בית המשפט: רמ"י אחראית לתקינותו של מכרז מקוון

בני זוג שניגשו למכרז מקוון לרכישת מגרש לבנייה, גילו כי רמ"י טענה כי הם לא הגישו את חלק מהמכרזים • בית המשפט מתח ביקורת על התנהלותה של רמ"י

רמ''י אחראית לתקינותו של מכרז מקוון / צילום: Shutterstock
רמ''י אחראית לתקינותו של מכרז מקוון / צילום: Shutterstock

מלאני ויוסף, בני זוג והורים לשלושה, רצו לרכוש מגרש לבניית ביתם בעמק יזרעאל. בשנת 2019 השתתפו בני הזוג במכרז של רשות מקרקעי ישראל להקצאת קרקעות ביישוב הקהילתי תמרת, אך לא זכו במכרז.

במרץ 2021, כשפרסמה רמ"י מכרז נוסף בתמרת, נערכו מלאני ויוסף מבעוד מועד להגשת הצעה על פי כל תנאי המכרז. הפעם היה זה מכרז מקוון ובני הזוג הכינו את כל המסמכים הנדרשים, מילאו את הטופס והגישו במועד את הצעתם באופן מקוון.

ב-30.09.2021 פרסמה רמ"י באתרה את רשימת ההצעות התקינות, ובני הזוג, שעקבו כל העת אחר הפרסומים, הופתעו לגלות ששמותיהם נעדרים מן הרשימה. בני הזוג המופתעים פנו בכתב לרמ"י וצירפו לפנייתם את כל המסמכים שהגישו באמצעות המערכת הממוחשבת של רמ"י.

רמ"י דחתה את פנייתם בטענה שהמסמכים הנדרשים לא התקבלו אצלה באמצעות המערכת המקוונת, ולכן הם נחשבים כמי שלא הגישו הצעה ולכן לא יכולים להשתתף במכרז. בצר להם, ובטרם יוקצו המגרשים לאחרים, הגישו בני הזוג תביעה לבית המשפט המחוזי בנצרת, בטענה שהגישו את כל המסמכים באופן מקוון, בדיוק כפי שדרשה רמ"י.

ההחלטה: בית המשפט קבע כי בהתנהלות רמ"י נפלו כמה פגמים, בראשם - הנחיות מטעות באשר לנספח מסוים שחלק מהניגשים למכרז נדרשים לצרף, וכן ליקויים במערכת המקוונת של המכרז. סגן נשיא ביהמ"ש, השופט אשר קולה, הקדיש את עיקר פסק דינו לבירור הליקויים במערכת של רמ"י ולניתוחם.

בית המשפט קבע כי על פי הראיות שהוגשו לו, בני הזוג הגישו את המסמכים במועד, ואי קבלת המסמכים נעוצה, ככל הנראה, בתקלה במערכת, שנמצאת כולה בשליטת רמ"י ובאחריותה ולפיכך עליה לדאוג לתקינותה ולאפשר בקרה. במקרה של הזוג, התקלה במכרז והמחלוקת עם רמ"י היו יכולות להימנע בקלות, לו רק ניתנה במערכת אפשרות להפיק קובץ PDF, המכיל את ההצעה של בני הזוג ואת כל המסמכים שצורפו אליה.
בית המשפט קבע לבסוף כי על רמ"י מוטלת החובה לספק ראיות אודות התהליך במערכת הממוחשבת, ובכלל זה הנתונים המלאים על מילוי הטופס המקוון על-ידי האזרח שניגש למכרז, תשובותיו בשדות שסומנו על גבי המסך כשדות שמילויים הכרחי, הסימונים שביצע האזרח בשאלות השונות והמסמכים שצורפו. אי מסירת המידע המלא לבית המשפט על-ידי רמ"י ייזקף לחובתה ויחזק את טענות התובעים. במקרה זה, קבע השופט, רמ"י לא סיפקה לבית המשפט ראיות שתומכות בטענותיה.

בית המשפט מתח ביקורת על התנהלותה של רמ"י, שהערימה קשיים על יוסף ומלאני גם במסגרת ההליך המשפטי, כשהרחיבה בטענות שאינן לעניין, דרשה לצרף להליך עוד צדדים ואף מסרה לבית המשפט מידע שלכאורה אינו מדויק. פסק הדין מדגיש את חובתה של רמ"י לשרת בנאמנות ובהגינות את הנזקקים לשירותיה, ובכלל זה למנוע טעויות או לתקנן. קיום המכרז במתכונת מקוונת אינו גורע מחובתה של רמ"י כלפי הניגשים למכרז, ואף מחייב השקעה במניעה מראש של טעויות ובתיקונן.

עת"מ 72334-10-21

הכותבים הם מומחים לדיני רשות מקרקעי ישראל ומינהל ציבורי ממשרד עורכי הדין חגי שבתאי, שפירא