למה בשברון כל כך מתעניינים בשיעורי הגאוגרפיה של תלמידי ישראל

משרד החינוך עומד בפני מהפכה ביחסו למשבר האקלים, ובשברון מבקשים להכניס רגל בדלת • לגלובס נודע כי נציגי החברה פנו לוועדת מדענים שהוקמה לאחרונה במשרד, ושוקדת על רענון תוכנית הלימוד וניפוי תכנים שאינם מדויקים מדעית, בין היתר שסיפקו חברות מסחריות בענף הגז והנפט

אסדת לוויתן שבבעלות שברון / צילום: אלבטרוס
אסדת לוויתן שבבעלות שברון / צילום: אלבטרוס

לפני מספר ימים, קיבלו האחראי על לימודי הגיאוגרפיה במשרד החינוך, תחום אשר במסגרתו לומדים התלמידים על אנרגיה ומשבר האקלים, ומנהלת אגף המדעים טלפון מפתיע. על הקו היה עמיר בן דוד, אחראי קשרי קהילה של שברון. בחברת הדלקים המאובנים, שרווחיה מבוססי על עסקי הגז והנפט, ביקשו לשוחח על תוכנית הלימודים העתידית בנושאי אנרגיה וסביבה.

הלשכה המשפטית של המשרד עודכנה בפניות, ועובדי המשרד הונחו לדווח באופן מיידי על כל פניה של חברה מסחרית לאחראית על תחום המדעים והיערכות למשבר האקלים במשרד, ד"ר גילמור קשת, ולא לנהל עמם שיחות טלפוניות. במשרד החינוך ביקשו מהחברה להעביר את בקשותיה בכתב, ולא לפנות באופן בלתי אמצעי לעובדים.

לא מדובר בפנייה מקרית: במשרד החינוך עוסקים בחודשים האחרונים בהוצאה של תוכן בעייתי של חברות אנרגיה בעלות אינטרס מתוכן הלימודים, ושוקדים על תוכנית חדשה בנושא משבר האקלים. זאת, בעזרת ועדת המורכבת מבכירי המדענים בישראל, המסייעים למשרד לנפות תכנים שאינם מדויקים מדעית ולשקוד על תוכן המסביר את משבר האקלים לתלמידים. בשברון, מעוניינים להשפיע על תוכנית הלימודים, ולא בפעם הראשונה.

דיוק מדעי של תוכן הלימוד

חברות דוגמת נובל אנרג'י (שברון כיום), בזן, קצא"א והתאחדות התעשיינים הצליחו לאורך השנים להכניס למערכת החינוך תוכן המפאר את מוצריהן, ומתעלם מהנזק אותו הם מסבים לכדור הארץ, תוך שגיאות מדעיות ברורות. בשנתיים האחרונות, גברה הביקורת כלפי ההתנהלות של משרד החינוך. בעוד בתכנים אותם לומדים התלמידים משובץ מידע בעייתי שנכתב על ידי חברות הנפט והגז עצמן, מקדם את האינטרסים שלהן וממבקש לערער על עובדות וממצאים מדעיים שאין עליהם ספק, רק קומץ מתלמידי ישראל אכן לומדים על משבר האקלים ב-12 שנות לימודיהם.

תאגידי הגז נהנו שנים ממתוכן מפרגן בחסות משרד החינוך. כך למשל, מורים לגיאוגרפיה לימדו על אנרגיה באמצעות סרטונים של נובל אנרג'י (כיום שברון), המהללים את הגז והנפט, ומתעלמים ממשבר האקלים. עמותת "תעשידע", שפעילותה מומנה בעשרות מיליונים על ידי חברות מסחריות שהגדולה בהן היא נובל אנרג'י, לימדה את תלמידי ישראל על הגז הטבעי ויתרונותיו, בהתעלמות מתרומת הדלקים המאובנים למשבר האקלים. בנוסף, בפורטל עובדי ההוראה, בו יכולים המורים לגיאוגרפיה למצוא תוכן בנושאים שונים, נכתב כי "בסוגיית ההתחממות הגלובלית, אין תמימות דעים בקהילה המדעית", למרות שבקהילה המדעית ישנו קונצנזוס בנושא.

