על רקע עליית מחירי האנרגיה, האינפלציה בבריטניה הגיעה לשיא של 3 עשורים

מדובר במגמה עולמית של אינפלציה מזנקת: מדד המחירים בגוש האירו בדצמבר צפוי לעמוד על 5% - שיא של כל הזמנים מאז אימוץ המטבע המשותף, ובארה"ב האינפלציה עמדה על 7% בדצמבר – השיעור גבוה מזה 4 עשורים

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi

שיעור האינפלציה בבריטניה זינק בחודש שעבר ל-5.4%. זהו השיעור הגבוה ביותר שנרשם בממלכה המאוחדת מזה 3 עשורים - כך דיווחה היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במדינה. לפי הערכות בנק אנגליה, מדד המחירים לצרכן אף ימשיך לטפס בחודשים הבאים ויגיע לשיא נוסף באפריל הקרוב, עם שיעור אינפלציה של 6%.

בין הגורמים העיקריים לזינוק שנרשם עד כה: עלייה חדה במחירי האנרגיה וכן במחירי מגוון מוצרים (ממזון ועד ריהוט) בשל העומסים שנרשמו בנמלים ובשרשראות האספקה בבריטניה בחודשים האחרונים, כתוצאה מקשיים גלובליים אך גם ממחסור בעובדים ובשל השלכות מגפת הקורונה.

העלייה שנמדדה בחודש דצמבר הייתה גבוהה יותר מהתחזיות ל־5.2% (בהשוואה לאותו החודש בשנה שעברה). זהו השיעור הגבוה ביותר שנרשם מאז מרץ 1992, ולמעשה מאז שבנק אנגליה אימץ יעדי אינפלציה באוקטובר של אותה שנה. יעד האינפלציה הנוכחי של הבנק עדיין עומד על כ־2%. חלק מהכלכלנים במדינה חוזים כי האינפלציה תשבור גם את התחזיות של בנק אנגליה, ותטפס ל־7% באפריל הקרוב.

הנתונים מגבירים את הלחץ על בנק אנגליה להמשיך ולהעלות את הרבית במטרה למתן את האינפלציה, לאחר שכבר העלה אותה בדצמבר ל-0.25%. הפגישה הבאה של נגידי הבנק תתקיים בפברואר. כמו בנקים מרכזיים אחרים, גם בנק אנגליה מנסה לצעוד על החבל הדק שבין העלאת ריבית במטרה להקטין את ההוצאה ואת עליות המחירים לבין הדיכוי בצמיחה שהצעד יגרור. רק בנובמבר האחרון שבה הכלכלה הבריטית לרמת התמ"ג שנרשמו לפני מגפת הקורונה.

העלייה בבריטניה היא גם חלק ממגמה עולמית של אינפלציה מזנקת. מדד המחירים בגוש האירו בדצמבר צפוי לעמוד על 5% (שיא של כל הזמנים מאז אימוץ המטבע המשותף), ובארה"ב האינפלציה עמדה על 7% בדצמבר, השיעור הגבוה ביותר מזה 4 עשורים.

המדד זינק למרות שהממשלה הבריטית הזרימה מיליארדים לסיוע למשקי בית ולחברות אנרגיה לשמור על מחירים נמוכים יחסית. הכלכלנים בממלכה המאוחדת חוששים כי באפריל - כאשר חלק מהתוכנית יסתיים - יירשם זינוק משמעותי באינפלציה בגלל עליית מחירי האנרגיה. בסך הכל, מעריכים, המחירים עשויים לעלות ב-50% ללא רשת ביטחון ממשלתית. "אנו מספקים רשת ביטחון של 12 מיליארד ליש"ט השנה", אמר שר האוצר רישי סונאק, "כדי לסייע למשפחות להתמודד עם עליית המחירים". הוא ציין את הקפאת המסים על אלכוהול ועל דלקים ו"סיוע נקודתי" למשקי בית עניים בתחום האנרגיה.

החשש בבריטניה הוא גם מסחרור כתוצאה מהעלאה של השכר שתגרום לעליית מחירים נוספים ולאינפלציה שיוצאת משליטה. הממשלה ניצבת בפני לחץ מצד ארגוני העובדים והמגזר הציבורי, שרואים כיצד משכורותיהם נשחקות. נכון לעכשיו, השכר בבריטניה אינו עולה בקצב האינפלציה. גם מדד הליבה (שאינו מתחשב במחירי מזון, אלכוהול ואנרגיה) עלה בדצמבר לשיא של 4.2%.