"בעבר היינו מסתכלים מאוד על ניסיון, היום מדברים על פוטנציאל"

הילה מקויסיוס, סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת שטראוס, מדברת על אחד השינויים המשמעותיים בניהול ועל הדרכים למנוע התפטרות של עובדים • מדור חדש 

הילה מקויסיוס, סמנכ''לית משאבי אנוש בקבוצת שטראוס / צילום: כדיה לוי
הילה מקויסיוס, סמנכ''לית משאבי אנוש בקבוצת שטראוס / צילום: כדיה לוי

מסלול הקריירה שלי. "עברתי בין תעשיות שונות: התחלתי מהום סנטר, משם עברתי לשמונה שנים באמדוקס, ואחר כך לנובה, חברה גלובלית בתחום המוליכים למחצה, שנתנה לי את הזכות להכיר את המזרח הרחוק. משם עברתי לנטפים, שגם היא חברה שעושה טוב לעולם, ולפני שנתיים וחצי הגעתי לשטראוס".

השינוי במעמד משאבי האנוש. "תמיד הייתה הבנה בארגונים, גם בהייטק וגם בארגונים תעשייתיים, שהאנשים הם הדבר הכי חשוב. תמיד הרגשתי שותפה מלאה בהנהלה ובקבלת ההחלטות. מה שמאוד השתנה והקורונה האיצה, זה החיבור של תחום משאבי אנוש גם למקומות שמבוססים על מדידה ודאטה. דבר נוסף שהקורונה שינתה הוא ההתייחסות לאנשים כאל מכלול. הרבה פעמים התייחסנו אליהם רק בתוך עולם העבודה, והיום התפיסה היא שלכל אחד יש הרבה מעגלי חיים מקבילים. אני אמא לשלוש בנות, יש לי הורים והקורונה יצרה לכולם אתגרים בכל התחומים. ראינו לאורך התקופה שצריכים להתייחס לאדם גם במישור הפיזי וגם במישור הנפשי. לכן נתנו לעובדים כלים גם בנושאים של תזונה, כושר ומיינדפולנס. זה win win. בחודשים האחרונים פיתחנו תוכנית well being ומאוד חשוב לנו לעשות פרסונליזציה שלה".

מיתוג מעסיק. "לשטראוס יש הצעת ערך מאוד ייחודית ואנחנו מוודאים שמיתוג המעסיק שלנו משקף אותה. מסקר שעשינו עולה שהעובדים בארגון מזהים ומעריכים את התרבות הארגונית וההזדמנויות לצמיחה ולפיתוח. חשוב להדגיש את העוצמות האלה גם כלפי חוץ וגם בשימור העובדים. יש לנו כמובן אתגרים של גיוס, במיוחד בתחום ה-IT, כספים, דאטה אנליטיקס, וגם עובדי ייצור. אנחנו מנסים לזרז את הליכי המיון ולשפר את חוויית המועמד, הגברנו את השימוש בכלים דיגיטליים ומשתמשים הרבה ב'חבר מביא חבר', שזו המסננת הכי טובה. הקורונה גם יצרה הזדמנות לגייס אנשים מאוכלוסיות גיוון ממקומות שונים בארץ".

עבודה היברידית. "במשרדים עברנו ליומיים בשבוע עבודה מהבית ושלושה ימים במשרד. אנשים מאוד אפקטיביים ונהנים, אבל זה מאתגר עבור המנהלים, ואנחנו מנסים לתת להם כלים איך לנהל בסיטואציה הזאת, איך אתה משמר את הקשר, את רמת המחוברות. בזמן הקורונה שמנו גבולות לעבודה מהבית כי הבנו שזה פוגע ב-well being. אין ציפייה שתעבוד עד אין קץ".

