אפל: חקיקת הסנאט על חברות הטכנולוגיה תחליש את מאמץ החברה להגן על פרטיות המשתמשים

לקראת דיון ביום חמישי בקונגרס, אומרת יצרנית האייפון שהצעד יכול להיטיב עם חברות 'חסרות אחריות' המרוויחות מאיסוף מידע על המשתמשים

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: Associated Press, Paul Sakuma
מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: Associated Press, Paul Sakuma

חברת אפל מזהירה מפני כך שחקיקה בסנאט שנועדה לרסן אח חברות הטכנולוגיה הגדולות תחליש כלי להגנה על הפרטיות שהציגה בשנה שעברה אשר כבר פגע בפייסבוק, סנאפצ'ט וחברות של פרסום באינטרנט הנסמכות על נתוני הגולשים על-מנת לכוון את הפרסומות לקהלים מסוימים.

הוועדה המשפטית של הסנאט צפויה לדון ביום חמישי בהצעת חוק דו-מפלגתית המכונה "חוק הבחירה המקוונת והחדשנות האמריקאי". תומכי הצעת החוק אומרים כי מטרתה להגן על תחרותיות בדיגיטל. ההצעה נועדה להגביל את כוחן של חברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בארה"ב, כולל אפל, אמזון, חברת-האם של גוגל אלפאבת וחברת-האם של פייסבוק פלטפורמות מטא.

חנות האפליקציות של אפל, אחד ממנועי ההכנסה הגדולים של החברה, נמצאת על הכוונת לאחר שנים של לחצים מצד יריבות שהתלוננו שאפל לוקחת לעצמה נתח גדול מדי מההכנסות המיוצרות בשוק האפליקציות שלה. יצרנית האייפון מזרה כי מאמצים בקונגרס למנוע את אפל מלאסור על "sideloading" - המנהג להתקין על אייפונים אפליקציות שלא דרך חנות האפליקציות של אפל - יחשוף משתמשים לאיומי ביטחון בגלל שהאפליקציות האלה לא עוברות סינון של אפל.

אפל חזרה על הטענות האלה ביום שלישי, במכתב שנשלח לראשי הוועדה ונצפה בידי ה"וול סטריט ג'ורנל". אבל החברה טוענת גם כי הצעת החוק תיטיב "עם מי שהיו חסרי אחריות לגבי נתוני המשתמשים" והתנגדו לתוכנית שהחברה הציגה לפני כמעט שנה המכונה שקיפות במעקב על-ידי אפליקציות. במסגרת היוזמה הזו אפליקציות צריכות לבקש אישורים ממשתמשים על-מנת לעקוב אחרי פעילותם ברחבי האינטרנט.

"התגובה לתוכנית שקיפות במעקב על-ידי אפליקציות מצד הצרכנים הייתה מאוד חיובית, אבל כמה מחברות הרשתות החברתיות והפרסומות הגדולות ביותר התלוננו באופן מאוד פומבי על ההשפעה שיש להגנות החדשות האלה על הפרטיות על הרווחים שלהן", כתב לוביסט של אפל ששמו טימותי פאודרלי במכתב.

בעוד שפאודרלי לא נקב בשמן של חברות ספציפיות, פייסבוק התלוננה באופן פומבי על השקת כלי הפרטיות וטענה כי הוא יפגע בעסקים קטנים התלויים בפרסום המכוון ללקוחות. מאז שהוצג הכלי, מטא וחברת-האם של סנאפצ'ט Snap דיווחו על תוצאות רבעוניות פחות טובות.

"במסגרת הצעות החוק הנבחנות, התוכנית הזו לטובת הצרכנים תהיה בסכנה, מפני שזה יהיה אתגר גדול במיוחד להוכיח שתוכנית השקיפות 'נחוצה ונוקטת בגישה מצמצמת' ושהגנות לא פחות מגבילות זמינות על-מנת לקבל הסכמה ממשתמשים כדי לעקוב אחריהם", כתב פאודרלי. "מצד שני, חברות האוספות מידע עשויות לטעון כי המנגנון המשמש כרגע להשיג הסכמה מהלקוחות למעקב - שורה הקבורה בתנאי השימוש - הוא מספק". 

 אפל מנסה לבדל את עצמה מיתר ענקיות הטכנולוגיה

המכתב של פאודרלי הוא הדוגמה האחרונה לניסיונותיה של אפל לבדל עצמה מענקיות טכנולוגיה אחרות, לאחר שכמה מחוקקים אמריקאים ביקשו להגביל את הרכישות שעושות החברות האלה או את יכולת ההשפעה שלהן. באוקטובר, מנכ"ל אפל טים קוק הזהיר נגד שינויי חקיקה גדולים שאמר שיכניסו באופן לא הוגן לקטגוריה אחת חברות שמתנהגות שונה אלה מאלה. רגולטורים וקובעי מדיניות ברחבי העולם מבקשים גם הם לצמצם את כמות הכוח שמרכזת אפל בידיה.

"התעשייה אינה מונוליתית", אמר קוק כשנאם בוועידת טכנולוגיה בסולט לייק סיטי בזמנו. "מדובר בתחומי שוק שונים מאוד ושווקים שונים מאוד... אנחנו לא נמצאים בתחום הרשתות החברתיות, למשל, ולכן אני חושב שאתה צריך להתייחס לכל חברה בנפרד ולוודא שכל רגולציה שאתה מביא מתייחסת לנושא שאתה רוצה לטפל בו, ולא לכתוב חוקי רגולציה שהם כל-כך גורפים, שהם לא רק משיגים את המטרה אלא גם פוגעים בכל מה שמסביבה בבת-אחת".

בזמן שוועדת הסנאט התכוננה לשימוע שלה השבוע, התכתב קוק עם חבריה השונים על-מנת לשטוח את טענותיו נגד החקיקה, כך אמר אדם המכיר את הנושא. הקשרים של קוק עם חברי הוועדה פורסמו בשלב מוקדם שלהם על-ידי Punchbowl News.

ג'ורג'יה וולס השתתפה בהכנת הכתבה.