הוליווד על רטט: כך השתלטו הכוכבות הגדולות על תעשיית צעצועי המין

גווינת' פאלטרו, לילי אלן ודמי לובאטו הן רק חלק משורת ידועניות שחולשות היום על תעשיית הסקס־טק העולמית, שכבר שווה עשרות מיליארדים • "אנשים צריכים לחשוב על מיניות בדיוק כמו שהם חושבים על בריאות, בלי לחוות את זה כגס או פולשני מדי"

מימין: קארה דלווין, דקוטה ג'ונסון, דמי לובאטו, גווינת' פאלטרו, לילי אלן / צילום: Shutterstock, AP - Michel Euler ,Evan Agostini, רויטרס - Dave Bedrosian, Doug Peters
מימין: קארה דלווין, דקוטה ג'ונסון, דמי לובאטו, גווינת' פאלטרו, לילי אלן / צילום: Shutterstock, AP - Michel Euler ,Evan Agostini, רויטרס - Dave Bedrosian, Doug Peters

במאי 2020 השיקה השחקנית ההוליוודית גווינת' פאלטרו מותג נרות מבושמים בניחוח איבר מינה. הרוחות סערו, היא הושמצה מכל עבר, כולל תביעה מאחד הלקוחות לאחר שהמוצר התפוצץ בביתו - אבל זה לא עצר אותה. כמה חודשים לאחר מכן כבר היה אפשר למצוא באתר הוולנס והמיניות שלה, גופ, את המדריך המלא לצעצועי מין מתקדמים, עם ויברטור מזהב ב-15 אלף דולר, נוזלי סיכה ב-7,500 דולר, שוטים במאות דולרים - והצהרה שהיא עצמה התנסתה בכל מה שהאתר מציע. היום גופ הוא כבר אימפריה, הכוללת פלטפורמת סחר למוצרי בריאות, מגזין חודשי, תוכנית בנטפליקס וכמובן בוטיק לצעצועי מין, שבו פאלטרו מציעה גם ליין מוצרים משלה (למשל שרביט רוטט דו־צדדי ב-95 דולר). "צעצועי מין הם כבר מזמן לא מפלצות הגומי הדוחות שהייתם צריכים להסתיר מתחת למיטה", היא כתבה בבלוג של גופ, "הם יצירות אמנות יפהפיות".

פאלטרו אולי לא נחשבת לאדם הצלול ביותר בהוליווד, וספגה לא פעם ביקורת ואמירות על טרלול, רוחניקיות וחוסר קשר למציאות, אבל לאחר כמה שנים שבהן גופ, שהוקם ב-2008, נחשב ליחיד בתחום הוולנס המיני - והיחיד שהובילה סלבריטאית - היום היא ממש לא לבדה בתעשייה הזאת.

גווינת' פאלטרו - The Goop Lab / צילום: באדיבות נטפליקס
 גווינת' פאלטרו - The Goop Lab / צילום: באדיבות נטפליקס

מוקדם יותר השנה השיקה הזמרת לילי אלן עם חברת Womanizer את הצעצוע הממותג שלה ליברטי - ויברטור בעל טכנולוגיית עינוג ללא מגע. זה התחיל כבדיחה בכלל: בביוגרפיה שהוציאה ב-2018 ציינה אלן כי Womanizer הוא הוויברטור המועדף עליה והקדישה לו כמעט פרק שלם בספר. בעקבות כך החברה פנתה אליה בבקשה שתעצב עבורה את הצעצוע המושלם. ולא רק זה, את הקמפיין הוביל ההאשטג החושפני #IMasturbate (מאוננת). "הדרך היחידה לגרום לנושאים לא להיות טאבו יותר היא לדבר עליהם עד שהם יפסיקו להיות כאלה", סיפרה בראיון לקראת השקת ליברטי, "עונג נשי אינו בושה".

