האם התמותה מקורונה בפלורידה נמוכה למרות שיש מעט הגבלות?

האם כדאי לישראל ללמוד מפלורידה? אפילו למדינות אחרות בארה"ב לא כדאי • המשרוקית של גלובס

גדי יברקן, הליכוד דיון בוועדת החוקה, 17.1.22 / צילום: רפי קוץ
גדי יברקן, הליכוד דיון בוועדת החוקה, 17.1.22 / צילום: רפי קוץ

ח"כ גדי יברקן הולך וממצב את עצמו כאופוזיציה להוראות והמלצות משרד הבריאות בכל הנוגע להתמודדות עם הקורונה. בדיון שהתקיים בוועדת החוקה של הכנסת, הוא קרא שוב "לשנות גישה", והציע דוגמה מהעולם. "יש מדינה אחת בארה"ב שכולם מדברים עליה... קליפורניה, שהיא מדינה פתוחה לחלוטין כמעט, כמעט ללא הגבלות, ואחוז התמותה (שם) הוא מהנמוכים בארה"ב". בהמשך הדיון בוועדה, בסיוע של היו"ר גלעד קריב, התברר שיברקן התכוון לפלורידה, והוא הודה בטעותו ואף ביקש שדבריו יתוקנו בפרוטוקול.

בדקנו את פלורידה. היא אכן מתבלטת במיעוט הגבלות הקורונה בה. האם ייתכן שלמרות זאת, התמותה שם דווקא נמוכה מהממוצע?

האתר Worldometer מספק פילוח של נתוני הקורונה לפי המדינות השונות בארה"ב. כאשר בדקנו את הנתונים ב-17 בינואר, היום בו השמיע יברקן את טענתו, התברר שפלורידה מציגה נתון של כ-2,940 מתים לכל מיליון נפש. הנתון הזה שם אותה במקום ה-17 מבין 50 המדינות בארה"ב. כלומר, ברוב המדינות שם מצב התמותה טוב יותר. ממוצע התמותה המדינתית עומד על כ-2,640 מתים למיליון נפש, כך שפלורידה גם מציגה נתון גבוה מהממוצע. לפי מדד אחר, של אתר סטטיסטה, ביותר מ-60% ממדינות ארה"ב התמותה המצטברת מהקורונה הייתה נמוכה יותר מבפלורידה.

אז איך מסביר יברקן את דבריו? הוא הפנה אותנו לכתבה בעיתון בשם Anchorage Daily News, שמתפרסם באלסקה. הכתבה עוסקת בכך שלמרות שהתחלואה בפלורידה בנסיקה, בשבעת הימים האחרונים (הכתבה פורסמה ב-9 בינואר) שיעור המוות שם היה השני הכי נמוך בארה"ב, אחרי אלסקה.

 

הכתבה מציעה מספר הסברים אפשריים לכך, ובין היתר מוזכרת שם העובדה שגל הדלתא פגע במדינה בצורה קשה במיוחד, כך שאחוז ניכר מאוכלוסיית הסיכון במדינה נדבק כבר אז. חלק מהנדבקים נפטרו (בספטמבר 2021 שיעורי התמותה היומיים בפלורידה היו מהגבוהים בארה"ב), ומי שהחלימו נהנים כעת מנוגדנים שמסייעים להם מול גל האומיקרון. בכל מקרה, כפי שמוזכר בכתבה, ממילא קשה להסיק מסקנות מרחיקות לכת כלשהן על סמך נתונים של שבעה ימים, מה עוד שבימים האחרונים (נכון לפרסום הכתבה) התמותה בפלורידה שוב נמצאת במגמת עלייה.

כהערת אגב, שווה להזכיר גם את הערתו של ח"כ שמחה רוטמן בוועדה, לפיה המצב בישראל ממילא טוב בהרבה מזה של פלורידה, שממנה ביקש יברקן שניקח דוגמה. ואכן, נכון ל-16 בינואר מציגה ישראל נתון של כ-895 מתים למליון נפש - פחות משליש ממספר המתים בפלורידה.

עדכון: לאחר הפרסום קיבלנו הערות מגולשים שלפיהן הבדיקה הייתה צריכה להתחשב גם בכך שהאוכלוסייה בפלורידה היא מבוגרת יותר מהאוכלוסייה ברוב המדינות האחרות בארה"ב. ראשית נציין שלפי הגישה הזאת כל השוואה מן הסוג הזה מצריכה שקלול של אין ספור פרמטרים. למשל: צפיפות האוכלוסייה במדינה, האקלים השנתי בה (פלורידה מדינה חמה יותר ממדינות אחרות בארה"ב, מה שמאפשר לשהות בה פחות במבנים סגורים) ועוד.

