האינפלציה בארה"ב בשיא של 40 שנה; "יש עדיין מומנטום עצום"

המחירים לצרכנים בדצמבר עלו ביותר מ־6% משנה לשנה בחודש השלישי ברציפות • נתוני האינפלציה מדצמבר רומזים על השפעה מעורבת של זן האומיקרון, שכעת מציב לכלכלה איום חדש כשהמגפה נכנסת לשנה השלישית שלה

קונים בסופרמרקט במיזורי ארה''ב. האמריקאים מודאגים מעליית מחירי המזון / צילום: Reuters, Lawrence Bryant
קונים בסופרמרקט במיזורי ארה''ב. האמריקאים מודאגים מעליית מחירי המזון / צילום: Reuters, Lawrence Bryant

האינפלציה בארה"ב הגיעה לקצב המהיר ביותר בכמעט ארבעה עשורים בשנה שעברה כשחוסר איזון בין היצע לביקוש, לצד צעדי סיוע שנועדו לתמוך בכלכלה, גרמו לעליית מחירים בשיעור שנתי של כמעט 7%.

במשרד התעסוקה אמרו ביום רביעי שמדד המחירים לצרכן - המודד מה משלמים צרכנים על סחורות ושירותים - עלה ב־7% בדצמבר לעומת אותו חודש שנה קודם לכן, עלייה של 6.8% מנובמבר. זה היה הקצב המהיר ביותר מאז 1982 והחודש השלישי הרצוף בו האינפלציה הייתה גבוהה מ־6%.

מה שמכונה מדד מחירי הליבה, המחריג את הקטגוריות התנודתיות לפעמים של מזון ואנרגיה, טיפס ב־5.5% בדצמבר לעומת שנה קודם לכן. זו הייתה עלייה גדולה יותר מהעלייה של 4.9% בנובמבר, והעלייה הגדולה ביותר מאז 1991.

על בסיס חודשי, מדד המחירים לצרכן עלה ברמה עונתית של 0.5% בדצמבר לעומת החודש הקודם, והאטה לעומת אוקטובר ונובמבר.

"יש עדיין מומנטום עצום בכל הנוגע לאינפלציה כרגע. בעוד שהאינפלציה צפויה להגיע לשיא בכמה החודשים הקרובים, הקצב בסך-הכול הולך להישאר מאתגר לצרכנים, לחברות ולמדיניות", כך אמרה שרה האוס, דירקטורית וכלכלנית בכירה בוולס פארגו.

הפעם האחרונה בה מדד המחירים עלה בקצב שנתי כזה הייתה ביוני 1982, אבל הנסיבות היו מאוד שונות מהיום. בעוד שהאינפלציה כעת עולה, אז היא ירדה לאחר שהגיעה לשיא של 14.8% ב־1980, כשג'ימי קרטר היה הנשיא והמהפכה באיראן גרמה לעלייה במחירי הנפט.

בתקופה ההיא, יושב-הראש הטרי של הפדרל ריזרב פול וולקר רצה לרסק את האינפלציה על ידי העלאת שיעורי הריבית באופן דרמטי, וגרם למיתון קצר ב־1980. כשהריבית הגיעה ל־19% ב־1981, החל מיתון עמוק הרבה יותר. עד קיץ 1982, גם האינפלציה וגם שיעורי הריבית ירדו בחדות.

הפרעות בשרשראות האספקה ומחסור בסחורות וחומרים

כיום, מגפת הקורונה גרמה להפרעות בשרשראות האספקה ולמחסור בסחורות וחומרים - בייחוד מכוניות - לצד ביקוש רב מצרכנים שיש להם הרבה כסף מסיוע ממשלתי, ואלה הגורמים המניעים את העלייה באינפלציה.

מחירי מכוניות, רהיטים ומוצרים בני קיימא אחרים המשיכו להניע הרבה מהעלייה באינפלציה, כשהדלק שלהם הוא חוסר איזון הקשור במגפה בין היצע לביקוש, שרוב הכלכלנים צופים שידעך ככל שהשפעת הקורונה על הפעילות הכלכלית תדעך. מחירי מכוניות משומשות ומשאיות זינקו ב־37.3% בדצמבר לעומת שנה קודם לכן, בזמן שמחירי רהיטים לסלון, למטבח ולפינת האוכל זינקו ב־17.3%.

