רובין הוד וקאת'י ווד כבר לא מסייעים לה: מניית ננו דיימנשן התרסקה כ-80% מהשיא

עם זאת, לאחר שגייסה קרוב ל-1.5 מיליארד דולר בסדרת הנפקות, לפי שוויים אסטרונומיים, ממשיכה יצרנית מדפסות התלת-ממד לרכוש חברות, והפעם בבריטניה

מדפסת תלת-ממד של ננו דיימנשן / צילום: יח''צ
מדפסת תלת-ממד של ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

בתקופה של מספר חודשים, בסוף 2020 ובתחילת 2021, ביצעה יצרנית מדפסות התלת-ממד ננו דיימנשן לא פחות משמונה הנפקות הון, שבהן גייסה סכום פנטסטי של קרוב ל-1.5 מיליארד דולר. מחיר המניה בהנפקות אלה עלה בהתמדה, מ-2.3 דולרים למניה בהנפקה הראשונה, עד 12.8 דולר בהנפקה האחרונה שבוצעה.

בסך הכול נסקה מניית ננו דיימנשן , העוסקת בתחום הדפסת רכיבים אלקטרוניים, ביותר מ-2,000% באותה תקופה, עד לשיא שאליו הגיעה בפברואר שעבר, אשר שיקף לה שווי של 3.3 מיליארד דולר (16.7 דולר למניה).

האוויר החם יצא מהמניה

למרות נסיקת המניה, התוצאות הפיננסיות של החברה עדיין צנועות, בלשון המעטה. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 הסתכמו הכנסותיה ב-3 מיליון דולר, פי שניים מאשר בתקופה המקבילה ב-2020, והיא רשמה הפסד נקי של 41.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 31.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

 מי שתדלקו את המניה חרף התוצאות הלא מרשימות, והובילו אותה לשיאים, היו ככל הנראה משקיעים פרטיים, שסחרו בה דרך אפליקציית רובין הוד, שם היא הוזכרה כמניה מומלצת, כמו גם כאלה שעוקבים אחר המלצותיה של קאת'י ווד, מנהלת קרנות גידור.

אלא שמאז יצא האוויר החם ממניית ננו דיימנשן, והיא איבדה קרוב ל-80% משווייה, למחיר של כ-3.9 דולרים, המשקף שווי חברה של פחות ממיליארד דולר. למעשה, שווי החברה כיום נמוך מהסכום שהיה לה בקופה בסוף הרבעון הקודם, אשר עמד על קרוב ל-1.4 מיליארד דולר.

על רקע החולשה במחיר המניה הגדיל לאחרונה המנכ"ל, יואב שטרן, את החזקותיו בחברה ל-12.7% מההון, בשווי של 126 מיליון דולר.

רכישה רביעית בחודשים האחרונים

ננו דיימנשן סימנה את הכיוון שלה עוד לפני קדחת הגיוסים, כששכרה את בנק ההשקעות נידהאם (Needham) לחפש לה יעדים לרכישה בארה"ב, ולאחר מכן שכרה בנק השקעות גרמני לחפש לה רכישות באירופה. בחודשים האחרונים ביצעה החברה שלוש רכישות, והשבוע היא הודיעה על רכישה נוספת.

הרכישה החדשה היא של החברה הבריטית GIS (Global Inkjet Systems), שעליה משלמת ננו דיימנשן סכום של כ-18.1 מיליון דולר. בעלי המניות ב-GIS יקבלו בעתיד סכומים נוספים, שינועו בטווח של 1.3-10.7 מיליון דולר בכפוף לעמידה ביעדים פיננסיים ב-2022-2023. החברה הנרכשת הוקמה ב-2006, ולפי הודעת ננו דיימנשן היא מספקת חומרה ותוכנה ייחודית עבור מדפסות תלת-ממד ודו-ממד, יש לה 130 לקוחות ובשנת 2021 הסתכמו הכנסותיה בכ-10 מיליון דולר, עם רווחיות גולמית של 51%. 

כאמור, זוהי הרכישה הרביעית של ננו דיימנשן בחודשים האחרונים, וכולן היו קטנות יחסית לסכומי העתק שגייסה החברה. בין היתר רכשה החברה באפריל שעבר את הסטארט-אפ הישראלי DeepCube בעסקה משולבת של מזומן ומניות בסך 70 מיליון דולר.

מייסדי דיפ קיוב, ד"ר אלי דוד וירון איתן, הם דירקטורים בננו דיימנשן, והחברה עוסקת בתחום ה-machine learning וה-deep learning, ופיתחה אלגוריתמים לשיפור ניתוח הדאטה וההטמעות של בינה מלאכותית, פתרון שיכול להשתלב בחומרה, להגביר מהירות ולהפחית את השימוש בזיכרון.