הדוגמנית קארה דלווין לקחה את שיתופי הפעולה צעד נוסף קדימה והיא שותפה בחברת הוולנס המיני לורה דיקרלו, שהמגזין Wired כינה בעבר את המעצבת שלו "סטיב ג'ובס של הצעצועים למבוגרים". דיקרלו הכריזה שהיא משתמשת בצעצועיה במרכיבים מיקרו-רובוטיים להגברת העידון, מחיריהם, אגב, יכולים לטפס לכ-600 פאונד. החברה דיווחה על הכנסות של יותר מ-5 מיליון פאונד בשנת הפעילות הראשונה שלה.

גם השחקנית דקוטה ג'ונסון, שכיכבה בטרילוגיה "50 גוונים של אפור", נכנסה לתעשייה כשהצטרפה לחברת הוולנס המיני Maude. החברה מברוקלין כבר גייסה יותר מ-10 מיליון דולר, לאחד מהסבבים הצטרפה גם ג'ונסון כמשקיעת סיד. בין המוצרים: Drop, מעסה לכל הגוף שעולה 49 דולר; ו-The Cone, הצעצוע האנאלי הראשון שמקבל תמיכה מסלבריטאית. "אני חושבת שכולם צריכים כזה כמתנת כריסמס, זה הגודל המושלם", התלוצצה ג'ונסון, "אבל ברצינות, ברור שאף אחד לא קונה צעצוע שנקרא Butt Plug. תראו איך קוראים לזה, לא הייתי רוצה את הכיתוב הזה בחשבון האשראי שלי".

''דרופ'' של דקוטה ג'ונסון בשיתוף חברת Maude / צילום: באדיבות החברה
 ''דרופ'' של דקוטה ג'ונסון בשיתוף חברת Maude / צילום: באדיבות החברה

אבל הצעקה האחרונה בתעשיית צעצועי המין מבית היוצר של ידועניות הוליווד הייתה בחודש שעבר, כשהזמר.ת והיוצר.ת דמי לובאטו השיק.ה צעצוע מין ניטרלי מגדרית בשיתוף חברת Bellesa. לובאטו כיכב.ה השנה בכותרות כמוביל.ת מהפכה, אייקון של שיתוף, כנות וגילוי נפש, כשיצא.ה מהארון המגדרי והכריז.ה על עצמו.ה כא־בינארי.ת. בפוסט באינסטגרם ציין.ה שהי.וא לא מתיימר.ת להיות דובר.ת של א־בינאריים ושהי.וא עצמו.ה עדיין לומד.ת. קצת אחרי החשיפה הי.וא פתח.ה את אחד הלייב־סטרימים של ג'יין פונדה (שמשודר באופן קבוע בימי שישי), שם הצהיר.ה: "הייתי חייב.ת להתחיל להקשיב לעצמי ולשטוף מעצמי נורמות מגדריות וסטיגמות".

שטיפת סטיגמות זה בדיוק מה שלובאטו עושה עם השקת Demi Wand, צעצוע למבוגרים שמיועד לשני המינים. חברת Bellesa, שאיתה משתפ.ת פעולה, אמנם החלה את דרכה כאתר פורנוגרפי ב-2017 - וככזה גם ספגה ביקורות על שיתוף תכנים ללא אישור וניצול עובדות ועובדי תעשיית המין האמריקאית - אלא שבשנת 2019 המייסדת מישל שניידמן התנצלה בפומבי, התכנים הבעייתיים הוסרו מהאתר, והליכי הליהוק וההפקה הוסדרו. בשנים האחרונות עברה החברה שינוי משמעותי כדי לצאת מהמרתפים החשוכים והמעושנים בלוס אנג'לס לקדמת האינטרנט המצוחצחת, וזה עבד.

