עוד מכה לשרשראות האספקה: סגרי הקורונה בסין פוגעים במפעלים ונמלים

טויוטה, סמסונג, פולקסווגן הן בין החברות שהייצור שלהן נפגע; כלכלנים מזהירים על צווארי בקבוק נוספים בהמשך הדרך

בדיקות קורונה בשן-יאנג, סין, השבוע / צילום: Associated Press, Yao Jianfeng/Xinhua
בדיקות קורונה בשן-יאנג, סין, השבוע / צילום: Associated Press, Yao Jianfeng/Xinhua

כשהקורונה מתלקחת ברחבי סין יצרנים גדולים רבים סוגרים מפעלים, הנמלים נסתמים ועובדים חסרים בגלל שפקידים מטילים סגרים על הערים ועושים בדיקות קורונה בקנה מידה שלא נראה כמותו כבר כמעט שנתיים.

הסיכוי להפרעות מתמשכות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, שיש לה אסטרטגיה של אפס סובלנות במלחמתה במגפה, מדגיש חששות שההפרעות שגורמת הקורונה יהדהדו בכלכלה העולמית. כבר עתה, חברות כולל יצרנית שבבי הזיכרון סמסונג, חברת הרכב הגרמנית פולקסווגן וחברת טקסטיל המספקת חומרים לנייקי ולאדידס סובלות מתקלות בייצור.

מאז סוף דצמבר, פקידים בכירים נקטו צעדים למלחמה בהתפרצויות קורונה בכמה ערים בסין, כולל הנמל המזרחי טיינג'ין, העיר שיאן במרכז אסיה, והעיר הדרומית שנזן, מרכז של ייצור טכנולוגי. נמל המכולות השלישי בעולם נינגבו זושאן, ליד שנחאי, נמצא בסכנה של פקקים הולכים ומחמירים בגלל מגבלות על משאיות ועל פעילות המחסנים לאחר שיותר מעשרים מקרי קורונה אומתו באיזורים הקרובים אליו.

הרשויות הסיניות נצמדות לכללים שהצליחו לצמצם התפרצויות קדומות של המגפה וגרמו להפרעות בייצור ובשרשראות האספקה.

"הפעם, המצב יכול להיות אפילו יותר מאתגר משנה שעברה"

ההשלכות הפוטנציאליות הפעם יותר חמורות, כך מזהירים כלכלנים, בגלל האופי המדבק מאוד של האומיקרון, שזוהה בכמה איזורים בסין. הזן הזה פוגע במדינה בדיוק כשבייג'ינג מנסה למגר את ההתפרצויות לקראת אולימפיאדת החורף, הצפויה להתחיל ב־4 בפברואר.

"הסיכון שמציב זן אומיקרון הוא שאנו עלולים לעשות צעד ענק אחורה מבחינת צווארי בקבוק של שרשראות האספקה", אמר פרדריק נוימן, מנהל שותף של מחקר כלכלת אסיה בבנק HSBC. "הפעם, המצב יכול להיות אפילו יותר מאתגר משנה שעברה בהתחשב בתפקיד המשמעותי יותר ויותר של סין בשרשרת האספקה העולמית".

כמה כלכלנים אמרו שסין עשויה להחמיר את מדיניות ההכלה וכמה מהם דיברו על האפשרות של סגר בקנה מידה לאומי, דבר שלא קרה מאז אפריל 2020. בגולדמן סאקס קיצצו ביום שלישי את תחזית הצמיחה של סין ל־2022 ל־4.3% מ־4.8% לאור ההתפתחויות האחרונות בקורונה.

בטויוטה אמרו ביום שהפעילות נעצרה בימים שני ושלישי בגלל דרישות בדיקה מקיפות שהוטלו ברחבי העיר. כ־14 מיליון תושבים של טיינג'ין, מרכז תעשייתי בצפון מזרח סין שאחראי ל־1.7% מהייצוא הסיני, נבדקו לאחר שהתגלו שני מקרים של הדבקה באומיקרון.

מפעל של פולקסווגן שנמצא בעיר נסגר, כך אמר ביום שלישי מנהל החברה בסין סטפן וולנשטיין. היצרנית הגרמנית לאחרונה סגרה מפעל גם בננגבו, עיר נמל במזרח סין, לאחר התפרצות קטנה של קורונה שם, אמר וולנשטיין.

וולנשטיין אמר שבמקרים רבים, הרשויות הסינית הצליחו להשתלט על התפרצויות מקומיות תוך כמה שבועות ואפשרו לחברות לחזור לפעילות.

"לאומיקרון יש פוטנציאל לשנות באופן משמעותי את התמונה בסין"

"אנחנו מנטרים מאוד בזהירות את מה שקורה שם בגלל שלאומיקרון יש פוטנציאל לשנות באופן משמעותי את התמונה בסין בהשוואה ל־2020 ו־2021", אמר בשיחת וועידה ביום שני גיום פורי, מנכ"ל אירבוס, יצרנית המטוסים הגדולה ביותר בעולם. הוא הוסיף שבינתיים לא היו הפרעות אספקה במדינה, כולל בטיינג'ין, שם החברה מנהלת קו ייצור סופי שמייצר מטוסים כולל מטוס הנוסעים הקטן A320.