כלכלנים והפדרל ריזרב צופים שהאינפלציה תרד השנה כשצווארי בקבוק של שרשראות האספקה והביקוש יחזרו לרמות נורמליות, אבל זן אומיקרון של הקורונה חידש את אי הוודאות לגבי התשקיף הכלכלי כל עוד המגפה נמשכת.

קונסטנס הנטר, כלכלנית ראשית ב־KPMG, צופה שהביקוש הגדל לסחורות יתהפך במחצית הראשונה של 2022, ויקל את הלחץ במחירים בסך-הכול. "אני חושבת שנחזור לאיזה מראית עין של נורמליות כשאנשים מכלים את החסכונות שלהם ובתקווה לאחר שנעבור את האומיקרון", אמרה.

יושב-ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר בשימוע בקונגרס ביום שלישי שהוא אופטימי שבעיות שרשראות האספקה יוקלו השנה ויעזרו להוריד את האינפלציה. עם זאת, הוא ציין גם שכוח העבודה הקטן יותר בארה"ב "יכול להפוך לבעיה בהמשך מבחינת אינפלציה, כנראה במדיה גדולה יותר מהנושא של שרשראות אספקה", אמר פאוול.

נתוני האינפלציה מדצמבר רומזים על השפעה מעורבת של זן האומיקרון, שכעת מציב לכלכלה איום חדש כשהמגפה נכנסת לשנה השלישית שלה. מחירי כרטיסי טיסה ובייחוד מלונות עלו בדצמבר, אם כי המחירים לפעילויות נופש ירדו. המחירים של שירותים אישיים ירדו ברובם בזמן עליות קודמות בהדבקות בקורונה.

העלייה במחירי האנרגיה - שהונעה על ידי הפרעות הקשורות למגפה וכן על ידי גורמים של מזג האוויר וגורמים גיאופוליטיים - הראתה סימנים שהיא מתחילה להסתיים, ובדצמבר ונובמבר מחירי הדלק ירדו בחצי אחוז. עם זאת, האינפלציה במחירי מזון נותרה גבוהה, ועלתה ב־0.5% בדצמבר לעומת נובמבר, קצב מעט איטי יותר מחודש לפני כן.

דוח התעסוקה מדצמבר סימן הידוק נוסף של שוק המשרות, ושיעור האבטלה ירד ל־3.9% לעומת 4.2% בנובמבר, כך נמסר ממשרד התעסוקה. זה נתן לעובדים יכולת מינוף גדולה יותר לגבי שכרם.

בעוד שהמשכורות התקדמו בשנה שעברה בקצב מהיר יותר לעומת לפני המגפה, הן לא עלו מספיק כדי להדביק את קצב האינפלציה, והשכר השעתי הממוצע עלה בדצמבר ב־4.7% לעומת שנה קודם לכן.

"אנו רואים אנשים מתארגנים מחדש במשרות שמתאימות להם יותר או שמועדפות עליהם. כך שעליות השכר שאנו רואים מרוכזות ב־20% התחתונים", אמרה הנטר.

עליות השכר תורמות יותר ויותר לאינפלציה הגבוהה כי הן תומכות בהוצאה גדולה יותר אבל גם בגלל שהן מעלות את ההוצאות לחברות.

בדצמבר, כ־49% מהעסקים הקטנים אמרו שתכננו להעלות מחירים בשלושה החודשים הקרובים, על פי נתונים של הפדרציה הלאומית של עסקים עצמאיים, ארגון המייצג עסקים רבים.

ההתפשטות המהירה באופן מיוחד של האומיקרון החמירה את המחסור בעובדים בגלל שהעלתה את כמות ההיעדרויות מעבודה. חברות ייצור מאמצות פתרונות יקרים על מנת להשאיר את המפעלים עובדים כך שיוכלו למלא אחר הביקוש הרב. ב־FedEx אמרו השבוע שהאומיקרון גורם למחסור בכוח אדם ומעכב משלוחים.

