאחד מאתרי התיירות המובילים בישראל היא מושפעת מאוד ממצב ההגבלות התוים והסגרים ובעיקר ממצב התיירות בו הגבולות נפתחים ונסגרים לסרוגין", מספר צפריר גינסברג, הבעלים של מודרן. "העדר עבודתם של סוכני התיירות, מפיקי האירועים מחו"ל ומדריכי התיירים עליהם היא מתבססת, גורם למתחם האירועים והמסעדה לעבוד כיום רק על 40% תפוסה. כשתקופת הקורונה מאופיינת בחוסר יכולת טוטלי לתכנן קדימה", הוא מוסיף .

צפריר מספר ש"החוסר הכבד הזה בקהל תיירות החוץ, מגדיר כעת את הקהל הקבוע של העסק לאורחים ישראלים בלבד. עד תחילת הקורונה הייתה התיירות כ-50% מתפוסת המסעדה. הן כמבקרי מוזיאון, אורחים רשמיים של המדינה ומשרד החוץ, משפחות המגיעות לחגוג בירושלים אירועים פרטיים. כרגע אנו עסוקים בניסיון להגדיל את החשיפה לקהל הפוטנציאלי שלנו בתוך הארץ. זהו סוויץ' שיווקי רציני ויקר מאוד. כל העסקים בירושלים יושבים על אותה משבצת".

"חלק מהמאמץ השיווקי הוא בנושא גיוס כוח אדם איכותי לעסק. הרבה עובדים לא שבו לענף לאחר החל"תים. אנחנו עוסקים בהכנסת מוצרים ומנות שלא התעסקנו איתם. הכנסנו בערבי שלישי (היחיד) בו המוזיאון פתוח, ערב טעימות של השף אבי פרץ הירושלמי זוכה MKR. ואנחנו עורכים שיתופי פעולה עם יקבים ישראלים. כמו כן, אנו נכנסים לנושא משלוחים מה שבעבר לא היינו מסוגלים להתעסק אתו מפאת העומס".

"המדינה קיבלה ממני המון אך אינה נותנת פיצוי או תמיכה"

צפריר אומר שלדעתו "ממשלת ישראל כרגע לוקחת סמכות ללא אחריות. סוגרת את הגבולות. מגבילה כניסת אורחים למסעדה, מעמידה אותנו כסדרנים לבדוק כל מיני תווים. את התהליך הזה אני צולח בלוחמת גרילה, כמו מבצעים שניהלתי כקצין בכיר בצבא, יותר מ-30 שנות מילואים. 48 ימים בשנה כל שנה. המדינה קיבלה ממני המון אך אינה נותנת פיצוי או תמיכה. מעסק פעיל ומצליח אנו הופכים לעסק מתמודד ומי שישרוד הוא רק מי שידע לנהל. ניהול גרילה".

לדבריו, "רוב הספקים מעלים בימים אלה מחירים עם סיבה או בלי סיבה. זהו הבון טון עכשיו וכולם לוקחים על זה טרמפ. תוסיפו לזה את עלות שנת השמיטה שבירושלים זה אישיו, וההסברים והטיעונים שונים ומשונים כולל נושא הובלה, עלות עובדים וכו'".

"הרשות המקומית איננה מקלה", הוא מוסיף, "היא אינה עושה מספיק לסיוע לעסקים בתקופה זו. בקלות ניתן להשוות ולראות איזה עסקים נפגעים ואלו אינם נפגעים. יש מע"מ, ביטוח לאומי וכו' הכל ניתן לבדוק ולהשוות בלחיצת כפתור לתקופות מקבילות בעבר".

"בתקופה המאתגרת הזו יש את תל אביב ויש את כל השאר", אומר צפריר. "בפעם האחרונה שבדקתי ירושלים, היא בירת ישראל, העסקים בה נשענים בעוצמה על תיירות חו"ל. פלחי תיירות נוצרית, יהודית, מדינית, כלכלית, בעצם כל פלחי התיירות מכל העולם, נוגעים בירושלים, נוגעים במוזיאון ישראל ובמקום בו אני יושב. הרבה מהעסקים בירושלים מושבתים בימים אלה. זוהי מכה כלכלית קשה מאוד לעיר הבירה שגם ככה לא עשירה במיוחד".

"לעומתנו בירושלים" הוא מסביר, "תל אביב, חזקה כלכלית. חלק גדול מתושביה צעירים, רווקים או זוגות צעירים. בתקופת הקורונה והסגרים, העיר פרחה בכל נושא המשלוחים על חשבון העבודה. עם פתיחת המסעדות נושא המשלוחים לא ירד. אליו רק נוסף הביקוש לישיבה פיזית במסעדות".

"הרבה מאוד עסקים יכנסו לקשיי תזרים"

"כשחזרה הגבלה ליציאה לחו"ל", מספר צפריר "הבילוי במסעדות עלה כמין פיצוי פסיכולוגי. קשה היום להשיג מקום לסופ"ש במסעדה סבירה פלוס בתל אביב. המחירים מאוד מאוד גבוהים המנות קטנות והכל מתנהל במציאות מקבילה. מציאות השפע הזו איננה מתקיימת ירושלים. חלקו של ההייטק קטן. המסעדות ומרכזי התיירות, ללא התיירות נאבקים על קיומם. אין היום בירושלים מוסד שלא נפגע מחסימת התיירות, בעיקר בתקופה הזו של הכריסמס והחגים הנוצריים. תקופה שלפעמים מחזיקה כלכלית את העסקים בירושלים כל החורף. חודש דצמבר שעומד להסתיים, נחשב לאחד החודשים החזקים בירושלים. תיירות יהודית לחנוכה. תיירות נוצרית לכריסמס ו-new year . כל זה לא קורה השנה. תוסיפו לזה פה ושם איזה ניסיון דקירה וגם התיירות הישראלית לירושלים, חוטפת מהלומה. ניתן לומר שכלכלית, דצמבר, אמור להחזיק את ינואר ופברואר, בואך תחילת האביב. נכון לעכשיו, ניתן לומר שההכנסות בדצמבר קטנו ב-50%-30% בשנת 2021. ושהרבה מאוד עסקים ייכנסו לקשיי תזרים".

לסיכום אומר צפריר "אני למוד ניסיון, גם כקצין בכיר בצבא כשחוויתי שינויים במצב הגיאו-פוליטי או ביטחוני בארצנו הפגיעה נוגעת כמעט תמיד קודם בענף המסעדנות והאירועים בו אני עוסק יותר מ-30 שנה. עם השנים בעסקי האירועים והמסעדנות סיגלתי יכולות גרילה כמעט צבאיות להתאים את העסק כשלי מעט לכל מצב. בתקופה זו, עושים תוכניות ל-4 שבועות קדימה. זה המקסימום שאפשר לתכנן. אני אדם אופטימי. מקווה שלקראת האביב תחילת אמצע מרץ, נראה פריחה מחודשת, את פתיחת השמיים ובתקווה שלקראת הקיץ נראה עבודה חזקה וטובה גם בירושלים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il