איך החרם נגד טראמפ ברשתות חברתיות השתלם גם לו וגם להן

שנה אחרי שסולק מטוויטר, פייסבוק, אינסטגרם ויוטיוב, הנשיא הקודם גורף מימון רב ומתכנן רשת חברתית משלו

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

במשך שנה שלמה, דונלד טראמפ היה מוחרם מהרשתות החברתיות הגדולות. חברות הטכנולוגיה והנשיא לשעבר, מצאו יתרונות במצב הזה.

מבחינה עסקית, פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ויוטיוב כולן יכלו להגיד שנקטו פעולה נגד אחד הקולות החזקים ביותר בפלטפורמות שלהם - לאחר שנים שבהן ספגו ביקורת על כך שלא יישמו באופן אגרסיבי את הכללים שלהם על המשתמשים המוכרים ביותר.

בכל הפלטפורמות, צבר טראמפ כ־150 מיליון עוקבים - כולל 35 מיליון בפייסבוק ו־88 מיליון בטוויטר - מה שהופך אותו לאחד המנהיגים העולמיים שעוקבים אחריו הכי הרבה אנשים. אבל חסימת חשבונותיו לא פגעה בתעבורת האינטרנט של החברות. פייסבוק ויוטיוב לא דיווחו את נתוני המעורבות שלהן, אבל מספר המשתמשים בטוויטר המשיך לטפס.

מאז שנחסם ברשתות חברתיות - ימים בודדים לפני שיצא מהבית הלבן - כמות האזכורים של טראמפ בטוויטר, בפייסבוק ובאינסטגרם ירדה ב־88%, על פי Zignal Labs, חברה המנתחת תכנים ברשתות חברתיות.

טראמפ רוצה לשחזר את נוכחותו המקוונת והכריז על תוכניות להשיק פלטפורמה משלו, אבל אפילו ללא הרשתות חברתיות שעזרו להניע את עלייתו הפוליטית המהירה, ההשפעה של טראמפ נותרה חזקה ובמובנים מסוימים אף גדלה.

עלייה בפופולריות של טראמפ

האיסור נגדו היה משהו שתומכי הנשיא לשעבר יכולים להתאחד סביבו. ובעוד שנתוני הסקרים על טראמפ נותרים שליליים ברובם, הדעה הציבורית עליו השתפרה מאוד מאז שסולק מהרשתות החברתיות אחרי שתומכיו - שחזרו על טענתו לגבי זיוף הבחירות - הסתערו על גבעת הקפיטול ב־6 בינואר 2021, וביקשו להפוך את ההפסד שלו. פייסבוק, שכיום נקראת פלטפורמות מטא, השהתה את החשבון שלו יום אחר כך, ב־7 בינואר, וטוויטר סילקה אותו ב־8 בינואר.

שנה אחרי הפרעות האלימות בקפיטול, כ־52% מהאמריקאים אמרו שהייתה להם דעה שלילית על טראמפ בהשוואה ל־43% שהייתה להם דעה חיובית עליו, על פי FiveThirtyEight.com, אתר המציג ממוצע של סקרים ברמה לאומית. שנה קודם לכן, הפער בין שתי הדעות היה כמעט 20%, לפי אותו האתר. 

עוזרים של טראמפ היום ובעבר אומרים שהשינוי בפופולריות קרה במידה רבה בגלל ההיעדרות שלו מהרשתות החברתיות. הציוצים הבלתי פוסקים ולעתים קרובות שנויים במחלוקת שלו שילהבו את תומכיו אבל גם נתנו תחמושת באופן קבוע ליריביו. בזמן הכהונה שלו, אפילו תומכיו המובהקים אמרו לסוקרים שהיו מעדיפים שטראמפ לא ישדר לעולם כל אי שביעות רצון ויגיב לכל מילת ביקורת כלפיו.

