לא רק אלרוב-כלל: גם ווישור מחפשת פתרונות שיאפשרו רכישת השליטה באיילון

בווישור ממשיכים לבחון חלופות למציאת פתרון שיניח את דעתה של רשות ני"ע • בין אלו: מיזוג שכבות באיילון או הפיכת החברה הרוכשת לחברה פרטית

השקת פעילות חברת הביטוח הדיגיטלית WeSure / צילום: איל יצהר
השקת פעילות חברת הביטוח הדיגיטלית WeSure / צילום: איל יצהר

משוכת הריכוזיות שהציבה בחודש שעבר יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה, בפני אלפרד אקירוב בדרך לרכישת השליטה בכלל ביטוח, והרעש שמייצרת מערכת היחסים העכורה בין אקירוב לבין בכירים בהנהלת כלל, טשטשו הנחיה דומה שהשיתה גואטה על בעלי השליטה בחברת הביטוח הדיגיטלית ווישור.

מדובר בעסקה שנחתמה ביוני האחרון ושבמסגרתה ווישור הצעירה, שבשליטת אנשי הביטוח אמיל ויינשל וניצן צעיר-הרים, אמורה לרכוש את מניות השליטה בחברת הביטוח הוותיקה איילון (כ-67%) מידי יורשיו של מייסד איילון, לוי רחמני ז"ל, תמורת 472 מיליון שקל. 

דרישת הרשות תפסה את בעלי השליטה בחברת הביטוח הדיגיטלית כשהם בעיצומו של המהלך לרכישת השליטה באיילון, כולל מקדמה של 16 מיליון שקל שהועברה לחשבון העסקה. ווישור גם סיכמה על צירוף שותפה לרכישת הענק - קיסריה אלקטרוניקה רפואית של איש העסקים צבי ברק.

איילון אחזקות הינה חברה ציבורית המחזיקה בחברת הביטוח איילון, שבתורה מחזיקה באיילון הנפקות, שהיא חברת שכבה כיוון שהיא מנפיקה אג"ח. לפיכך, טוענת הרשות שגם כאן, כמו במקרה של אלרוב-כלל, אם ווישור תרכוש את השליטה באיילון תיווצר פירמידה של שלוש חברות שכבה, המנוגדת לחוק הריכוזיות האוסר על יותר משתי חברות שכבה.

בניגוד לעסקת כלל-אלרוב, הזוכה לסיקור נרחב, עסקת איילון-ווישור מתנהלת מתחת לרדאר, כאשר בווישור ממשיכים לבחון חלופות למציאת פתרון שיניח את דעתה של רשות ני"ע, ויאפשר לרשות שוק ההון להעניק לחברת הביטוח הדיגיטלית את האישור המיוחל מבחינתה. בין החלופות שנבדקות - מיזוג שכבות באיילון או הפיכת החברה הרוכשת לחברה פרטית.

נראה שלזכותה של ווישור עומדים כמה יתרונות שאלרוב לא נהנית מהם. הראשון הוא שווישור ואיילון עוסקות בתחומים דומים (בעיקר ביטוח אלמנטרי - ביטוחי רכב ודירה), וגם בפיננסים, כך שהטמעה של פעילות איילון בווישור תהיה קלה יותר מאשר בעת רכישת השליטה בכלל על ידי אלרוב, שהיא חברת נדל"ן.

בנוסף, נראה ש"חיסול" השכבה בעסקת ווישור-איילון פשוט יותר לביצוע, מאחר שהיקף האג"ח שהנפיקה חברת המימון של איילון עומד על כ-260 מיליון שקל בלבד, בעוד שכללביט של כלל ביטוח הנפיקה אג"ח ביותר מ-4 מיליארד שקל. 

כך או כך, מאז שהוכרזה העסקה איבדה מניית ווישור כ-30% מערכה, והחברה נסחרת בשווי של 290 מיליון שקל.