בשל הביקורת הרבה ולאחר דוח מדעני ה-IPCC שפורסם אשתקד והציג תמונה ברורה וחד משמעית באשר לאחריותה של האנושות להתחממות הגלובלית המואצת, הוחלט במשרד החינוך להתייחס לנושא. ד"ר גילמור קשת, מנהלת אגף המדעים במשרד החינוך, הקימה ועדה שבה שולבו חוקרים מאוניברסיטאות נבחרות בארץ, שהתגייסו למשימה בהתנדבות. יחד, כך הוחלט, הם יבצעו עבודה סיזיפית של בחינת כלל ספרי הלימוד ותוכניות הלימוד ויחליטו כיצד לשנותן בהתאם לידע המדעי הקיים בעולם. בנוסף, הוועדה תמפה כיצד ניתן לשלב תכנים על משבר האקלים בתחומי הלימוד.

בראש הוועדה עומד פרופ' איתי הלוי, מומחה למדעי כדור הארץ ממכון ויצמן. והיא כבר פועלת בשטח. כך, לאחרונה הוחלט להפסיק תוכניות לימוד בהן שותפות חברות הדלקים המאובנים, ושגיאות מדעיות בתוכניות הלימודים ובפורטל ההוראה - נמצאות בהליך תיקון. הוועדה החלה לעדכן חומרי הוראה, וקיבלה תלונות לא רק על תוכניות של גופים מסחריים, אלא גם על תוכנית של משרד האנרגיה, המכונה "אנרגיה בראש אחר", שם מטושטש חלקו של הגז במשבר האקלים. האתר תוקן, והוועדה המדעית העבירה למפעילי האתר בקשות נוספות לתיקונים. תוכנית שבה שולבו ללא ידיעת המשרד חברות כמו בזן, שברון וקצאא ("זיקוק צעיר") - הוקפאה.

וכאן, נכנסת לתמונה ענקית הנפט והגז. בזמן שבמשרד החינוך מדייקים מדעית את התוכן אותו לומדים התלמידים - מנהל האחריות התאגידית וקשרי הקהילה בסניף המקומי שלה, עמיר בן דוד, יצר קשר טלפוני עם מפמ"ר גיאוגרפיה במשרד, אלי דורי וד"ר גילמור קשת, וביקש להיפגש עמם. זאת, כדי לדון בנושא הכשרת מורי ישראל בנושא חשיבות הגז - משימה אליה שברון ביקשה להתגייס, כדי לתרום מהידע שלה. במשרד החינוך טרם קיבלו פניה רשמית בכתב מחברת הדלקים המאובנים, אך גורמים ששוחחו עם "גלובס" מעריכים כי החברה תשאף לשלב תכנים שימזערו את הטלת הספק של התלמידים בגז הטבעי, שתרומתו למשבר האקלימי רבה.

השימוש בגז מאיץ את משבר האקלים

חלקו של הגז בהתחממות הגלובלית אינו ניתן להכחשה. זהו למעשה גז מתאן - גז חממה עוצמתי פי 80 יותר מפחמן, האחראי לשליש מההתחממות הגלובלית. אם לאורך שנים נהוג היה לחשוב שפליטתו לאטמוספירה מתעשיית הגז אינה משמעותית, בשנים האחרונות מצטברות העדויות לכך שפליטות המתאן בהפקת הגז והנפט תורמות משמעותיות להתחממות הגלובלית.

בעוד שממשלות ברחבי העולם מתכננות אסטרטגיות אנרגיה חדשות כדי להשיג יעדים של איפוס פליטות גזי החממה ובתוך כך צמצום משמעותי של השימוש בדלקים מאובנים הפוגעים באקלים, חברות הדלקים המאובנים הגדולות מפעילות לובי עתיר ממון כדי לשמור על הרלוונטיות של מוצריהן ולטשטש את חלקן במשבר האקלים. כך למשל, בשנת 2020 הוציאו 25 ארגוני תעשיית נפט וגז לפחות 9.5 מיליון דולר עבור פרסום ברשתות החברתיות של יותר מ-25 אלף מודעות עם מידע לא מדויק.

מתוך הבנה לפיה מי ששולט בנרטיב שולט במציאות, אותן חברות גם מנסות להשפיע על מערכות חינוך ברחבי העולם, שכן למערכת החינוך השפעה חסרת תקדים על המידע שנחקק אצל התלמידים לאורך חייהם. כך למשל, באוקלוהומה, הצליחו יצרני הנפט והגז להחדיר בעלות של יותר מ-40 מיליון דולר תכנים עם נטייה פרו-תעשייתית למערכת החינוך מהגן ועד התיכון, במשך שני עשורים.