הורדת טראמפ לשולי הרשתות החברתיות אפשרה לזרקור הפוליטי להתמקד בנשיא ג'ו ביידן, ששיעור התמיכה בו ירד באופן חד בשנה האחרונה.

"אני לא מכיר אף בן אדם בעולם של טראמפ שמתחרט על כך שזה קרה - לא אחד", אמר יועץ אחד של הנשיא לשעבר.

חוקרים המתמחים ברשתות חברתיות אמרו שהסרת חשבונות בולטים המפיצים נרטיבים שקריים ברשתות חברתיות הקטינו את הפופולריות של התוכן ברשתות שהחברות מגדירות כרעיל, אם כי אנשים רבים גם ביטאו חשש מעצם העובדה שלחברות הטכנולוגיה יש השפעה כל כך חזקה על אופי השיח.

"הסרת אדם שקיבל אימות לזהותו ויש לו נוכחות תקשורתית בולטת העלתה את ההימור מבחינת הפלטפורמות האלה - זו נקיטת העמדה הקיצונית ביותר שלהן נגד מידע שגוי", אמר ג'ונתן מורגן, מנכ"ל Yonder, חברה העוקבת אחרי נרטיבים ברשתות חברתיות.

החברות יצטרכו להתמודד עם השאלה אם להחזיר לחיים את חשבונותיו של הנשיא לשעבר, בייחוד אם יחליט לנסות להשיג את המינוי להובלת המפלגה הרפובליקאית בבחירות 2024. פייסבוק אמרה שתבחן מחדש את החלטתה בינואר 2023, אבל מנהלים ברשתות חברתיות מתעקשים על כך שהחישובים שלהם לא יהיו מושפעים מהחלטות פוליטיות שטראמפ עלול לקבלל או לדחות. טראמפ רוצה להתמודד ב־2024, כך אומרים מקורביו, אבל בינתיים היועצים שלו שכנעו אותו להמתין עד אחרי בחירות האמצע בנובמבר כדי לקבל החלטה באופן רשמי.

בעוד שחברות אלה סילקו את הפרופיל של טראמפ, הן המשיכו למכור לו פרסומות, וכך עשו גם עם יריביו ובני בריתו שהפכו אותו לחלק מרכזי בתעמולה שלהם.

פייסבוק וגוגל (מבית אלפאבת) מכרו לשתי הוועדות הפוליטיות התומכות בטראמפ יותר מ־2 מיליון דולר בפרסומות בשנה האחרונה, על פי AdImpact, חברה העוקבת אחרי תעמולה מקוונת. רשתות חברתיות שונות הטילו מגבלות שונות על תוכן הפרסומות שלהן, ובחלקן נאסר להראות צילומים של טראמפ או להשמיע הקלטות של קולו.

ובכל זאת, יותר מ־100 מועמדים, עמותות למטרות ספציפיות וועדות פוליטיות הוציאו 11.5 מיליון דולר על פרסומות פייסבוק ב־2021 שאזכרו את טראמפ, כך על פי נתוני AdImpact.

המועצה הסנאטוריאלית הלאומית של הרפובליקאים הוציאה יותר מ־3.5 מיליון דולר על פרסומות בפייסבוק שנועדו לגייס כסף לארגון על ידי קידום תוכניתו של טראמפ להקים רשת חברתית. כמה ארגונים אחרים ניסו למנף את הטענות השגויות של טראמפ על זיוף הבחירות.

"האם טראמפ הוא הנשיא האמיתי?" שאל הארגון Save America באחת הפרסומות שלו "בחירות 2020 היו אולי המושחתות ביותר בהיסטוריה של מדינתנו". פייסבוק דחתה חלק מהפרסומות של Save America בגלל שהן הפרו את המדיניות שלה.

טראמפ מתחיל להתגעגע לעוקבים

בתחילה טראמפ נהנה מההפסקה שלו מטוויטר ונסמך על הודעות לציבור בדואר אלקטרוני שנערכו על ידי צוות התקשורת שלו.

