סוחרים יומיים הם "כסף טיפש"? בוול סטריט כבר לא חושבים כך

בשנה שעברה, צבא של סוחרים יומיים הפכו את השווקים על פיהם • השנה, מנהלי קרנות מקצועיים מגלים שכדאי להם לשים אליהם לב

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

בשנה שעברה, משקיעים חובבים נכנסו לשווקים הפיננסיים בסערה. השנה, מקצועני וול סטריט בוחנים אותם מקרוב. מנהלי קרנות שפעם היו עשויים לזלזל בסוחרים יומיים קטנים כ"כסף טיפש", בוחנים פוסטים ברשתות חברתיות בחיפוש אחר רמזים לאן עלול העדר לפנות בעתיד. כ־85% מקרנות הגידור ו־42% ממנהלי הנכסים עוקבים כיום אחרי לוחות מודעות של סוחרים יומיים, כך גילה סקר שנערך על ידי Bloomberg Intelligence.

בג'יי. פי מורגן צ'ייס הציגו בספטמבר מוצר דאטה חדש שכולל מידע לגבי אילו ניירות ערך צפויים משקיעים פרטיים לקנות ולמכור, וכן על אילו תחומי מניות ישנו שיח ער ברשתות החברתיות. כ־50 לקוחות, בהם כמה ממנהלי הנכסים הגדולים ביותר, בוחנים את המוצר, כך מסרו מהבנק. סוחרי ני"ע של ג'יי. פי מורגן גם הם משתמשים בו ככלי עזר לניהול סיכונים.

"התזרים מהסוחרים היומיים הוא לא משהו שאפשר להתעלם ממנו כמשקיע מקצועי", אמר כריס ברת', מנהל בינלאומי למסחר בני"ע בג'יי. פי מורגן. "זה מעמד חדש לגמרי של משקיעים שצץ, שלמעשה מבין את הנושאים הגדולים".

הטירונים משנים את נוף ההשקעות

המעבר הזה מדגים עד כמה הסוחרים הטירונים שינו את נוף ההשקעות. לפני שנה, משקיפי השוק שאלו את עצמם אם מהפכת הסוחרים היומיים תימשך. כעת רבים שואלים אם הדברים ייראו כך גם השנה.

לאחר שנמנעו מהשקעה אקטיבית במשך רוב העשור האחרון, מיליוני אמריקאים, שהיו תקועים בבתים בגלל הקורונה, הפכו ב־2020 לסוחרים יומיים. כשהם נלהבים מהשווקים התנודתיים ומאפליקציות בטלפונים שאפשרו לסחור במניות בחינם, הם נהרו לרשתות החברתיות כדי לקבל רעיונות על השקעה. השנה, הם נכנסו בהתלהבות למניות כמו אלו של חברת הרץ (ובסופו של דבר הרוויחו מכך כי חברת השכרת הרכב חמקה מפשיטת רגל). ההערכה היא שיותר מ־10 מיליון משקיעים יומיים פתחו חשבונות חדשים למניות ב־2020, כך על-פי דווין ריאן, מנהל מחלקת המחקר של טכנולוגיה פיננסית ב־JMP Securities.

המגמות של 2020 רק הואצו בשנה שעברה. ב־JMP Securities מעריכים ש־15 מיליון אמריקאים נוספים פתחו חשבונות מסחר בבורסות ב־2021 - פורומים ברשתות חברתיות שימשו יותר ויותר למסחר, וכמה משקיעים פרטיים השתמשו בכוח ההמון שלהם כדי לשלוח מניות כמו גיימסטופ  ו־AMC  אל על. משקיעים חדשים רבים נהנו להנחית הפסדים כואבים על קרנות גידור ולהראות שספר הכללים המסורתי אינו הדרך היחידה להרוויח.

השקעות שלא נראו הגיוניות על הנייר הפכו לבעלות ערך ב־2021 בגלל שסוחרים הכריזו שהן כאלה. מטבעות קריפטו פארודיים כמו דוג'קוין - שעלה ביותר מ־1,900% בשנה שעברה בהתבסס על שוויו מיום שישי האחרון - הפכו אנשים למיליונרים. שוק של NFT's (אסימונים שאינם בני-תחליף), או תמונות דיגיטליות של דברים כמו קופים משועממים, זינקו בערכם.

בג'יי. פי מורגן מעריכים שמשקיעים פרטיים היו אחראיים ליותר משליש מפעילות המסחר היומית כמה פעמים ב־18 החודשים האחרונים, והגיעו לכמעט 40% מהמניות שנסחרו בימי שיא המסחר.

