שבוע השיחות בין ארה"ב לרוסיה הסתיים באיומים ובתוקפנות, אך ללא פעולה ממשית מאף צד

שבוע של דיפלומטיה מותיר את הבכירים האמריקאים פסימיים ולא בטוחים לגבי כוונותיו של ולדימיר פוטין במשבר באוקראינה

ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, Sasa Dzambic
ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, Sasa Dzambic

בסוף השבוע שעבר, פקיד בכיר בממשל ביידן הסתכל על הלחץ הצבאי של רוסיה על אוקראינה ואמר שהשבוע המגיע של שיחות ייתן לנשיא רוסיה אפשרות לבחור בין דיפלומטיה ועונשים כלכליים קשים.

שבוע אחר כך, לאחר שיחות בשלוש ערים אירופאיות שכללו פקידים בכירים מעשרות מדינות, אומרים פקידי הבית הלבן ודיפלומטים בכירים שהם עדיין לא יודעים באיזה מסלול תבחר מוסקבה.

"אנו מוכנים להמשיך בדיפלומטיה על מנת לקדם את הביטחון והיציבות", אמר ביום חמישי היועץ האמריקאי לביטחון לאומי ג'ייק סליבאן. "אנחנו מוכנים באותה מידה גם אם רוסיה תבחר בדרך אחרת".

שיחות אינטנסיביות בין רוסיה ובני בריתה המערביים הגיעו לכדי איומים והתבטאויות נחרצות אבל הסתיימו בכך ששני הצדדים נותרו רחוקים באותה מידה מפתרון הסכסוך שעלול להסתחרר ולהפוך לאחד ממשברי הביטחון החמורים ביותר שידעה אירופה מזה כמה עשורים.

ביום שישי, המתחים עוד עלו. אוקראינה הודיעה שהיא הייתה קרבן למתקפת סייבר עצומה שייחסה לרוסיה, והבית הלבן הודיע שהיה לו מידע על כך שמוסקבה תכננה פעולות "הסלמה מזויפת" במזרח אוקראינה על מנת ליצור לעצמה אמתלה לפלישה.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הזהיר ביום שישי שלמוסקבה מתחילה להיגמר הסבלנות. רוסיה ביקשה מארה"ב בדצמבר להגיב בכתב לדרישותיה מברית ההגנה הצפון אטלנטית, נאט"ו. "לא נחכה לנצח", אמר לברוב. "הסבלנות שלנו נגמרה... כולם מבינים שהמצב לא משתפר. הפוטנציאל לסכסוך גדל".

לא נקבעו שיחות נוספות, וארה"ב ציינה שהכדור נמצא בחצר של מוסקבה.

האמריקאים פסימיים לגבי הכוונות של מוסקבה

"קשה לומר אם לשיחות הייתה השפעה כלשהי על החשיבה של פוטין בגלל שלא ניתן לקרוא את החשיבה שלו", אמרה אוולין פרקאס, בכירה במערכת הביטחון בממשל אובמה לשעבר. "אם הוא כבר התכוון באמת לנקוט בפעולה צבאית נגד אוקראינה, הוא עדיין עלול לעשות זאת".

בדרך לשיחות, קיוו פקידים אמריקאיים שגזרים - ההצעה לקיים שיחות חדשות על הצבת סוללות טילים ותרגילי חיילים - ומקלות - בצורת סנקציות צבאיות ומגבלות על הייצוא - יעודדו את פוטין לנקוט בדרך דיפלומטית במקום לתקוף את אוקראינה.

אבל בשיחות ישירות עם ארה"ב ביום שני, במועצת נאט"ו־רוסיה ביום רביעי, ובארגון הביטחון ושיתוף הפעולה של אירופה (OSCE) ביום חמישי, חזרה מוסקבה על דרישות מפתח שלה שארה"ב ונאט"ו דחו כבר.

רוסיה רוצה שנאט"ו תודיע מראש שהיא לא תתרחב אל אוקראינה ולמדינות סובייטיות לשעבר אחרות, תצמצם את קשריה עם אוקראינה ומדינות סובייטיות לשעבר אחרות, ותגביל את שליחת החיילים לשטחן של חברות בברית הנמצאות במזרח אירופה.

ארה"ב ופקידים מערביים בכירים דחו את הדרישות הללו כ"Non-starters", כך אמר דובר מחלקת המדינה האמריקאית נד פרייס. הדיפלומטים האמריקאים עזבו את הפגישות כשהם פסימיים לגבי כוונותיה של מוסקבה וחוסר הגמישות שלה, כך אמרו פקידים אמריקאים בכירים.

"ההסלמה לא יוצרת את הסביבה הטובה ביותר לדיונים"

וושינגטון תיארה את הדיונים השבוע כדרך להשמיע חילוקי דעות ולראות מה עשוי להיות אפשרי בשיחות עתידיות. אבל פקידים בכירים אמריקאים השמיעו חוסר אמון גובר במוסקבה, והגדלת הכוחות ליד אוקראינה הקשתה על נאט"ו ועל הצד האמריקאי להתייחס ברצינות לרעיונות הרוסיים לגבי העתיד של הביטחון באירופה.

