מה מאותת חיתוך המחיר במיזוג איטורו ל-SPAC למיזוגים של גט, פאגאיה וסלינה

רשת ההשקעות החברתיות שהמיזוג שלה מתעכב, עדכנה על מועד חדש לקיומו - יוני 2022, אך תוך קיצוץ של כ-15% בשווי החברה • על הפרק נמצאות שלוש עסקאות מיזוג שטרם הושלמו: של חברת הפינטק פאגאיה, חברת ניהול התחבורה גט ורשת האירוח הבינלאומית סלינה

השקעות ספאק / צילום: Shutterstock
השקעות ספאק / צילום: Shutterstock

רשת ההשקעות החברתית איטורו נאלצה בסוף השבוע להפחית את השווי שלפיו היא מתמזגת לחברת SPAC בוול סטריט, על רקע עיכובים בהשלמת המיזוג עד כה. לאחר שבשנה החולפת מוזגו מספר דו-ספרתי של חברות ישראליות (או בעלות זיקה לישראל) לחברות SPAC, עוד מספר חברות נמצאות כיום בדרך לוול סטריט בדרך זו, וכעת עולה השאלה האם גם במקרים אלה יידרש תיקון לשווי המקורי.

נכון להיום, מלבד איטורו ישנן שלוש עסקאות שטרם הושלמו: חברת הפינטק פאגאיה שהודיעה על מיזוג בחודש ספטמבר, לפי שווי (EV) של 8.5 מיליארד דולר; חברת ניהול התחבורה גט (גט טקסי), שהודיעה בנובמבר על מיזוג לפי שווי של כ-1 מיליארד דולר (950 מיליון דולר לפני הכסף); וחברת סלינה, המפעילה רשת אירוח בינלאומית, שהודיעה על המיזוג לפני מספר שבועות לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר אחרי הכסף.

כל אחת מהחברות עוסקת בפעילות אחרת ובשוק אחר, אך המשותף לשלוש הללו הוא שהן הציגו, כמו רוב גדול מהחברות שמתמזגות ל-SPAC, תחזיות אופטימיות מאוד לצמיחה בשנים הקרובות. שלושתן גם הודיעו על מיזוגים ל-SPAC אחרי ההאטה הגדולה בשוק זה בארה"ב, דבר שייתכן שיעבוד לטובתן משום שלא חתמו על עסקאות בשווי מופרך בזמן ה"הייפ", כך שנושא התקררות השוק כבר מגולם ברובו בשווי שקיבלו.

אם מסתכלים על השווי בגיוסים קודמים של אותן חברות, ניתן לראות מגמה הפוכה בפאגאיה ובגט: שוויה של פאגאיה בגיוס הפרטי האחרון היה 500 מיליון דולר ביוני 2020, לעומת 8.5 מיליארד דולר במיזוג ל-SPAC (זינוק של פי 17 תוך כשנה), ואילו ב-גט כבר בוצע גיוס בשווי גבוה יותר משוויה במיזוג ל-SPAC - ב-2018 היא גייסה לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר וב-2020 לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

 
  

חברות SPAC הן חברות שאין להן פעילות, אשר מגייסות כסף בבורסה במטרה לרכוש חברה קיימת תוך פרק זמן מוקצב מראש. זה היה אחד הטרנדים הגדולים בוול סטריט במחצית השנייה של 2020 ובמחצית הראשונה של 2021, אך הטרנד דעך על רקע אכזבת המשקיעים מחלק מהחברות שהגיעו בדרך זו לשוק וכן בעקבות מהלך רגולטורי מצד רשות ניירות הערך של ארה"ב (SEC).

חלק מהמשקיעים לא המתין לעסקה

איטורו הודיעה על מיזוג לחברת SPAC בחודש מרץ 2021, תקופת שיא ההייפ של הספאקים. היא הייתה אמורה להתמזג לחברת ה-SPAC האמריקאית Fintech Acquisition Corp V (בהובלת אשת העסקים בטסי כהן), לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר אחרי הכסף, אך השלמת העסקה נדחתה שוב ושוב. למשקיעים ב-PIPE, ההנפקה הפרטית שנלווית למיזוג, הייתה נקודת יציאה מהעסקה ב-31 בדצמבר, ומכיוון שהעסקה לא הושלמה עד אז, איטורו ביצעה למעשה משא ומתן מחודש עם המשקיעים. בסיומו של התהליך היא הודיעה בסוף השבוע שקיבלה מהם ארכה להשלמת המיזוג - עד יוני 2022, אך במקביל הוסכם בין הצדדים על קיצוץ של כ-15% בשווי החברה, ל-8.8 מיליארד דולר אחרי הכסף (כ-7.9 מיליארד דולר לפני הכסף).