אמנם ניתן להיות בטוחים שהרבה מהטירונים הפסידו כסף. חלקם נכנסו לחובות מבלי להבין מה הם עושים, מה שהותיר אותם פגיעים להפסדים גדולים כשמחירי המניות ירדו. אסטרטגיות השקעה מסוכנות יותר, כולל מסחר באופציות, התפוצצו בפופולריות שלהן. הרבה משקיעים זוטרים קנו מניות נפוצות לקראת שיא הראלי, רק כדי לחזות במחירים צונחים במהירות.

סוחרים עצמאיים ב־2021 קנו מניות אמריקאיות וקרנות סל ב-292 מיליארד דולר נטו, כך על-פי פלטפורמת VandaTrack של Vanda Research, העוקבת ומוכרת נתונים על רכישת ני"ע אמריקאיים על-ידי סוחרים פרטיים. מדובר ביותר מפי שבעה ממה שנמכר ב־2019. בינתיים נראה שמשקיעים פרטיים צפויים להמשיך ברמות דומות של פעולת קנייה ב־2022.

אנליסטים צופים שבהמשך תהיה הדרך יותר רצופה מהמורות למניות אמריקאיות, וכמה מנהלי כספים מאמינים שכל תנודתיות נוספת עלולה לשטוף מהשוק את המשקיעים הפרטיים. רבים אומרים שהפעילות בימינו דומה לסוף שנות ה־90, כשמשקיעים פרטיים נכנסו למסחר רק כדי לברוח ממנו כשבועת הדוט קום התפוצצה.

בינתיים, משקיעים פרטיים הראו שיש להם קיבה חזקה לקראת ימים לא יציבים בעתיד. בשנה שעברה, שמונה ימי הקנייה הגדולים ביותר של המשקיעים האלה מבחינת נפח בדולרים קרו כשמדד S&P 500 צנח ב־1.3% או יותר, כך מראים נתוני VandaTrack. כמה מחקרים אקדמיים גילו שמשקיעים פרטיים לעתים עזרו לייצב את השווקים, וסיפקו נזילות בזמנים של תנודתיות.

המשקיעים המקצועיים מגיבים

על-פי חלק מהתיאורים, המשקיעים החדשים כבר שינו כמה מאסטרטגיות המסחר של משקיעים מקצועיים. דרך אחת בולטת היא האופן שבו חלק מהם מבצע הימורים דוביים.

במניות מם כמו גיימסטופ הייתה מידה גדולה של עניין שורט לפני שהן לכדו את תשומת הלב של סוחרי רדיט. המשמעות היא שסוחרים אחרים - לרוב מקצועיים, כמו מנהלי קרנות גידור - הימרו שהמניות האלה יירדו. כשמשקיעים עושים שורט למניה, הם מלווים מניות של חברה ומוכרים אותן, מתוך תקווה לקנות אותן בחזרה בשלב מאוחר יותר במחיר נמוך יותר.

כשהחובבים שלחו את מניות גיימסטופ ואחרות השמיימה, מוכרי השורט לעתים נאלצו לקנות בחזרה מניות, לפעמים תמורת מחירים הרבה יותר גבוהים.

בימים אלה, משקיעים נמנעים מלקחת סיכונים גדולים במהלכי מכירת השורט, כך על-פי ניתוח של איהור דוסניבסקי, שמנהל אנליטיקה תחזיתית ב־S3 Partners, חברת טכנולוגיה ודאטה העוקבת מקרוב אחרי פעילות מוכרי השורט.

מקרב המניות שנמכרו בחסר (שורט) בבורסות בארה"ב בהיקף של 10 מיליון דולר לפחות, רק ל-7 מניות היו יתרות שורט בשיעור של 40% או יותר בסוף 2021, כך עולה מהניתוח שלו לשוקי המניות. מדובר על ירידה בהשוואה ל-40 מניות שהיו ביתרות שורט של 40% או יותר בתחילת ינואר 2020 ו-19 מניות שהיו ביתרות שורט בינואר 2021. ובניגוד לתקופות הקודמות, לאף מניה בניתוח שלו לא הייתה יתרת שורט של 70% או יותר בסוף 2021

בשנה שעברה, החלה S3 להציע כלים חדשים שיכולים לומר ללקוחות מתי יש במניות עניין שורט רב ואילו מניות עשויות להותיר אותם פגיעים להפסדים פתאומיים במידה וסוחרים פרטיים יסתערו עליהן.

"ברקע של המחשבות של כל קרן הון גידור נמצאת המחשבה 'אני לא רוצה להיות בצד הלא נכון של משחק במניות מם'", אמר דוסניבסקי. "זו עבודה במשרה מלאה לוודא שאתה לא נדרס על ידי אוטובוס".