"ההסלמה הזו באופן ברור הגבירה את המתחים ולא יוצרת את הסביבה הטובה ביותר לדיונים של ממש", אמרה סגנית מזכיר מחלקת המדינה וונדי שרמן לאחר שפגשה את סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב ביום שני.

ביום שישי האשים לברוב את וושינגטון על היעדר ההתקדמות ואמר שפקידים אמריקאים היו צריכים להיות מוכנים לשאת ולתת על דרישות המפתח של רוסיה. "האמריקאים כשלו בלמידת ההצעה שלנו על מנת להגיע לעמדה מסוימת", אמר לברוב. "הם הגבילו את עצמם לשאלות והסברים מילוליים. עברנו את השלב הזה".

בכירים אמריקאים אומרים שהאיום של פלישה רוסית לאוקראינה הוא ממשי. רוסיה שלחה לאזור הגבול עם אוקראינה יותר מ־100 אלף חיילים והזיזה טנקים, נגמ"שים, משגרי רקטות וציוד צבאי אחר מערבה מבסיסיהם במזרח הרחוק, כך אמרו פקידים אמריקאים ודיווחים ברשתות החברתיות.

פקידים אמריקאים הצביעו על הפלישה והסיפוח הרוסיים של חצי האי קרים ב־2014 ועל התססת מלחמת הבדלנים במזרח אוקראינה, והזהירו שהם מבחינים כעת באותם סימנים לקראת סכסוך.

"זה נותן לך אינדיקציה של כל ההכנות שהם עושים", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי, והוסיפה שפלישה אפשרית עלולה להתחיל עד אמצע פברואר.

ג'פרי אדמונדס, לשעבר יועץ של הבית הלבן על רוסיה, אמר שההתעקשות של מוסקבה על דרישות ביטחון שהקרמלין יודע שאינן ישימות מעלות את השאלה אם השיחות היו יותר מאשר תקדים לפעולה תוקפנית.

"ההתנהגות של הרוסים בכל שלב המשא והמתן הזה... מראה שמעולם לא היה להם רצון אמיתי להגיע לעמדה מוסכמת במשא ומתן", אמר.

"אם נאט"ו רוצה להכתיב לנו איך ומתי להזיז את כוחותינו, זה לא ממש אפשרי"

ועדיין, הקושי בשיחות השבוע והגישה הקשוחה של הרוסים נגד אוקראינה על פני השטח יכולים בהחלט להיות חלק מטקטיקת המשא ומתן של רוסיה לנקוט ביד קשה.

"הרוסים מצליחים לפחות בזעזוע הביטחון העצמי שלנו - זה מה שהם עושים במשא ומתן", אמר סנדי וורשבו, לשעבר השגריר האמריקאי לרוסיה. "הדיפלומטיה אולי עדיין לא עשתה את שלה".

בעוד שפקידים רוסים אמרו שמוסקבה לא מתכוונת לפלוש לאוקראינה, הקרמלין הזהיר שאין לו כוונה להסיג את החיילים מהגבול.

"אם נאט"ו רוצה להכתיב לנו איך ומתי להזיז את כוחותינו על אדמת רוסיה, זה לא ממש אפשרי", אמר לעיתונאים ביום חמישי דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. "אנחנו מדברים על טריטוריה רוסית".

אפשרות אחת היא מבצע בקנה מידה גדול שנועד לכבוש את החצי המזרחי של אוקראינה, הפלת הממשלה או כפייה עליה לנהל משא ומתן, כך אמר אולכסנדר דניליוק, מזכיר לשעבר של מועצת הביטחון הלאומי של אוקראינה. אפשרות נוספת היא התקפת טילים ומטוסי קרב שנועדה להשמיד תשתיות תחבורה ותשתיות צבאיות, תוך ניצול ההגנות המיושנות של אוקראינה, כך אמר.

"פעולה אלימה גדולה תפחיד את המערב והם היו מוכנים לשאת ולתת", אמר דניליוק בריאיון.

מצד שני, ישנם אנליסטים שאומרים שרוסיה עשויה להשתמש בצבא ובשירותי הביטחון שלה על מנת להתערב באוקראינה אבל תימנע מפלישה צבאית מלאה, אולי כדי להימנע מהסנקציות החריפות ביותר והלחץ של הקהילה הבינלאומית.

"הם עלולים להיות מסוגלים ליצור עוד פילוג במערב בעזרת פעולות תוקפניות מדורגות יותר", אמר וורשבו, מומחה לרוסיה במועצה האטלנטית, מכון מחקר מוושינגטון.


ג'יימס מרסון השתתף בהכנת הכתבה.