עכשיו, עם תדמית יחסית נקייה ומרחק מספק מהימים האפלים ההם, Bellesa יכולה לשכשך רגליה בתעשיית הסקס-טק. לתעשיית צעצועי המין היא נכנסה כבר ב-2020, אך זהו שיתוף הפעולה הראשון עם סלבריטי שאינו מעולמות הבידור למבוגרים. Demi Wand, שבלאסה ולואבטו מכנים "צעצוע למתחילים", הוא מכשיר דיסקרטי שמבטיח להיות "שקט כלחישה" ושימושי במיוחד לנשים, גברים וכל מה שביניהם. כבונוס, הוא מגיע עם אריזה שנראית כמו קופסת האיירפודס הפופולרית של אפל. דיסקרטי כבר אמרנו? "אין דבר יותר מעצים מלקחת את המיניות שלנו בידיים שלנו. לכולם מגיעה אורגזמה", אמר.ה לובאטו בסרטון מיוחד ללקוחות Bellesa. תמורת 79 דולר, לא כולל דמי משלוח, המהפכה המינית תוכל לחכות לכם בדואר בתוך שבועיים.

עלייה של 30% בכל שנה

לפי מחקר של חברת Allied Market, שווי שוק הוולנס המיני, שכולל בתוכו צעצועים למבוגרים, זינק מ-23 מיליארד דולר בשנת 2014 ל-75 מיליארד דולר ב-2019. התחזית לשנת 2027 כבר צופה שווי שוק של 138 מיליארד דולר. בשנה שעברה צעצועי מין היו כשתי חמישיות מנתח שוק הוולנס המיני.

איך הפכה תעשיית צעצועי המין למשגשגת כל כך? בזמן שמחקרים אקדמיים מוכיחים שהליבידו הגלובלי בירידה חדה בשל סגרי הקורונה, בעינוג אישי, מתברר, דווקא חווים פריחה. בשנת 2020 עמד שווי השוק של תעשיית הסקס-טק הגלובלי על 50 מיליארד דולר, לפי דוח של Research and Markets, והוא מטפס בקצב שנתי אחיד של 30%. ב-2024, לפי מגזין פורבס, שווייה של התעשייה כבר צפוי להיות 122 מיליארד דולר. מחקר של תאגיד ג'וניפר מעיד ש-2021 הסתיימה עם 36 מיליון מכשירי סקס-טק מחוברים לאינטרנט - זינוק משמעותי לעומת 19 מיליון ב-2019. "בזמן שכולנו היינו בסגרים, הפוקוס השתנה לוולנס אישי ויותר אנשים היו פתוחים ללמידה וחקירה של העונג האישי שלהם", סיפרה קארה דלווין בבלוג אישי ללורה דיקרלו. "היו לי המון שיחות עם חברים ואהובים השנה, רק בשיחה על וולנס מיני אנחנו מרסקים את הטאבו על הנושא".

העלייה בעינוג העצמי החלה עוד לפני פרוץ המגפה: בשנת 2018 סקר של חברת TENGA, שנערך בקרב 13 אלף נשאלים בשמונה מדינות, גילה כי 76% מהנשים האמריקאיות מאוננות, בהשוואה לכ-92% מהגברים. זאת לעומת נתון של כ-50% שנרשם בשנת 2010 במסגרת סקר לאומי לבריאות מינית והתנהגות של מכון קינסי.

העונג האישי מתגלה מחדש בעולם בזכות שינויים טקטוניים בתרבות: באינספור פורומי מיניות בריאה תוכלו לראות מדריכי סיפוק עצמי, ואוננות נשית הייתה נושא חם בהרצאות TED כבר לפני כמה שנים. מלבד זאת, כמעט בכל אתר וולנס תוכלו לרכוש היום את הוויברטור החביב עליכם, לצד תמציות תה צמחים, בעיצובים חלקים ומרשימים. למעשה, צעצועי המין הופכים ממשהו דיסקרטי שמחביאים בארון לדבר לנופף בו. "אנחנו כאן כדי לגרום ללקוחות שלנו להרגיש שהם יכולים לחשוב על המיניות שלהם בדיוק כמו שהם חושבים על הבריאות והוולנס שלהם", אמרה אווה גיוקוצ'אה, מייסדת חברת מוד, "ללא בושה, ללא שיווק למטומטמים ובלי החוויה שזה גס או חודרני מדי".