מה מועמדים מחפשים. "מועמדים מרגישים שיש להם בחירה, חשובה להם תחושת המשמעות, עבודה בארגון שעושה מעבר לשורה תחתונה. זה עולה בראיונות. אומרים לי, 'אני מעדיפה לעבוד בחברה שבה אני מתחברת למה שאני עושה, בשכר פחות גבוה'. אנשים עסוקים מאוד בהתפתחות המקצועית שלהם ונוקטים גישה פרואקטיבית. כולנו הפכנו לסטודנטים, ומחפשים איזו העשרה יש בתוך הארגון. פתחנו תוכנית התמחות לסטודנטים בתחום הפודטק, ואנחנו עושים הסבות מקצועיות והכשרה של מהנדסים בעולמות התפעול. אנחנו מממנים המון תוכניות לפיתוח מנהלים בשלבים שונים של הקריירה".

עובדים ללא ניסיון. "בעבר היינו מסתכלים מאוד על ניסיון, היום מדברים על פוטנציאל. אנחנו מחפשים את האדם שאנחנו יכולים לגדל, לפתח ולהכשיר לתוך התפקידים. הרבה פעמים מנהלים רוצים שנביא לו מועמד מן המוכן, ואנחנו אומרים: רגע, בוא תזהה את הפוטנציאל. גם לי הייתה מנהלת שראתה את הפוטנציאל שלי ועד היום הזה אני לוקחת את זה איתי. זה בעיניי שינוי מאוד משמעותי בניהול, וזו ההשקעה הכי משמעותית שארגון יכול לעשות".

סדר היום שלי. "יום בשבוע אני עובדת מהבית, ובשאר הימים מגיעה למשרד. היום שלי מורכב מפגישות, אני מתחילה בפקקים את הטלפונים ולאחר מכן מקיימת פגישות אחד על אחד, גם עם הצוות אבל גם עם מנהלים ואנשים מתוך הארגון. יש גם פגישות עם צוות ההנהלה וצוות משאבי אנוש, שמתמודד עם אתגרים שונים. אני נמצאת הרבה בזומים. אנחנו עוסקים בחשיבה קדימה, ביכולת שלנו להיות גמישים ולהתאים את עצמנו לשינויים. המון רעיונות מגיעים ממקומות לא צפויים. מישהו פעם אמר לי שהוא אחרי כל פגישה חושב על משהו שלמד ממנה, ואימצתי את זה. אני נוסעת גם לחממת הפודטק שלנו באשדוד, שבה אנחנו מגדלים סטארט-אפים, ויש שם אנרגיות מטורפות של חשיבה ועשייה".

ההתפטרות הגדולה. "מנהלים אומרים 'אני לא מאמין שהוא עזב אותי', אבל יש דרכים למנוע את זה. מנהלת שעבדה בצוות שלי בארגון קודם אמרה לי, 'אני יוצאת עם בעלי לרילוקיישן ואני צריכה לעזוב'. הייתי בשוק ולא ידעתי מה אני עושה. אחר כך אמרתי לה, 'קודם כול אני מפרגנת', ואז הצעתי לה לעבוד משם. אמרתי שנהיה גמישים בשעות ונמצא את הדרך. זה היה מבצע מטורף, אבל גם הרגשתי שיש לה ערך חשוב עבורי ואני חייבת לחשוב פתוח. זה עבד מדהים והצליח מאוד. היכולת שלנו לא לכעוס כשעובדים עוזבים, לא לראות בזה כישלון אלא לחפש את ההזדמנות - זו זכות בתור מנהל. גם כמנהלת וגם כמשאבי אנוש, אם אתה בא בלב פתוח ושקוף וכן, אנשים מתחברים אליך. האמון והשקיפות, זה בעיניי מה שמחזיק ארגון".

העצה הכי טובה שנתתי לעובד או למנהל בארגון. "לזכור שאנחנו צריכים ליהנות, חיים פעם אחת, עבודה היא חלק מהיום שלנו וצריך ליהנות בחלק הזה".

הדבר הבא בקריירה שלי. "אני מרגישה שבכל יום אני בצמיחה ובהתפתחות, ואף יום לא דומה ליום שקדם לו. זה כמו שדה משחקים, חברה מאוד משפחתית שמעצימה אותך. משאבי אנוש זה הפאשן שלי. התמזל מזלי".

השכלה: תואר ראשון במדעי ההתנהגות במכללה למינהל ותואר שני בדיפלומטיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב ● מספר עובדים בקבוצת שטראוס: 15 אלף