המרוץ לעליון נפתח: מי הם עורכי הדין מהשוק הפרטי שקיבלו פניה?

ראש מחלקת הליטיגציה במשרד פישר, עו"ד גיל אוריון, קיבל פניה מגורמים בוועדה אך סירב. פניה נעשתה גם לראש מחלקת הנדל"ן באפרים אברמזון עו"ד אברהם אברמן • זאת בנוסף לשמות מועמדים שפורסמו: יחיאל כשר מתדמור לוי, צביקה בר נתן מגולדפרב זליגמן ועו"ד עפר ברטל • עד ליום חמישי בשבוע הבא ניתן יהיה להגיש מועמדות

שר המשפטים גדעון סער / צילום: ניב קנטור
שר המשפטים גדעון סער / צילום: ניב קנטור

לשכת עורכי הדין שמה לה למטרה למנות שופט מהשוק הפרטי ומפעילה את כל כוחה בוועדה לבחירת שופטים כדי להגיע ליעד הזה. השבוע הודיע שר המשפטים גדעון סער, העומד בראש הוועדה לבחירת שופטים, על פתיחה מחדש של רשימת המועמדים לבית המשפט העליון לאחר שחברי הוועדה לא הצליחו להגיע להסכמות על רקע מחלוקות באשר לזהות השופט שימונה מהמגזר הפרטי.

לגלובס נודע כי בעקבות פתיחת הרשימה, מספר גורמים בוועדה פנו לעו"ד גיל אוריון, העומד בראש מחלקת הליטיגציה במשרד פישר בכר חן, אך אוריון סירב להצעה. פניה נעשתה גם לעו"ד אברהם אברמן, ראש מחלקת נדל"ן במשרד אפרים אברמזון. שמות נוספים שפורסמו ע"י העיתונאי ברוך קרא הם עו"ד צביקה בר נתן שותף בכיר וראש מחלקת הליטיגציה בגולדפרב זליגמן ועו"ד עפר ברטל ששמו עלה בעבר כמועמד לפרקליט המדינה.

עו''ד גיל אוריון / צילום: איל יצהר
 עו''ד גיל אוריון / צילום: איל יצהר

עו''ד אברהם אברמן / צילום: קובי מהגר
 עו''ד אברהם אברמן / צילום: קובי מהגר

מי שנחשב כרגע כבעל סיכויים טובים אך לא ודאיים להתמנות הוא עו"ד יחיאל כשר העומד בראש מחלקת הליטיגציה במשרד תדמור לוי. טרם התקבלה ההסכמה הנדרשת בוועדה לבחירה בכשר ועד ליום חמישי בשבוע הבא ניתן להגיש מועמדות. בוועדה ממתינים לתשובות מעורכי הדין אליהם נעשתה פנייה.

עו''ד עופר ברטל / צילום: שלומי יוסף
 עו''ד עופר ברטל / צילום: שלומי יוסף

שלושת המועמדים הנוספים שכבר הוסכמו על רוב חברי הוועדה הם השופטים מבית המשפט הכלכלי בתל אביב רות רונן וחאלד כבוב והשופטת גילה כנפי-שטייניץ. כבוב הוא השופט הערבי היחיד ברשימה ונחשב למועמד מוסכם להחלפת השופט ג'ורג' קרא שפורש באפריל 2022. השופטת רונן נחשבת למועמדת של הנשיאה אסתר חיות, והשופטת כנפי-שטייניץ נחשבת למועמדת שמרנית מתונה המקובלת על יו"ר הוועדה גדעון סער וכן על שופטי העליון.

עו''ד יחיאל כשר / צילום: יונתן בלום
 עו''ד יחיאל כשר / צילום: יונתן בלום

הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה נציגים: שר המשפטים סער, שרת הפנים איילת שקד, ח"כ אפרת רייטן, ח"כ שמחה רוטמן, נציגי בית המשפט העליון - הנשיאה אסתר חיות והשופט עוזי פוגלמן ונציגי לשכת עורכי הדין מוחמד נעאמנה ואילנה סקר. כדי למנות שופט לבית המשפט העליון, דרוש רוב של שבעה שופטים.

הניסיון להגיע להסכמות התפוצץ בחודש האחרון לאחר שחברי הוועדה לא הגיעו לדיל על ארבעה שופטים מתוך 24 המועמדים. בין הסיבות לפיצוץ הייתה הדרישה כי מלבד שופטי המחוזי כבוב ורונן, ימונה עו"ד קובי שרביט ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, שזכה גם לתמיכת השופטים. אולם חברי "בלוק הימין", סער, שקד ורוטמן, דרשו כי ימונה עו"ד נתי שמחוני לצד מועמד שמרן מובהק נוסף, וכי אם לשכת עורכי הדין או השופטים מעוניינים למנות את שרביט - אזי שהדבר ייעשה על חשבון המינוי של כבוב או רונן. נקודה נוספת שהביאה לדחיית ישיבת הוועדה היא חוסר הסכמה בנוגע לשופט הרביעי, כאשר השמות שהיו על הפרק הם השופטים רם וינוגרד, גילה כנפי-שטייניץ ומועמדים נוספים.