בג"ץ סירב לבקשת המדינה לדחיית הדיון בתוספות הרמטכ"ל

השופטים קבעו כי המדינה איחרה את המועד לגשת עדכון מצב בסוגיית הפנסיות לאנשי הקבע, וכי עליה להגיש את תצהיר התשובה עד לסוף החודש • הדיון נדחה כבר פעמיים לבקשת המדינה כדי שתספיק להגיע להסדר מעוגן בחוק • במקביל, בקואליציה מתמודדים עם פקק חקיקה עצום

שר הביטחון בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר הביטחון בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

בג"ץ סירב לבקשת המדינה לדחות עוד את הדיון בסוגיית הסדר הפנסיות של אנשי הקבע וההגדלות שלהן באמצעות מה שמכונה "תוספות הרמטכ"ל". השופטים יצחק עמית, דוד מינץ ועופר גרוסקופף קבעו כי המדינה איחרה את המועד לגשת עדכון מצב, וכי עליה להגיש את תצהיר התשובה עד לסוף החודש. לפי הפסיקה שנקבעה היום (ג'), המדינה תדווח על התקדמות הליכי החקיקה בנושא במסגרת הגשת התצהיר.

את העתירה הגישו עמותות רווח נקי וצדק פיננסי, והדיון נדחה כבר פעמיים לבקשת המדינה כדי שתספיק להגיע להסדר מעוגן בחוק. בגלובס דיווחנו לראשונה כי שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ליברמן וראש הממשלה בנט הגיעו להסכמות בנושא, למרות התנגדות דרג הפקידים הבכיר במשרד האוצר. הממשלה אישרה גם היא את ההסדר אך עליו לקבל גם את אישורה של הכנסת בהליך חקיקה שמתעכב. 

פקק חקיקה ביטחוני

לא רק חוק הפנסיות התקציביות לא מצליח לעבור בלוח הזמנים שנקבע. בהנהלת הקואליציה טוענים כי יש פקק חקיקה עצום שקשה להתמודד איתו בשל הרוב הדחוק מול האופוזיציה וכן העובדה שחוקים רבים נדרשים לעבור בשל העובדה כי מדובר בסוף השנה האזרחית ויש להאריך את תוקפם. בנוסף ברע"ם השביתו את עבודת המליאה מספר פעמים הן בשל נסיעת עבאס לירדן והן בשל מחאות חוק החשמל שצפוי לעבור מחר בבוקר, מה שגורם לחוקים להצטבר על שולחן הכנסת.

עד לסוף השבוע שר הביטחון אמור היה להעביר את חוק הגיוס אחרי דחיות אינסוף וגם הפעם הוא יידרש לגשת לבג"ץ ולבקש דחייה נוספת. אחריו מחכה גם חוק הפנסיות התקציביות עד לסוף חודש ינואר. בנוסף חוק דחיית קיצור השירות שלא עבר עדיין קריאה ראשונה וגם הבג"ץ שלו צפוי להגיע בקרוב אם החוק לא יעבור. בשבוע הקודם העביר גנץ ברגע האחרון את החוק שמאפשר העברת חיילים למשטרה והשב"כ ונראה שהקואליציה לא מצליחה לעמוד בעומס המשימות. חוק הפנסיות כאמור הוא אחד מתוך רבים.