את פרופ' און ברק, חבר סגל בחוג להיסטוריה העומד בראש המעבדה להיסטוריה של משבר האקלים באוניברסיטת תל אביב, הניסיון של חברת שברון להתערב בתכנים הנלמדים, לא הפתיע. "שברון מצטרפת לכמה חברות דלקים מאובנים שכבר מנסות לשכנע תלמידות ותלמידים ששחור זה לבן ומזהם זה נקי וטבעי״, הוא אומר,״לאורך ההיסטוריה, חברות המאובנים התמחו באיתור מערכות מוחלשות ונקודות תורפה. אולי אין זה פלא שהם ממקדים את מאמציהם במערכת החינוך המוחלשת והמופרטת בישראל, שמוריה משוועים לחומרי לימוד עדכניים שעוסקים באתגרי השעה, ולא מקבלים מענה מספק בתוך המערכת".

ברק מסביר כי "גם לגישה של 'לתפוס את הצרכנים כשהם קטנים' ונוחים להשפעה יש היסטוריה ארוכה שמסבירה את ההתמקדות בילדי בית הספר. אולם ברגע הנוכחי, ההיסטוריה הזו לא בהכרח מלמדת על העתיד. נערות ונערים צעירים, שיסבלו כבוגרים ממשבר האקלים זמן רב יותר מהוריהם ובצורה חריפה יותר, עשויים להיות בדיוק הכוחות שיביישו, יוקיעו, וכשיגיעו לגיל בחירה אף יובילו חקיקה נגד תאגידים שמזהמים את הסביבה ואת התודעה. כך שיתכן שהפחד מהכוח העולה של צעירים מדריך אף הוא את שברון ודומותיה".

תוכנית לימוד בנושא משבר האקלים תוגש לשרת החינוך

כיום, משרד החינוך מצוי בתהליך של תפנית מקצועית משמעותית. הוועדה המדעית המייעצת הותירה מחוץ לגדר תכנים רבים בעלי מידע מדעי לא מדויק, בזמן שכל תוכן שייכנס לתכנית הלימודים - ייבחן על ידי בכירי המדענים בישראל, להם כלים וידע מדויק להערכת החומרים. זהו מהלך חסר תקדים אותו מובילים במשרד בשיתוף הקהילה המדעית שהתגייסה בהתנדבות, במטרה להכווין את המערכת לנתיב של הקניית ידע מתוך התבססות על אמיתות מדעיות, ולא על אינטרסים של בעלי ממון.

הכוונה של משרד החינוך והוועדה המדעית החדשה, היא לשלב היבטים מדעיים הנוגעים למשבר האקלים בכלל שכבות הלימוד, בכל מערכת החינוך, כך שתלמידים לא יצאו משערי המערכת כשהם נטולי השכלה בתחום, או מתבססים על נתונים שגויים. בשבועות הקרובים, תוגש תוכנית סדורה בנושא לשרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, בה לוחות זמנים ותכנים מדעיים שישולבו במקצועות הלימוד השונים, ולא יוותרו נחלתם של תלמידי מדע וגיאוגרפיה. כך, יוכשרו גם המורים, כדי שיוכלו לדייק את הנושא בפני תלמידיהם.

"בעקבות דוח ה-IPCC נוצר צורך בדיוק ובהעמקה של התכנים. אנחנו נעזרים במדענים המובילים בתחומם כדי להגיע למצב שמלמדים על משבר האקלים ושהילדים מגיעים למצב של פעולה וידע, ומעצימים את המיומנויות שלהם מול המציאות משבר אקלימי גובר", אומרת ד"ר קשת, האחראית על התחום. "מדהים לראות לכמה אנשים במשרד החינוך הנושא קריטי. יש לנו קבוצה גדולה של מורים ואנשי משרד שהנושא בנפשם, והדברים כבר קורים בשטח".

משברון נמסר: "שברון שמחה לשתף פעולה עם כל בעלי העניין בארץ ומחוייבת לקיים דיאלוג פתוח עימם כחלק מהתמיכה שלנו באסטרטגיה של מדינת ישראל לפיתוח מקורות האנרגיה שלה לטובת רווחת המדינה והאיזור. שברון גאה ברקורד הסביבתי שלה ובפרקטיקות אותן היא מיישמת ברחבי העולם תוך מחוייבות להגנה על הציבור והסביבה. אנו גם גאים במיוחד בתרומה המשמעותית של הגז הטבעי בשיפור הסביבה ואיכות האוויר בישראל הודות לשימוש במקור אנרגיה נקי יותר, המחליף פחם. נמשיך לקיים דיאלוג כנה בנושא ה- Energy Transition ולחפש דרכים לעבוד ביחד עם כל בעלי העניין לקידום עתיד מופחת פחמן תוך המשך אספקת צרכי האנרגיה הנדרשים כיום".