לפי בריוני קול, מייסדת הפודקאסט Future of Sex - שחוקר כיצד טכנולוגיה ותרבות משנות את המהות של סקס בעתיד, המונח "מיניות" כבר מזמן לא מתייחס לאקט הסקס בלבד. למיניות יש משמעויות רחבות והיא טומנת בחובה היבטים של בריאות, וולנס, זהות מגדרית ואפילו בטיחות אישית, בידור, חינוך ודייטינג. את המושג סקס-טק היא מסבירה כ"כל הטכנולוגיות שנועדו להעצים מיניות", ולטענתה הן כמעט אינסופיות - ממציאות מדומה ובינה מלאכותית, דרך אפליקציות ודייטינג דיגיטלי, ועד צעצועים עם חלקיקים רובוטיים ואמצעים שהשתלבו גם בעולמות הרפואה בעבר.

"כששמים 'טק' אחרי 'סקס', פתאום מקבלים רשות לדבר על סקס", ציינה קול בעבר בראיון למגזין Psycology Today, "זה פתח שיחות בנושאי אינטימיות, חינוך מיני, בריאות ועכשיו אנחנו חופשיים לבחון את זה".

אחת הסיבות שההתפתחות הטכנולוגית בתחום מצליחה לעצב את השיח מחדש היא העובדה שאביזרי המין שמיוצרים בשנתיים האחרונות מעוצבים אחרת ומכוונים למטרה אחרת. אם בעבר ויברטורים יוצרו בידי גברים הטרוסקסואלים ושווקו לנשים הטרוסקסואליות, בשנים האחרונות יותר ויותר נשים יזמות מקימות סטארט-אפים בתחומי הסקס-טק. לצדה של לורה דיקרלו ניתן למנות את פרנס טאנג, מייסדת Awkard Essensials, הסקסולוגית אלכסנדרה פיין, מייסדת חברת הצעצועים Dame, ואנה לי, מייסדת Lioness שייצרה את הוויברטור הראשון והיחיד שעובד באמצעות ביופידבק.

מה זה בעצם עשה למוצר? במקום ויברטורים שמעוצבים אנטומית לחדירה, חברות כמו לורה דירקרלו ו-Womanizer מעצבות אביזרים וצעצועים בעלי טכנולוגיות "עונג". הטכנולוגיה של לורה דיקרלו למשל, שהיא כבר טבעה עליה סימן רשום ופטנט, מיועדת לדמות מגע אדם כאמור, והצעצוע נראה בכלל כמעין ואזה דקורטיבית. דיקרלו אף זכתה בפרס מיוחד בתערוכת הטק היוקרתית CES ב-2018 על חדשנות רובוטית בצעצוע אחר שלה, OSE, שפיתחה בשיתוף מחלקת ההנדסה והרובוטיקה של אוניברסיטת אורגון. גם Womanizer מתהדרת בטכנולוגיה ייחודית - ללא מגע אדם, המבוססת על אוויר שנפלט מהמכשיר במהירויות ועוצמות שונות.

וזו בדיוק הסיבה שהסלבס מצאו את עצמם בתעשייה הזאת. "השוק הזה שווה מיליארדי דולרים, זה טק לכל דבר", אומרת אמילי לביניה, מומחית שיווק ומייסדת חברת EKHO, המתמחה ב-Wellbeing לנשים. לדבריה, הצעצועים הם פשוט אמצעי חדש עבורם לקדם את עצמם למעריצים. "אם בעבר יכולנו לראות מפורסמים מוכרים סקס בכלליות ובמרומז, בימינו הציבור מעדיף אותנטיות וייצוג מציאותי יותר של מיניות". דקוטה ג'ונסון אף אמרה לא פעם: "הצעצועים עוברים מהמגירות אל המדף מעל האח הביתי".

אז האם כוכבי הוליווד מאסו בבשמים או מותג בגדים הנושאים את שמם ובשנים הקרובות נראה בעיקר ויברטורים בעיצוב המועדף עליהם? לא בטוח, אבל מה שבטוח הוא שנוכל לראות עוד ועוד מהם קופצים על עגלת הצעצועים ממש בקרוב. בינתיים, אפשר להפשיל שרוולים ולהצטרף למהפכת הוולנס המיני. העיקר שלא תתביישו, בכל מקרה יש אריזה דיסקרטית.