הממשלה המעופפת: האם השרים הנוכחיים טסים לחו"ל יותר מקודמיהם?

באופוזיציה חוזרים שוב ושוב על המסר שלפיו שרי ממשלת בנט-לפיד לא מפסיקים לטוס לחו"ל • בדיקה השוואתית מגלה כי בשבעת החודשים הראשונים לפעולתה, השרים אכן שהו מעבר לים יותר מבממשלות קודמות • וגם: איך נראה הוויכוח על "כנף ציון" בהשוואה למצב בעולם

מירי רגב, הליכוד הבוקר הזה,  כאן ב’, 13.12.21 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
מירי רגב, הליכוד הבוקר הזה, כאן ב’, 13.12.21 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

לפעמים נדמה שאין נקודה רגישה יותר אצל הישראלי הממוצע מאשר טיסות לחו"ל. כשמעלים את הרעיון שכדאי להמעיט בטיסות בשל משבר האקלים זה מתקבל בדרך כלל בביטול. כשמבקשים לבטל טיסות על רקע התפרצות וריאנט חדש של קורונה, מיד מתעורר גל של מחאות. אפילו אשת ראש הממשלה התקשתה להשלים עם רוע הגזרה. אבל אם אנחנו לא טסים בשנתיים האחרונות, או למצער טסים פחות, היינו יכולים אולי להתנחם בעובדה שגם הפוליטיקאים שלנו נפגעים בתחום הזה. האם הם אכן נפגעים?

לפי קמפיין די נמרץ שמנהלת האופוזיציה בחודשים האחרונים זה ממש לא המצב. "השרים בחו"ל, מעופפים בכל מקום. בעיקר לאיחוד האמירויות", הלין ח"כ אופיר אקוניס מהליכוד במליאת הכנסת. "ממשלת השטיח המעופף שוברת שיאי מיילים באוויר: 28 שרים, 21 כבר היו בחו"ל, ארבעה כבר ארבע פעמים", תקף חבר מפלגתו, דוד אמסלם, בטוויטר. אבל מפורטת מכולם הייתה ח"כ מירי רגב. "זו הממשלה המעופפת", אמרה במהלך ראיון בכאן ב'. "בנט היה כבר שבע פעמים בחו"ל, לפיד היה עשר פעמים בחו"ל; מתוך 28 שרים, 21 היו בחו"ל… עשרה שרים ביקרו כבר באמירויות ועוד תשעה בארה"ב. איזו ממשלה מעופפת על חשבון כספי הציבור".

נשים הפעם בצד את השאלה האם טיסות של שרים לחו"ל הן בהכרח בזבוז זמן או נהנתנות על חשבון הציבור. הממשלה הנוכחית הרי לא המציאה את הז'אנר, ואם אנשי מפלגת האופוזיציה הראשית תוקפים שוב ושוב את ריבוי הנסיעות, מתבקש לבחון כיצד נראו הדברים בממשלות מטעמם, שכיהנו כאן לא מזמן. צללנו לנתונים.

שר התיירות מוביל

נסיעת חברי ממשלה לחו"ל נדרשת לעמוד בנוהל שנקבע בתקנון הממשלה. לפי סעיף 70(א)(2) לתקנון, "נסיעת שר לחוץ-לארץ בתפקיד תהיה באישורו של ראש הממשלה והיא תובא לידיעת הממשלה". גם כאשר מדובר בנסיעת ראש הממשלה או ראש הממשלה החליפי, הנסיעה צריכה להיות מובאת לידיעת הממשלה. היות שהחלטות הממשלה מתפרסמות בצורה סדירה, יש תיעוד לכל הנסיעות. צריך רק לעבור על ההחלטות ולאסוף את הנתונים. נדגיש רק כי הנסיעות הללו הן "נסיעות בתפקיד" בלבד, כלומר כאלה שממומנות על ידי המדינה.

נפתח בשורה התחתונה. לאחר שבדקנו את נסיעות חברי הממשלה ה-36 בשבעת החודשים הראשונים לכהונתה (יוני עד דצמבר), גילינו שהנתונים שהביאה רגב הם אכן מדויקים למדי: מתוך 28 חברי ממשלה, ביקרו בחו"ל 22 (רגב דיברה על 21). ראש הממשלה נפתלי בנט ביקר בחו"ל שש פעמים (רגב ספרה שבע טיסות) ושר החוץ יאיר לפיד תשע (רגב ספרה עשר). מלבד ראש הממשלה ושר החוץ, יש בממשלה עוד שלושה חברים שביקרו בחו"ל ארבע פעמים או יותר: שר התיירות יואל רזבוזוב (7 טיסות), שר התפוצות נחמן שי (4) ושרת האנרגיה קארין אלהרר (4). בסך הכל, חברי הממשלה ביקרו 61 פעמים בחו"ל.

רגב דיברה גם על היעדים שאותם מרבים השרים לפקוד. ואכן, את המקום הראשון חולקות ארצות הברית ואיחוד האמירויות - כל אחת מהן זכתה ל-11 ביקורים של חברי ממשלה. אחריהן מופיעות ברשימה צרפת (9 ביקורים), בריטניה (5) ורוסיה (5).