צרכנים מערביים וקמעונאים נעשו יותר תלויים בסין מתחילת המגפה למוצרים שונים החל מאופניים וכלה במחשבים ניידים, ועודף הייצור הסיני צפוי להגיע לרמות שיא, לפי ערך, עד 2021. הסיכון הוא ש"בחודשים הקרובים נחווה את 'האמא של כל הפרעות האספקה': עיכוב בגלל האומיקרון בבתי החרושת באסיה", אמר נוימן.

שתיים מיצרניות שבבי הזיכרון הגדולות ביותר בעולם סבלו מבעיות בשיאן, עיר במרכז סין בה הממשלה המקומית קבעה מגבלות מחמירים על הקורונה החל מ־23 בדצמבר. בחברה הדרום קוריאנית סמסונג לא מצליחים להעביר מספיק עובדים למקומות בהם הם נחוצים בגלל המגבלות בעיר על יציאת אזרחים מהבתים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. זה עלול לגרום לירידה קלה בתפוקה בטווח הקצר, כך אמרו.

דוברת של סמסונג התייחסה להצהרה קודמת בה נאמר שהחברה תנקוט את כל הצעדים הנחוצים על מנת לוודא שהלקוחות לא מושפעים ממה שתואר כשינוי בפעילות החברה בשיאן.

החברה האמריקאית מיקרון טכנולוגיות הודיעה בסוף דצמבר שהסגר בשיאן הקטין את כמות העובדים במפעל שיש לה בעיר הסינית, ופגע בתפוקת שבבי הזיכרון DRAM שהחברה מייצרת.

בנינגבו, חברת שנזו המספקת חומרי גלם למותגי ביגוד ספורט עולמיים כולל נייקי, אדידס ויוניקלו, אמרו שכמה מאתרי הייצור היו נעולים מ־3 בינואר לאחר שהתגלו 10 מקרים במחוז ביילון של נינגבו. נכון ליום שני, חלק מהייצור חזר לפעולה, נמסר מהחברה.

עובדים בפוקסקון, המספקת חלקים לחברת אפל ולוואווי הסינית, היו בין העובדים בשנזן שהיו צריכים לעשות בדיקות קורונה, כך נמסר מהחברות האלה.

"ההשפעות יכולות להגיע מוקדם ממה שאנו מצפים"

מנהלי חברות ואנליסטים של התעשייה צופים שהפרעות נוספות יפגעו ביצרנים סינים ובנמלים ככל שיתגלו התפרצויות חדשות של המחלה.

השבוע, יותר מחמישה מיליון תושבים של העיר אניאנג במרכז סין נכנסו לסגר לאחר שיותר מ־80 מקרים אומתו ברמה מקומית, כולל שתי הדבקות באומיקרון. בז'נגשו, עיר הבירה של מחוז הנאן, בה מרכיבה פוקסקון הרבה ממכשירי האייפון של העולם, דרשה הממשלה המקומית שכל התושבים יעברו בדיקת קורונה.

אם יתפשט זן אומיקרון ברחבי אסיה באופן נרחב יותר לאחר שיציף את ארה"ב ואירופה, כלכלנים אומרים שהוא עלול להוסיף לעלייה באינפלציה ואולי לגרום לבנקים מרכזיים כמו הפדרל ריזרב להאיץ את הידוק המדיניות המוניטרית.

בתוך סין, הסיכונים הכלכלנים הכרוכים בהיצמדות למגבלות קורונה מחמירות גוברים.

עיכוב של שבוע במסחר חיוני בנמל נינגבו, מעט יותר מ־1000 ק"מ מדרום לטיינג'ין, עלול להשפיע על מסחר המוערך ב־4 מיליארד דולר, כולל ייצוא של 236 מיליון דולר במעגלים מודפסים ו־125 מיליון דולר בבגדים, כך קבע מחקר של Russel Group, חברה העוסקת בייעוץ בנושא שרשראות האספקה. טרמינל של מכולות בנמל נינגבו נסגר לשבועיים באוגוסט לאחר שהתגלה שם מקרה יחיד.

בננטונג, עיר במחוז ג'יאנגסו המזרחי, מיי וונלונג, בעלי מפעל ציוד אלקטרוני, אמר שהפרעות הקשורות באומיקרון עלולות לזלוג לספקים שלו בשבועות הקרובים. המפעל שלו, שיש בו יותר מ־40 עובדים, היה בין אלה במחוז שנפגעו מהפסקות באספקת החשמל בשנה שעברה.

"אומיקרון לא השפיע עלינו הרבה אבל ההשפעות יכולות להגיע מוקדם ממה שאנו מצפים", אמר מיי. "אין הרבה מה לעשות. נלמד להתמודד עם זה כשזה יבוא".

יוקו קובוטה השתתפה בהכנת הכתבה.