חוזרים הביתה: הגל החמישי גורם לעובדים במשק לנטוש את המשרד

הזינוק במספרי המאומתים לא הפתיעו את החברות השונות במשק, שמעבירות חלק ניכר מהעבודה הביתה • מספר המבודדים עומד כבר על יותר מ-100 אלף, ובשעה שאנשים רבים תקועים בתורים לבדיקות קורונה, העומס בכבישים דווקא יורד בחדות

עבודה מהבית. מספר המבודדים עומד כבר על יותר מ-100 אלף / צילום: Pexels
עבודה מהבית. מספר המבודדים עומד כבר על יותר מ-100 אלף / צילום: Pexels

הגל החמישי ואיתו הזינוק במספרי המאומתים לא הפתיעו את החברות השונות במשק, למודות הניסיון מהגלים הקודמים, שמעבירות חלק ניכר מהעבודה הביתה. מספר המבודדים עומד כבר על יותר מ-100 אלף, ובשעה שאנשים רבים תקועים בתורים לבדיקות קורונה, העומס בכבישים דווקא יורד בחדות.

חברות הייטק וסטארט-אפים רבים העובדים במתכונת היברידית, עברו לעבודה מלאה מהבית עד יעבור זעם. אבל לא רק בהייטק, כך למשל גם משרד עורכי הדין גורניצקי הודיע כי הוא עובר ל-100% עבודה מהבית. חברות במגזר הציבורי והממשלתי צמצמו את הנוכחות הפיזית במקום העבודה להיקף של 50%, לפי החלטת הממשלה שנכנסה לתוקף בראשית השבוע שעבר ועד ל-26 בינואר.

70 חולים בחברת חשמל, 14 ברכבת

בחברת החשמל היו נכון להבוקר (ב') 70 עובדים חולים הנכללים בסך של 315 מבודדים. על פי החלטת ההנהלה וכדי להבטיח אספקת חשמל סדירה הוחלט על עבודה בקפסולות של עובדי השטח. בנוסף, הוחלט על מעבר כ-70% מעובדי האתרים המינהליים לעבודה מהבית (בין שלושה לארבעה ימים בשבוע - בסך הכול 3,600 עובדים). ההסדר נקבע באישור הממונה על השכר באוצר.

ברכבת ישראל מסרו על 14 מאומתים ו-21 מבודדים, מתוך 4,000 עובדי הרכבת ו-1,500 עובדי חברות המספקות לה שירותים שונים. ברכבת הדגישו שאין כל פגיעה בשירות לנוסעים. "עובדי המטה והמוקדים החיוניים עברו לעבודה בקפסולות. וננקטים שלל צעדים כגון סגירת חדר האוכל לישיבה ודיונים מקוונים", נמסר.

גם בחברת מקורות הממשלתית עוברים לעבוד מהבית. לאחר שהתקבל היום אישור מהממונה על השכר, כל עובדי המטה של מקורות יעברו לעבוד מהבית עד הודעה חדשה בכל ימות השבוע. מהנדסים ועובדים אשר אופי עבודתם משלב בין משרד לשטח, יעבדו על פי הצורך בשטח ובשאר הימים מהבית.

בחברת אינטל רוב העובדים עובדים מהבית למעט מי שצריך להגיע, אך מהחברה נמסר, כי "נזהרים יותר כעת. לא מקיימים אירועים במשרדים, לא מקיימים ישיבות או פגישות במשרדים אלא אם זה צורך עסקי קריטי".

בחברת סודה סטרים מרגישים את השפעת הבידודים במערכת החינוך על העובדים. החברה עברה לעבודה מלאה מהבית כדי לאפשר להוריד את הלחץ מההורים וכן להפחית סיכונים במשרדים. המפעל בלהבים הוא אתר ייצור חיוני, ולכן הוא עבר ל"נוהל קורונה" סטרילי, שמירה על מרחקים ומשמרות בקפסולות, לטובת שמירה על רצף הייצור.

מרפאל נמסר כי נכון ליום ראשון היו 22 חולים מתוך כ-8,500 עובדים. "יש לנו מחקר אפידמיולוגי עצמאי פנימי כך שאנחנו בשליטה ופעילותנו השוטפת לא נפגעת", נמסר מרפאל.

נתיבי איילון: זמן הנסיעה התקצר

נהגים ששוחחו עם גלובס מסרו כי מתחילת השבוע חלה הקלה משמעותית בכבישים בחלקים נרחבים בארץ. לפי כמה מהם, עד כדי קיצור הנסיעה למחצית מהזמן הממוצע לאמצע השבוע.

באופן שוטף אין איסוף נתונים על זמני נסועה בכבישי ישראל, וגם כשכן הם מתפרסמים לאחר חמישה עד שבעה ימים לכל הפחות. מי שלרוב מספקת נתונים (חלקיים) על מצב הנסועה והעומס היא חברת Waze, אלא שנתוניה העדכניים ביותר הם עד לימים רביעי או חמישי בשבוע שעבר.

עם זאת לבקשת גלובס בחברה הממשלתית נתיבי איילון, שבין היתר אחראית על כביש 20, בדקו את מצב הנסועה בימים ראשון ושני על הכביש שהוא אחד המרכזיים במדינה. לפי הבדיקה הראשונית עלה כי "יש ירידה בעומסים ביומיים האחרונים. בשעות השיא של הבוקר בקטעים העמוסים בדרך כלל, לדוגמה בין בת ים לתל אביב-השלום או בין חולון לתל אביב-השלום, ישנה ירידה של כ-20%-25% במשך זמן הנסיעה ביומיים האחרונים. זאת ביחס לנתונים מלפני שבועיים (שגרת קורונה)".