האוצר דוחה בקשות לסיוע אבל מתחיל להתרכך

ביממה האחרונה נראה כי ליברמן מרכך את עמדתו הראשונית בדבר סירובו לסייע לעסקים שנפגעים בגל האומיקרון • גם יו”ר ועדת כספים השיג הקלות מדודות עבור בעלי עסקים מול רשות המסים בתשלום המע”מ

אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

סימנים לריכוך בעמדת שר האוצר אביגדור ליברמן? ביממה האחרונה נראה כי ליברמן מרכך את עמדתו הראשונית בדבר סירובו לסייע לעסקים שנפגעים בגל האומיקרון. חרף הצהרותיו הראשוניות לפיהן העובדה כי המשק פתוח ומתפקד כרגיל ועל כן לא נדרש לפצות, נראה שבאוצר עוברים למוד קשוב יותר.

בתחילת השבוע הודיע ליברמן על קידום בזק של חוק לסיוע במימון ימי בידוד לעצמאים. החוק יעלה לאישור ועדת שרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב. בהמשך, הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר על שני צעדים חדשים להקלה על המשק: הראשון, קיצור ימי הבידוד למאומתים לשבעה ימים. הקלת ימי הבידוד תיכנס לתוקף ב-13.1 בחצות.

בנוסף בשיחות שהתקיימו בין לשכת מנכ"ל רה"מ לבין לשכת שר האוצר ובתיווכו של סגן השר אביר קארה נקבע מתווה הפיצויים בחוק ימי הבידוד לעצמאים באופן הבא: תשלום עבור ארבעה ימי בידוד בסך של 436 שקלים ליום, על חשבון המדינה.

חזרתן של הלוואות בערבות מדינה

גם יו"ר ועדת כספים אלכס קושניר שהודיע בתחילת השבוע שהממשלה לא תתעלם מהמצוקות בשטח - השיג הקלות מדודות עבור בעלי עסקים מול רשות המסים בתשלום המע"מ. כפי שפורסם לראשונה בגלובס, בשיחה בין קושניר לרשות המסים סוכם כי תינתן לעסקים דחייה של עשרה ימים בתשלום המע"מ, עד 24 בחודש (במקום 15 בחודש).

בנוסף, לגלובס נודע כי ניתנה הנחיה ברשות המסים לבחון בקשות של בעלי עסקים להארכה נוספת אם יידרשו לכזו. ההנחיות הללו נועדו לתת מענה לבעיית הנזילות של עסקים נוכח גל האומיקרון.

מדובר בצעדים ראשונים בפועל של האוצר והממשלה, בניסיון לתת מענה למצוקה העולה מהשטח. עם זאת, באוצר הבהירו כל הפתרונות הללו יגיעו מ"קופסת הקורונה", המימון החוץ-תקציבי שעומד על 10 מיליארד שקל.

כפי שדיווחנו בתחילת השבוע, בלשכת ראש הממשלה מרכז מנכ"ל המשרד יאיר פינס מתווה רחב לסיוע לבעלי עסקים בתיאום עם ליברמן. במשרד האוצר מדגישים כי יהיה מדובר במנגנון סיוע נקודתי בלבד למי שנפגעו בגל הנוכחי, והחישוב יהיה רבעוני ולא סיוע כללי כפי שהיה בעבר. עוד טענו בלשכת השר, כי בכוונתם להאריך עבור בעלי העסקים את ההלוואות בערבות המדינה שאמורות היו להסתיים בפברואר השנה.
עוד אמרו במשרד האוצר, כי הקלה מסוימת בעומס הכלכלי על הציבור תורגש בזכות העובדה שהוזמנו מיליוני ערכות בדיקה הן לעמדות הבידוק והן לשיווק באופן שיוריד את המחירים של ערכות הבדיקה בשוק.

הקלות בדרך גם לתרבות?

במקביל נערכות שיחות שכנוע בין גורמים בממשלה לשר האוצר במטרה להרחיב עוד יותר את מנגנון הפיצויים לחלקים שונים במשק. כך, בין שר התרבות חילי טרופר לליברמן בנוגע לסיוע נקודתי לענף התרבות שכבר מרגיש את הפגיעה בו, וכן בין סגן השר אביר קארה לליברמן בנוגע למענקי סיוע נוספים לעצמאים. גם במקרה הזה, כאמור, מדיניותו של ליברמן שלא להפעיל מנגנון פיצויים רחב כפי שהיה בעבר נותרה בעינה.