משרד הבריאות יצא נגד פרופ' עידית מטות וגישתה לקורונה. ואז הוריד את הפוסט

משרד הבריאות הגיב אתמול בחריפות מפתיעה לפוסט שבו ביקרה פרופ' עידית מטות את ניהול גל האומיקרון • תגובת המשרד נתקלה בביקורת רבה ברשת, והבוקר הוסר הפוסט מפייסבוק אך לא נמחק מהטוויטר

פרופ' עידית מטות / צילום: מירי גטניו דוברות איכילוב
פרופ' עידית מטות / צילום: מירי גטניו דוברות איכילוב

תחושת הכאוס שיוצר כעת גל הקורונה הגיע עד ערוצי התקשורת החברתית של מוסדות הבריאות הרשמיים. פרופ' עידית מטות, מבית החולים איכילוב, פרסמה פוסט בעמוד הפייסבוק הרשמי של איכילוב ובו ביקורת על החלטות הממשלה ביחס לגל האומיקרון. משרד הבריאות ענה בפוסט חריף באופן חריג, שבו טען כי "מי שלא יכול לעזור, שלא יפריע", וגם כי מטות מונעת מתאוות פרסום. הבוקר, הוסר הפוסט מפייסבוק. אך כמובן שישנו תיעוד שלו בצילומי מסך ברחבי הרשת, והוא עדיין קיים גם בטוויטר.

בעקבות הדברים, עמוד משרד הבריאות בפייסבוק ובטוויטר התמלא בביקורת לגבי היעדר שקיפות ועל עצם הניסיון לעצור את הביקורת נגד מהלכי המשרד, הביקורת התגברה עוד יותר לאחר שהפוסט הוסר ללא הסבר.

במקביל, גם כלפי מטות נמתחה ביקורת. למשל על ידי פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה, שאמר בציניות כי אם לאיכילוב האומיקרון לא הגיע, הם מוזמנים לשלוח תגבורת לבית החולים הדסה.

מטות קראה להורדת ההגבלות

תמצית דבריה של מטות הייתה כי הממשלה עדיין מתייחסת לאומיקרון כהמשך של אותה הקורונה, בעוד מדובר במחלה קלה יותר. מתחילת הקורונה מטות הייתה מזוהה עם הצד המעוניין בפחות מגבלות, והציגה מסרים מרגיעים. זאת, תוך כדי שתמכה בהתחסנות ובהטלה של מגבלות מסויימות, כולל מגבלות דיפרנציאליות על לא מחוסנים. כעת היא אומרת: "מי שלא חש בטוב שישאר בבית. כל השאר - שחררו לחופשי ופשוט תעשו דבר אחד - שימו מסכות".

מלבד עצם ההצעה לוותר כליל על הבדיקות והבידודים, חלק נוסף של הפוסט כנראה עורר את תגובת מערכת הבריאות. לפי מטות, המשרד (אף שלא נקבה בשמו) יוצר: "מצג שווא של תחלואה קשה שלא כדין... שיוצרת רק חרדה. אנשים כלואים בבתיהם ואנחנו דה פקטו בסוג של סגר. תגידו, השתגענו?".

יש לציין כי מטות עצמה אומרת כי אין להשוות את האומיקרון לזנים קודמים של האלפא והדלתא, "שגרמו למחלה ממושכת וקשה שחוללה פגיעה אנושה בבריאות עם צורך תדיר בהנשמה ושימוש באקמו". כלומר, בדיעבד מטות כן רואה את הקורונה במופעיה הקודמים כמחלה קשה, וזאת חלקית בניגוד לדברים שאמרה על הגלים הקודמים בתחילתם. היום, היא אומרת, אין חולים מונשמים באיכילוב בגלל וריאנט אומיקרון. "מה יש לנו? חולי שפעת מונשמים. שפעת זו מחלה ללא יחסי ציבור, אבל היא הורגת".

תגובה חריגה של משרד הבריאות

מטות לא הזכירה את משרד הבריאות, הממשלה או אחד העובדים בהם באופן ספציפי, והביקורת שלה לא שונה מהותית מזו שהשמיעו גם גורמים אחרים, בין היתר מספר רופאים. בכל זאת התגובה שקיבלה הייתה חריגה בחריפותה: "בעוד מערכת הבריאות משקיעה מאמץ אדיר לשמירה על בריאות הציבור והצלת חיים, מתעוררים גורמים קולניים, לרבות רופאים, שמייצרים שיח חסר אחריות שמטרתו לכרסם באמון הציבור. גם במאבק בזן האומיקרון, משרד הבריאות נוהג במקצועיות ובשיקול דעת.... המדיניות שמציעה פרופ' מטות עלולה להביא לפגיעה קשה בקבוצות שבסיכון, לעלייה במספר החולים הקשים ולתמותה.

"לצערנו, התנהלותה של פרופ' מטות, והשפה שבה בחרה להביע את הביקורת שלה, מעלים חשש שתאוות פרסום גוברת לעיתים על אחריות. בנוסף, יש לציין כי השימוש בעמוד הרשמי של בית חולים ממשלתי לטובת הבעת עמדה אישית - פסול ואסור. אנשי מערכת הבריאות בישראל פועלים ללא לאות מול גל התחלואה הקשה, בשיקול דעת ובאחריות, במאמץ לשמור על בריאות הציבור ועל פעילות המשק. מי שלא רוצה לסייע - שלא יפריע".

כאמור, הפוסט הוסר מעמוד הפייסבוק היום בבוקר, אך נשאר בעמוד הטוויטר.

איכילוב ופרופ' מטות בחרו שלא להגיב. עם זאת פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים, אמר כי: "הדבר החשוב הוא לשמור על שגרת החיים, שהמערכות האזרחיות יתפקדו. אנחנו, בתי החולים וקופות החולים, נדע להתמודד". לכן אין פלא כי כמו בעבר, גם כעת דבריה של מטות מגיעים מהחשבון הרשמי של בית החולים איכילוב.