ובכל זאת, ניגע בקצרה בעניין גיל האוכלוסייה, שהוא אכן פרמטר משמעותי בכל הנוגע לתמותה מקורונה. אתר ארגון PRB מספק נתונים על שיעור התושבים בני 65 ומעלה בכל מדינה בארה"ב, בהסתמך על נתוני לשכת מפקד האוכלוסין של ארה"ב. על פי האתר, המדינה שנמצאת במקום הראשון בנתון זה היא מיין, עם 21.8% מהאוכלוסייה שגילה הוא 65 או יותר. למרות זאת, מיין מדורגת במקום ה-48 במספר המתים (כלומר, רק שלוש מדינות מציגות נתונים טובים יותר), עם נתון של כ-1,230 מתים למיליון נפש בלבד. בפלורידה, שאכן מדורגת במקום השני במדד האוכלוסייה המבוגרת בה (21.3%), עומד כזכור נתון המתים על 2,940 למיליון נפש.

דוגמה נוספת לכך שגיל האוכלוסייה לבדו לא יכול להסביר את נתון התמותה הגבוה בפלורידה מספקת מדינת ורמונט. המדינה הזו מציגה את נתון התמותה הטוב ביותר בארה"ב - 800 מתים למיליון נפש - מלבד הוואי. זאת, למרות שבמדד האוכלוסייה המבוגרת היא ניצבת במקום הרביעי, עם נתון של 20.6% - די דומה לנתון הגיל של פלורידה.

בשורה התחתונה: דבריו של יברקן מטעים. אמנם, בתחילת ינואר נרשמו שבעה ימים שבהם הציגה המדינה נתוני תמותה נמוכים ביחס לשאר המדינות בארה"ב, אך מדובר בתקופת זמן קצרה במיוחד שאין לה כמעט משמעות. מאז פרוץ המגפה מציגה פלורידה נתוני תמותה גבוהים ביחס לרוב המדינות בארה"ב, ובמהלך גל הדלתא שיעור התמותה בה היה מהגבוהים במדינה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: גדי יברקן
מפלגה: הליכוד
מקום: ועדת חוק, חוקה ומשפט
תאריך: 17.1.2022
ציטוט: "בפלורידה כמעט אין הגבלות ואחוז התמותה שם הוא מהנמוכים בארצות הברית"
ציון: מטעה

בישיבה של ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ גדי יברקן (ליכוד) ביקש לקחת דוגמה מארצות הברית: "פרסמו מאמר חשוב, ששם היועצים של הנשיא ג'ו ביידן בנושא של הקורונה. ואחד מהם, ד"ר מייקלס, שאומרים: 'אנחנו צריכים לשנות גישה. הקורונה לא הולכת להיעלם, ולכן צריך להתאים את ההתנהלות של הממשלה למציאות'. זה מה שבארצות הברית קורה. בעולם מתחילים גם להבין, גם בבריטניה. ויש מדינה אחת בארצות הברית שכולם מדברים עליה אבל ממעטים להזכיר אותה בפורומים האלה, קליפורניה, שהיא מדינה פתוחה, לחלוטין כמעט, ללא שום כמעט הגבלות, ואחוז התמותה במקום הזה, אפשר גם ללמוד, כמעט מהנמוכים בארצות הברית, והטיפול בקורונה הוא לצד השגרה". בהמשך הדיון, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), ביקש לתקן את יברקן: "חבר הכנסת יברקן, בקליפורניה מספר המתים למיליון הוא יותר מפי שניים מאשר בישראל". בשלב זה יו"ר הוועדה גלעד קריב אמר שהוא מניח שיברקן התכוון לפלורידה, ויברקן אישר. רוטמן התעקש: "גם בפלורידה המספרים דיי דומים".

בפלורידה לא רק שיש מיעוט בהגבלות קורונה, אלא גם נראה שהמושל רון דה-סנטיס נלחם באפשרות לקיים אותן אפילו במסגרות קטנות. בנובמבר האחרון הוא חתם על מספר הצעות חוק שהיו אמורות להילחם בניסיון של הנשיא ג'ו ביידן להשית מגבלות באופן פדרלי. בין החוקים האלו ישנו איסור על מעסיקים בסקטור הציבורי לחייב עובדים בחיסון והגבלה על יכולתם של מעסיקים פרטיים לחייב בו. בנוסף, חל איסור על בתי ספר ציבוריים (school district) לחייב תלמידים בעטיית מסכה או בחיסון. נובמבר לא מהווה תקדים, ובמאי 2021 עבר חוק ששלל את האפשרות של הרשויות המקומיות במדינה להטיל מגבלות קורונה בשטחן (החוק נכנס לתוקף ביולי 2021), לאחר שבספטמבר 2020 פלורידה ביטלה את ההגבלות שחייבו את כל המדינה. כשחתם על החוק ממאי 2021, דה-סנטיס אמר: "אנחנו כבר לא מדינה במצב חירום".