עם זאת, לא כל המשקיעים חתמו על ההסכם החדש, וחלקם העדיפו לוותר. בין הגופים שנמנו על משקיעי ה-PIPE, כפי שדווח במרץ שעבר, היו ION Investment Group, סופטבנק, Third Point, פידליטי ו-וולינגטון, וככל הידוע רבים מהמשקיעים הגדולים חתמו על ההסכם, אך אחרים לא, ולפיכך היקף הגיוס של איטורו ממשקיעי ה-PIPE יקטן מ-650 מיליון דולר ל-441 מיליון דולר. נוסף על כך איטורו אמורה לקבל סכום נוסף של עד 250 מיליון דולר מכספי חברת ה-SPAC שהיא מתמזגת אליה. נזכיר שלמשקיעים ב-SPAC יש אפשרות לפדות את הכסף שהשקיעו ולא להשתתף בעסקה, ובחודשים האחרונים על רקע החולשה בשוק, שיעורי הפדיונות בעסקאות רבות היו גבוהים ובמקרים רבים עלו מעל 80%-90%.

גם ההשוואה לרובין הוד פגעה בשווי

לא רק החולשה הכללית בשוק ה-SPAC והעיכוב בהשלמת העסקה הובילו לירידה בשווי, אלא גם ההשוואה הבלתי נמנעת בין איטורו לבין רובין הוד, המקבילה האמריקאית שלה. בשוק מתייחסים פעמים רבות לאיטורו כאל "רובין הוד האירופית" (איטורו עושה את צעדיה הראשונים בארה"ב בשנה האחרונה) או "האחות הקטנה" של רובין הוד. מניית רובין הוד הונפקה לראשונה בנאסד"ק ביולי האחרון במחיר של 38 דולר למניה, ובשיא, ימים אחרי ההנפקה, היא הגיעה למחיר של מעל 70 דולר. באותה עת מניית ה-SPAC אליו מתמזגת איטורו זינק גם הוא על רקע הנסיקה במניית רובין הוד. אולם השיא לא החזיק מעמד ולאחר תקופה של דשדוש, מניית רובין הוד נחלשה בשבועות האחרונים ביותר מ-30% למחיר של כ-17.8 דולר בלבד. לפי תחזיות האנליסטים, רובין הוד אמורה לדווח על הכנסות של 1.83 מיליארד דולר ב-2021, גבוה מהכנסות של 1.2 מיליארד דולר באיטורו. רובין הוד נסחרת כיום בשווי 14.8 מיליארד דולר.

איטורו הוקמה בשנת 2007 על-ידי יוני אסיא (מנכ"ל), אחיו רונן אסיא ודודו רינג. נתונים ראשונים שפרסמה מדוחות הרבעון הרביעי של השנה, מצביעים על עקיפת התחזיות שמסרה בתחילת השנה והן כאמור יגיעו ב-2021 ל-1.2 מיליארד דולר, לעומת התחזית המקורית ל-1.02 מיליארד דולר (הכנסות נטו של 807 מיליון דולר). הזינוק בהכנסות רק מדגיש את ירידת המכפילים בשווי החברה - אם לפני שנה היא קיבלה שווי של 10.4 מיליארד דולר על הכנסות של 605 מיליון דולר ב-2020, כעת השווי נחתך ב-15% למרות הכפלה של ההכנסות.

מאיטורו נמסר: "2021 הייתה שנת צמיחה חזקה לאיטורו. התוצאות הראשוניות של הרבעון האחרון מצביעות על סך הכנסות שנתי לחברה של כ-1.2 מיליארד דולר, יותר מ-100% צמיחה שנתית. תנאי השוק השתנו מאז הודענו על תהליך מיזוג הספאק שלנו במרץ, והתבטאו בהפחתה מתונה בהערכת השווי שלנו. המשקיעים וצוות ההנהלה שלנו מאמינים בביטחון ואף בהתלהבות בתחזיות הצמיחה החזקות של איטורו וההיצע הגלובלי הייחודי שלה".