בהשקעה של רבע מיליארד שקל: זה המתווה הממשלתי לפיצוי עצמאים ושכירים עבור ימי הבידוד

ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו על צעדים להקלה על המשק • הממשלה תשלם לעצמאים 426 שקל ליום עבור ארבעה ימי בידוד, כאשר העצמאים יוכלו להגיש בקשות לפיצויים רטרואקטיבית על ימי בידוד מיולי 2021 • בכיר באוצר: "הממשלה ממשיכה עם המדיניות של חיים לצד קורונה. זה מוכיח את עצמו"

עסקים ריקים. גל הבידודים נוכח / צילום: כדיה לוי
עסקים ריקים. גל הבידודים נוכח / צילום: כדיה לוי

רגע לפני כינוס קבינט הקורונה, לראשונה זה שלושה שבועות, סיכמו ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן על שני צעדים חדשים להקלה על המשק.

הראשון: קיצור ימי הבידוד למאומתים לשבעה ימים. בנוסף, בשיחות שהתקיימו בין לשכת מנכ"ל רה"מ בנט לבין לשכת שר האוצר ובתיווכו של סגן השר אביר קארה נקבע מתווה הפיצויים בחוק ימי הבידוד לעצמאים באופן הבא: תשלום עבור ארבעה ימי בידוד בסך של 426 שקלים ליום על חשבון המדינה.

העצמאים יוכלו להגיש בקשות לפיצויים רטרואקטיבית על ימי בידוד מחודש יולי 2021, עד שלושה ימים לבידוד. בחודש ינואר הנוכחי, בשל גל הבידודים, יינתן אף יום נוסף, כך שעצמאים יוכלו לקבל החזר על עד ארבעה ימים, שזוהי תקופת הבידוד הממוצעת. בנוסף, באוצר מודיעים כי גם שכירים יקבלו מעתה השתתפות של המדינה בבידוד החל מיום הבידוד הראשון. עד כה פיצתה המדינה את המעסיקים רק על בידוד עובד מהיום השני, בסכום של 50-75 אחוזים משכרו בהתאם לגודל העסק.

עלות סך חבילת הסיוע של הממשלה בימי הבידוד נאמדת בכ-200-250 מיליון שקל. מתוכם, כ-150 מיליון שקל על הבידוד הרטרואקטיבי לעצמאים.

בתדרוך עיתונאים שקיים אחר הצהריים משרד האוצר, שעה קלה לפני מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה בנט, אמר בכיר באוצר: "אנו מבינים שאנו בעיצומו של גל חמישי, זאת תקופה לא פשוטה. מצד שני, הממשלה ממשיכה עם המדיניות של חיים לצד קורונה וללא סגר. זה מוכיח את עצמו: הכלכלה ממשיכה לצמוח. זה בא לביטוי בנתוני האבטלה הדומים לערב הקורונה. אנחנו ממשיכים לעקוב אחר הנתונים שמזכירים את הגל הרביעי הקודם, ולא דומים למה שהיה בסגרים הקודמים. אין צורך להוציא עובדים לאבטלה וחלת ויש ירידה בפעילות העסקית אבל לא גדולה. יש בעיה בבידודים ולכן ניתן פיתרון. בימים הקרובים נקדם ימי בדידוד לעצמאים ונעביר זאת בחקיקה בכנסת".

בהודעה לתקשורת אמר שר הבריאות, ניצן הורוביץ: "הבידוד למאומתים מתקצר ל-7 ימים. המחקר שערכו מומחי משרד הבריאות מראה שהסיכוי שחולה אומיקרון ידביק אחרי פרק הזמן הזה נמוך מאוד. אנחנו לא נחייב בידוד מעבר למה שנדרש, כדי לשמור על הבריאות, וגם על המשק, החינוך, התרבות וכדי לשמור ככל הניתן על שגרת החיים לצד הקורונה".

ההחלטה התקבלה בשיתוף של משרדי ראש הממשלה, האוצר והבריאות. אלא שמשהו על היחסים העדינים שבין מקבלי ההחלטות אפשר אולי ללמוד מהדרך שבה הודיעו על כך לתקשורת, שלא בהודעה משותפת אלא במה שעשוי להיראות מהצד כמו ניסיונות למחטף קרדיטים. בנט הודיע על מסיבת עיתונאים ב-18:15, ואז משרד האוצר הקדים אותו בתדריך בזק לתקשורת בנושא מימון ימי הבידוד. רגע לאחר מכן, הוציא גם משרד הבריאות הודעה משלו על ההחלטות לקיצור ימי הבידוד.