אתר Worldometer מספק פילוח של נתוני הקורונה בין מדינות ארה"ב. במדד של תמותה למיליון, כאשר בדקנו את הנתונים ב-17 בינואר 2022 (יום דבריו של יברקן), פלורידה הייתה במקום ה-17 מבין 50 מדינות ארה"ב + מחוז קולומביה (וושינגטון די.סי), עם 2,937 מתים לכל מיליון נפש. הדבר שם אותה מעל ממוצע התמותה של ארצות הברית כולה, שעומד על 2,639 מתים לכל מיליון נפש. המדד של סטטיסטה ממקם אותה במקום ה-18, עם 291 מיתות לכל 100,000 איש. בכל מקרה, ביותר מ-60% ממדינות ארצות הברית התמותה המצטברת מהקורונה הייתה נמוכה יותר מבפלורידה.

פנינו ליברקן כדי להבין על מה התבסס. הוא הפנה אותנו לכתבה ב-Anchorage Daily News, עיתון שמתפרסם באלסקה. הכתבה עוסקת בכך שלמרות שהתחלואה בפלורידה בנסיקה, בשבעת הימים שחלפו מאז פרסום הכתבה (9 בינואר 2022) שיעור המוות שם היה השני הכי נמוך בארה"ב, אחרי אלסקה. גם דשבורד הנתונים של הפייננשל טיימס מראה שבתקופה זו שיעור המוות בפלורידה היה נמוך למדי.

עם זאת, הכתבה אינה מבקשת לטעון שההגבלות לא יוצרות הבדל, אלא להסביר את פשר התופעה. לפי ד"ר הווארד פורמן שהתראיין לכתבה, בדלתא פלורידה סבלה מאחת ההתפרצויות הגדולות ביותר מבין מדינות ארצות הברית. הדבר הביא לכך שחלקים נרחבים מהאוכלוסייה בפלורידה התחסנו או נדבקו והחלימו, ובכך השיגו נוגדנים. לפי אתר Our World in Data של אוניברסיטת אוקספורד, שיעור המחוסנים מלא (שתי מנות לפחות) בפלורידה נכון ל-15 בינואר הוא במקום ה-22 מבין מדינות ארצות הברית (21, אם לא כוללים את מחוז קולומביה), כלומר בחציון העליון.

בנוסף, כשהתחיל האומיקרון, מסביר פורמן, בפלורידה כמעט לא הייתה דלתא בזמן שמדינות כמו ניו יורק רק התחיל להתמודד איתה. ההנחה בכתבה היא שהדבר נובע מכך שהאומיקרון מסתמן כפחות קטלני מהדלתא. אמירה רוס (Roess), אפידמיולוגית שגם התראיינה לכתבה, מוסיפה על כך מספר הסברים משלה. ראשית, שהרבה מאוד אנשים במדינה התחסנו מאוחר ביחס למדינות אחרות בארצות הברית, כך שהחיסונים שלהם כעת טריים יותר. הסבר אחר הוא שרוב האנשים שהיה סביר שימותו בזמן האומיקרון כבר מתו בגל הדלתא. בכל מקרה, השורה התחתונה של הכתבה היא שמוקדם לחזות את התמותה, והכתבה גם מצביעה על כך שהתמותה בפלורידה בימים האחרונים במגמת עלייה, כפי שגם עולה מהדשבורד של הפייננשל טיימס.

התבוננות בדשבורד של הפייננשל טיימס מלמדת שבספטמבר 2021 שיעורי התמותה היומיים בפלורידה היו מהגבוהים בארצות הברית, כשהמדינות העיקריות ש"התחרו" איתה באותה תקופה היו אלבמה (שעכשיו גם עם שיעורי תמותה יומיים נמוכים יחסית) ומיסיסיפי. הייתה תמותה גבוהה בפלורידה גם לפני ספטמבר, ובאוגוסט הועברה ביקורת על הסירוב של פלורידה לחייב בעטיית מסכות נוכח גל התחלואה שהביא עמו וריאנט דלתא.

בנוסף, כפי שציין רוטמן בדיון, שיעור המתים בפלורידה גבוה מזה שיש בישראל. בישראל, שיעור התמותה נכון ל-16 בינואר 2022 עמד על 895.27 מתים לכל מיליון נפש, פחות משליש ממספר המתים בפלורידה.

לסיכום, בשבוע שקדם לדבריו של יברקן אכן שיעור התמותה בפלורידה היה נמוך מזה שהיה ברוב מדינות ארצות הברית. עם זאת, באופן מצטבר שיעור התמותה בפלורידה נמצא במקום ה-17 מבין המדינות. הכתבה עליה נשען יברקן כדי להסביר זאת מבקשת להסביר כיצד למרות שיעורי התחלואה הגבוהים בפלורידה לא מובילים לתמותה גבוהה יותר, ומגיעה למסקנה שהסיבה לכך היא כנראה גל הדלתא, במהלכו שיעור התמותה בפלורידה היה מהגבוהים בארצות הברית, אבל אפשר לה לסיים את ההתמודדות איתו לפני בואו של האומיקרון, בניגוד למדינות אחרות. כמו כן, כפי שהכתבה עצמה מזהירה, שיעור התמותה בפלורידה מתחיל לעלות. לכן דבריו של יברקן מטעים.