ג'ון מריט, סגן נשיא של Elaine Bell Catering מנאפה, קליפורניה, אמר שכוח אדם היה נושא דחוף כשהביקוש לחתונות ואירועים גדולים אחרים עלה בחזרה ביוני האחרון. החברה העלתה את המשכורות ב־50% בניסיון לשמור על העובדים ולהעסיק עובדים חדשים, אבל עדיין הייתה צריכה להסתמך על השירותים של סוכנויות כוח אדם. בגלל עלויות ההעסקה הגדולות יותר - לצד מחירים גואים לבשר, גבינה ומוצרי חיטה - החברה לא עשתה רווחים בשנה שעברה, כך אמר.

"אנשים אומרים לעתים קרובות שעובדי קייטרינג ומסעדות הם עובדים זולים. ובכן, שכר הבסיס שלנו כרגע עומד על 30 דולר לשעה למלצרים ואנחנו עדיין לא מצליחים למלא משרות", אמר. "זו הולכת להיות בעיה מתמשכת. אם אנחנו רוצים שיהיו לנו עובדים טובים לסוגי האירועים שאנו עושים, אנחנו יודעים שאנו צריכים לשלם על זה או שלא יהיו לנו אותם".

בחברת הקייטרינג העלו את המחירים לשנה הקרובה ב־25% עד 35% לעומת הרמות שהיו לפני המגפה. בינתיים, הלקוחות סופגים את ההתייקרויות האלה. "מעולם לא העלנו מחירים במידה כל כך גדולה משנה אחת לשנייה. אבל גם מעולם לא היו לנו עליות מחיר כאלה", אמר מריט.

הביקוש לרהיטים ומוצרים אחרים זינק בזמן המגפה, ופגע בשרשראות האספקה והניע הרבה מעליית האינפלציה. הדוגמה הבולטת ביותר היא מחסור במעבדים שפגע בייצור מכוניות, וגרם למחירי מכוניות ומשאיות לזנק.

למרות ההפרעה שגורם זן אומיקרון, ישנן אינדיקציות לשיפור מצב שרשראות האספקה. סקר מדצמבר של יצרנים שנעשה על ידי המכון לניהול מלאי הראה ירידה במחירים וזמני משלוח והצביע על כך שהמחסור בחומרים אולי מוקל במידה מסוימת.

עומאיר שריף, מייסד Inflation Insights, אמר שהוא צופה שמחירי מכוניות משומשות ומוצרים לבית יירדו עוד בחודשים הקרובים כשצרכנים יחזרו להוציא כסף על שירותים וכמות הכסף שחסכו בזמן המגפה תצטמצם.

כלכלנים צופים גם שהלחצים על המחירים ממחסור באספקה יוחלפו על ידי דמי שכירות גבוהים ועלויות של טיפולים רפואיים, שנוטות להיות יותר עיקשות. דמי שכירות, המרכיבים כמעט שליש ממד המחירים לצרכן, החלו לעלות בחודשים האחרונים.

אינפלציה גבוהה גרמה לחלק מהצרכנים לרסן את ההוצאות שלהם.

עד לאחרונה, פיט וסאלי מקאליסטר היו אוכלים סטיק כל יום רביעי בערב, אבל לאחרונה עברו לעוף בגלל המחיר היקר של בשר הבקר.

"המחיר שאנחנו משלמים על פילה מיניון עלה מבערך 24 דולר לחצי קילו ליותר מ־50. כתוצאה מזה, הורדנו את הבשרים האלה מהתזונה שלנו", אמר מקליסטר, פנסיונר בן 72 מהילטון הד, דרום קרולינה. "עוף ושעועית היו תחליף טוב לבקר מבחינת החלבונים שאנחנו אוכלים".

הוא אמר שגם הפסיק להעלות את התרמוסטט לחימום הבית כי המחיר לחימום עולה, והוא גם עושה מאמצים למצוא דלק בזול יותר. מקליסטר אמר שהוא משחק פחות גולף אחרי שכמה חברים ביטלו את המנוי במועדון הגולף כדי לחסוך כסף. "אז יש לאינפלציה גם מחיר נפשי מסוים", אמר.