"זה באמת יותר טוב מטוויטר בגלל שאני לא עושה את הריטווטים הטיפשיים שאנשים לא אוהבים. הריטווטים  זה מה שדופק אותך", כך אמר טראמפ בריאיון ממרץ לספר "בכנות, ניצחנו בבחירות האלה: הסיפור מבפנים על איך טראמפ הפסיד". "ואני חוסך המון זמן. לא שיערתי לעצמי שאפשר לבזבז על זה כל כך הרבה זמן. כעת יש לי באמת זמן לעשות טלפונים, ולעשות דברים ולקרוא עיתונים שלא הייתי קורא. ואיתי, אם אני שם פסיק לא במקום או מאיית מילה לא כהלכה, זה כאילו סוף העולם הגיע".

אבל לאחרונה מרגישים שטראמפ רוצה לחזור למקומו ברשתות, כך אומרים יועציו. הוא השווה את כמות העוקבים שלו בגאווה לכמות העוקבים אחרי מנהיגי עולם זרים אחרים בפגישות פרטיות בחדר הסגלגל, כך אומרים עוזרים. בארבע שנותיו בבית הלבן, מעולם לא שעמם אותו לראות באיזו מהירות הציוצים שלו בטוויטר ממריאים מקצות אצבעותיו לכותרות ברשתות הכבלים ואתרי החדשות.

ביולי תבע את חברות הטכנולוגיה, והתלונן שצנזרו אותו באופן לא הוגן. באוקטובר, הכריז טראמפ על יוזמה דיגיטלית חדשה שנועדה לשחזר את כמות העוקבים אחריו ברשת. חלק מהמאמץ הוא הקמת Truth Social, רשת חברתית המפותחת על ידי קבוצת התקשורת והטכנולוגיה של טראמפ ועל ידי ה־SPAC Digital World Acquisition Corp. תאריך ההשקה של הרשת החברתית החדשה עוד לא ידוע.

לפני החרמתו בינואר 2021, חברות הרשתות החברתיות נאבקו חודשים להילחם בהאשמות חסרות הבסיס שלו על גניבת הבחירות והתמודדו האתגר של איך לעשות שיטור בתוכן שפרסם הנשיא לקראת הבחירות לנשיאות של 2020. טוויטר למשל, שוב ושוב הצמידה תגיות "תוכן שגוי" או הסירה תכנים של טראמפ שהחברה חשבה שמסיתים לאלימות או מפיצים מידע שגוי לגבי הבחירות.

עוזרים ותיקים בקמפיין כמו ברד פרסקייל וגארי קובי חששו שחברות הרשתות החברתיות יגבילו את היקף ההשפעה של טראמפ, שהקמפיין הראשון שלו נשען במידה גדולה על נתוני פייסבוק על מנת לאתר תומכים ולפנות אליהם. הם וגם ראשת המועצה הרפובליקאית הלאומית רונה מקדניאל פיקחו על יוזמה בעלות של כמה מיליוני דולרים להקים רשימת כתובות דואר אלקטרוני ומספרי טלפון דרכם תומכי הקמפיין יוכלו לפנות אליהם באופן ישיר בבקשות מימון, בתוכניות להגדיל את שיעור הבוחרים ולמשלוח חומר תעמולתי.

כיום יש ברשימה כ־50 מיליון כתובות דואר אלקטרוני, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. טראמפ הסתמך על הרשימה הזו בשנה האחרונה בתוכנית לגיוס ממון שהצליחה לגייס יותר מ־56 מיליון דולר בתרומות מקוונות במחצית הראשונה של 2021, וכמות דומה במחצית השנייה, כך אמרו אנשים המכירים את התוכנית. הדוחות הפיננסיים של גוף גיוס הכספים הזה לשנה כולה יפורסמו רק בסוף ינואר.