הצוללת | פודקאסט

הישראליות מתרסקות בוול סטריט: האוויר מתחיל לצאת מהבועה?

בחודשים האחרונים רואים פרדוקס בסצנת ההייטק הישראלית. מצד אחד, חברות שנסחרות בוול סטריט מאבדות גובה, וחלקן רושמות ירידות חדות. מצד שני, חגיגת גיוסי ההון של הסטארט-אפים נמשכת, ובגדול • האם האוויר החל לצאת מהבועה? ואם כן, למה הגיוסים ממשיכים? וגם: מה קרה לאופציות של העובדים? • האזינו

הנפקת פלייטיקה בנאסד''ק. לצד חברות טק ציבוריות שחלקן איבדו משמעותית משוויין, בזירת הסטארט-אפים רואים דווקא מגמה הפוכה / צילום: יח''צ
הנפקת פלייטיקה בנאסד''ק. לצד חברות טק ציבוריות שחלקן איבדו משמעותית משוויין, בזירת הסטארט-אפים רואים דווקא מגמה הפוכה / צילום: יח''צ

לפני שנה בדיוק, ינואר 2021, הונפקה בבורסת נאסד"ק בניו יורק חברת הגיימינג הישראלית פלייטיקה. זו הייתה הנפקה בסכום אדיר של 11 מיליארד דולר, שכמובן שימח מאוד את המשקיעים, היזמים והעובדים. אלא שככל שחלפו החודשים שוויה של החברה החל לפחות, עד כדי שווי של 7 מיליארד דולר כיום - ירידה של 44%. זה כמובן לא שימח את מי שרכש את המניות בשיא.

אלא שפלייטיקה היא רק דוגמה. לצדה יש עוד חברות טק - גם זרות וגם ישראליות - שהיו חלק מקדחת הנפקות הטק של השנתיים האחרונות, ושוויין צנח מאז. ריסקיפייד למשל, שפועלת בשוק האיקומרס, הנפיקה לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר ונסחרת כיום בשווי של 1.2 מיליארד דולר. עוד דוגמה היא קלטורה, שמספקת פתרונות וידאו והונפקה בקיץ, ואיבדה מאז יותר מחצי מהשווי שלה.

מספר ההנפקות שנרשם בוול סטריט ב-2021 היה הגבוה ביותר מאז שנת 2000, עם שיא בהיקפי הגיוסים. כ-400 חברות גייסו מעל 142 מיליארד דולר. קדחת ההנפקות התרחשה כמובן בדחיפת מגפת הקורונה, שייצרה יותר ויותר צורך בטכנולוגיה, עד כדי "שוק על ספידים".

ב-2021 התהווה עוד טרנד לוהט בבורסות מעבר לים, טרנד חברות ה-SPAC. אלה הן חברות "צ'ק פתוח" - כלומר, ללא פעילות - שמגייסות כסף במטרה לרכוש חברות קיימות. אך זה טרנד שנחלש מאוד לאחרונה. כך למשל, חברת הפינטק הישראלית איטורו הודיעה לפני כמה חודשים על מיזוג עם חברת SPAC, אך טרם השלימה אותו ומאז דווח על ירידה של 15% בשווי המיזוג. ישנן חברות כמו טוקספייס, היפו ואוטונומו שאיבדו כל אחת מעל 60% משוויין.

אך ישנה גם אנומליה: לצד חברות טק ציבוריות שחלקן איבדו משמעותית משוויין, בזירת הסטארט-אפים רואים דווקא מגמה הפוכה. חברות לא מפסיקות לגייס ולעלות בשווי, וברבעון האחרון של 2021 אפילו נרשם שיא גיוסים של כל הזמנים. כעת מדברים לא רק על "יוניקורנים" - חברות ששוות יותר ממיליארד דולר - אלא גם על דקאקורנים; חברות ששוות יותר מעשרה מיליארד דולר.

כיצד האנומליה הזו מוסברת? האם זה סיפור ישראלי, או שמדובר בעניין גדול יותר? והאם האוויר מתחיל לצאת מבועת הטק בישראל ובעולם? וגם: מה יהיה עם האופציות של העובדים ומהו הצפי ל-2022? האזינו לפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".