הוועדה המקומית ירושלים אישרה תוכנית שכונת מגורים חדשה על שטח מיוער מתחת למלון רמת רחל

לצורך הקמת השכונה ייעקרו 567 עצים • סקר הטבע שהוכן לצורך קידום התוכנית קובע כי "פיתוח השכונה נמצא בקונפליקט ניכר עם ערכי הטבע והנוף שבתחומה"

הדמיית  שכונת ''אמת המים התחתונה'' / הדמיה: ארי כהן אדריכלים
הדמיית שכונת ''אמת המים התחתונה'' / הדמיה: ארי כהן אדריכלים

הוועדה המקומית ירושלים אישרה תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בשם "אמת המים התחתונה", על מורדות הגבעה שעליה בנוי מלון רמת רחל, ממערב לשכונת צור באהר. במסגרת התוכנית ייבנו 1,215 יחידות דיור למגורים, 250 יחידות דיור לדיור מוגן וכן מבני ציבור ושטחים פתוחים. התוכנית תידרש לעבור את אישור הוועדה המחוזית ירושלים.

מדובר בחטיבת קרקע בשטח של 186 דונם, בבעלות של קרן קיימת לישראל, פרטיים, רשות הפיתוח (אדמות ניכסי נפקדים) ו"לא ידועים". התוכנית, שהיא יוזמה של רמ"י, כוללת איחוד וחלוקה ללא הסכמת הבעלים. בהווה, השטח הוא חלק משטח קיבוץ רמת רחל. מימוש התוכנית יהיה כרוך בסיפוח השטח לתחום העיר ירושלים. בהווה מדובר בשטח מיוער.

סקר טבע עירוני בעריכת דר' רון פרומקין קובע כי בשטח התוכנית 727 עצים, מתוכם ישרדו רק 190. מדובר ב"מכלול טבעי פתוח הכולל חורשת אורנים, כרם זיתים, אזורים חקלאים בהם מטעי דובדבנים, תפוחים ועוד". הסקר קובע כי "פיתוח השכונה נמצא בקונפליקט ניכר עם ערכי הטבע והנוף שבתחומה".

כך או כך, עקרונות התכנון של התוכנית הם בנייה העוקבת אחר המורפולוגיה, שמירה על אמת המים, בנייה לגובה בסמוך לקו הרכבת הקלה בדרך חברון וחיבוריות וקישוריות לסביבה.

התוכנית נושאת את שמה של אמת המים התחתונה, אמת מים מהתקופה החשמונאית, שהובילה מים ממעיינות הסמוכים לבית לחם ועד הר הבית שבירושלים לאורך 23 קילומטרים. היא כונתה האמה התחתונה כדי להבדילה מהאמה העליונה שנבנתה מאוחר יותר, בתקופה הרומית, ואף היא סיפקה מים לירושלים ממעיינות באזור בית לחם, אך עברה בתוואי טופוגרפי גבוה יותר.

התוכנית נערכה ע"י צוות בראשות אדר' ארי כהן.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, מסר: "הקמת מתחם הדיור מדרום לרמת רחל, היא חלק מהמדיניות העירונית להגדלת היצע הדיור בעיר באמצעות בינוי בשטחים פנויים ובקידום התחדשות עירונית. פיתוח האזור יכלול בינוי של מבני ציבור, פיתוח סביבתי וכן פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית, אשר יקשרו את המתחם לכלל שכונות העיר."