מספר הטיסות לא מעיד בהכרח על משך השהייה של השרים בחו"ל. בדקנו גם כמה זמן נעדרו השרים מהארץ. מסיכום הנתונים עולה כי בשבעת החודשים הראשונים לכהונת הממשלה, השרים שהו יחד 247 יום מעבר לים בנסיעות עבודה. למרבה ההפתעה, כאן שר החוץ לפיד מגיע רק למקום השלישי עם 22 ימים. ראש הממשלה בנט מסתפק במקום החמישי (17 ימים), ואת המקומות הראשון והשני תופסים שר התיירות רזבוזוב עם 35 ימים בחו"ל, ושר התרבות והספורט חילי טרופר עם 26 ימים (מתוכם 19 יום בביקורים ביפן במהלך המשחקים האולימפיים והפאראלימפיים).

 
  

בממשלה ה-34 טסו פחות

אז הנתונים שמפיצים באופוזיציה הם מדויקים. זה הזמן לגשת להשוואה המתבקשת: איך נראים הנתונים הללו לעומת ממשלות קודמות? לצורך ההשוואה בדקנו את נתוני הטיסות של שלוש ממשלות עבר בשבעת החודשים הראשונים לכהונתן. התחלנו עם הממשלה ה-32 שהושבעה ב-2009, והגענו עד הממשלה האחרונה שפעלה כאן לפני הקורונה - הממשלה ה-34, שכיהנה עד 2019. בראש כל הממשלות הללו עמד כידוע בנימין נתניהו.

גם הפעם נפתח בשורה התחתונה. הממשלה הנוכחית אכן מובילה הן במספר הנסיעות של שריה לחו"ל, והן במספר הימים שבהם שהו בחו"ל (ראו השוואה מפורטת בגרפים המצורפים). מבין ארבע הממשלות שנבדקו, הממשלה ה-34 היא זו שבה נרשם מספר הטיסות הנמוך ביותר (35) וגם מספר הימים שבהם חבריה שהו בחו"ל הוא הנמוך ביותר (153).

אבל לא קשה לנחש שמספר הטיסות וסך הימים בחו"ל מושפע גם מגודל הממשלה. הממשלות ה-33 וה-34 היו מצומצמות יחסית בהיקפן (כללו בשיא 22 שרים) בשל חוק היסוד שכפה זאת. איך נראים המספרים כשמחלקים את נתון הטיסות במספר החברים בכל אחת מהממשלות?

בדיקה כזאת משפרת מעט את מצבה של הממשלה הנוכחית. היא מציגה נתון של 2.2 טיסות לכל שר, כשהממשלה ה-33 עוקפת אותה במעט, עם 2.3 טיסות לשר, ומורידה אותה למקום השני (אגב, שיאנית הטיסות בשבעת החודשים הראשונים של אותה ממשלה הייתה שרת המשפטים, ציפי לבני, עם שמונה טיסות ו-20 ימים בחו"ל) . יחד עם זאת, במספר הימים הממוצע בחו"ל לחבר ממשלה, הממשלה הנוכחית עדיין ניצבת בראש (כמעט תשעה ימים לשר), כשהפעם היא מובילה בפער קטן על פני הממשלה ה-33. הממשלה ה-34, האחרונה שבראשה עמד נתניהו לפני השותפות עם גנץ, נותרת עם המספרים הנמוכים ביותר גם בהשוואה הזאת.

היאכטה של מלכת דנמרק

אי אפשר לדבר על הטיסות לחו"ל מבלי להתייחס לעניין אקטואלי נוסף שעומד בימים אלה על הפרק. למרות שהחודש אישרה רשות התעופה האזרחית כי המטוס הייעודי מדגם בואינג 767 שזכה לכינוי "כנף ציון" כשיר להתחיל לפעול, בממשלה עדיין מתלבטים האם לעשות בו שימוש. עד 2001, חיל האוויר העמיד מטוס בואינג 707 להטסת ראשי ממשלות לחו"ל, אך באותה שנה נקבע כי הוא כבר ישן מדי. מאז טסים ראשי הממשלה במטוסים אזרחיים שנחכרים במכרז ייעודי עבור כל טיסה. כעת יש הזדמנות לשנות זאת.

רבים מהתומכים במעבר לשימוש במטוס הייעודי מציינים כי המצב הנוכחי הופך את ישראל לחריגה ביחס למדינות אחרות בעולם המערבי, שם מקובל מאוד שלרשות ראשי המדינה עומד מטוס מיוחד. האם זהו אכן המצב?

פנינו לארגוני בדיקת עובדות עמיתים מעבר לים, שחברים גם הם ברשת בדיקת העובדות הבינ"ל (IFCN) ושאלנו מה נהוג במדינה שבה הם פועלים. מריכוז המידע שקיבלנו עולה כי בשורה של מדינות בולטות אכן ישנו מטוס ייעודי שמשמש את ראשי המדינה. בין המדינות הללו ניתן למנות את בריטניה, צרפת, גרמניה, יוון, הודו וספרד. מי שמתעקש למצוא דוגמה הדומה לישראל יוכל להיאחז בנורווגיה, שם, על פי התשובה שקיבלנו, אין מטוס ייעודי למנהיגים ולרוב הם טסים בטיסות מסחריות (במקרים מיוחדים הם שוכרים מטוס פרטי). גם בדנמרק אין מטוס ייעודי, אבל שם מצאו תחליף מעניין: למלכה יש יאכטה מלכותית שמשמשת אותה לביקורים בקרבת הממלכה בתקופת הקיץ.

לקריאה נוספת:

- נסיעות שרים באתר השירותים והמידע הממשלתי
תקנון הממשלה
- דוח ועדת גולדברג לבחינת רכישת מטוס לנשיא המדינה ולראש הממשלה 
- היאכטה המלכותית של דנמרק
- אתר מטוסי המנהיגים של אוסטרליה