האם אוכלוסיית בית שמש גדלה בקצב הגבוה ביותר בישראל?

ראש הממשלה בנט טען כי בית שמש היא העיר שמציגה את קצב הגידול הגבוה בישראל • האם זה נכון? רק כמעט • המשרוקית של גלובס

נפתלי בנט, ימינה. ציוץ בטוויטר, 14.1.22 / צילום: רפי קוץ
נפתלי בנט, ימינה. ציוץ בטוויטר, 14.1.22 / צילום: רפי קוץ

בתחילת השבוע אישרה הממשלה תוכנית רב שנתית בהיקף של חצי מיליארד שקל לפיתוח העיר בית שמש. בהודעת הדוברות שפרסם משרד ראש הממשלה נכתב כי "החלטת הממשלה מקצה תקציבים בהיקף תקדימי, אשר עתידים לשפר את איכות החיים של תושבי בית שמש באופן משמעותי". ראש הממשלה, נפתלי בנט, התגאה בהחלטה גם בערוצים פחות רשמיים. "בית שמש מתמודדת עם גידול האוכלוסייה הגבוה ביותר בארץ", הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו. "היא גדלה בעשור האחרון ב-63%. זה אתגר שאף עיר לא מתמודדת עימו".

קצב הגידול של בית שמש אכן משמעותי, אך האם הוא הכי גבוה בארץ, ועד כמה ייחודי האתגר בהשוואה לערים אחרות? בדקנו.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת מדי שנה את נתוני האוכלוסייה בערים השונות. השוונו את הקובץ האחרון שפורסם, ומתייחס לסוף דצמבר 2021, לנתון המקביל מ-2011. מתברר שבמהלך העשור הזה גדלה בית שמש בכ-58 אלף תושבים: מ-84 אלף תושבים ב-2011 לכ-142 אלף כיום. באחוזים מדובר בגידול של 68.5%. האם הנתון הזה מציב אותה במקום הראשון? לא. יש עיר אחת שמקדימה אותה: ראש העין שצמחה מכ-40 אלף תושבים אז לכ-72 אלף תושבים כיום, ומציגה גידול חד יותר משמעותית - בשיעור של כמעט 80%. בית שמש אמנם ניצבת במקום השני, אך אפשר לתהות גם עד כמה ייחודיים נתוני הצמיחה שלה. כך, למשל, יבנה הציגה גידול של 60.9% בעשור האחרון, ביתר עילית גידול של 59.2% ומודיעין עלית - 55.3%.

 

ממשרד ראש הממשלה השיבו לנו כי "בהתאם לנתוני הלמ"ס, גדלה אוכלוסיית העיר בית שמש בכמעט 63% (בעשור שבין 2011 ל-2020). מדובר בשיעור הגבוה ביותר מבין 15 הערים הגדולות בישראל, בפער ניכר. מטבע הדברים, אין טעם להשוות את בית שמש ליישוב קטן עם אחוזי הגירה חיובית גבוהים, אלא לערים הדומות לה".

ואכן, אם ראש הממשלה התכוון להשוות רק בין 15 הערים הגדולות, הרי שבית שמש מובילה בפער גדול על הבאה בתור ברשימה, בני ברק, שגדלה בכ-30% בעשור האחרון. אגב, הערים האחרות שמתחרות עם בית שמש הן אכן קטנות ממנה משמעותית, אך בכל הנוגע למאפיינים הסוציו-אקונומיים (גם הם הוזכרו בתגובה המלאה מטעם רה"מ), לא כולן שונות ממנה בהרבה. כך, בעוד בית שמש נכללת באשכול 2 בדירוג המצב הסוציו אקונומי של הערים, ביתר עלית ומודיעין עלית נכללות באשכול 1.

בשורה התחתונה: דבריו של בנט נכונים ברובם. מבין כלל הערים בישראל, העיר שגדלה בשיעור הגבוה ביותר היא ראש העין, כשבית שמש מדורגת רק במקום השני. מבין 15 הערים הגדולות בישראל, בית שמש אכן מציגה את שיעור הגידול הגבוה ביותר, ובפער משמעותי.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: נפתלי בנט
מפלגה: ימינה
מקום: טוויטר
תאריך: 14.1.2022
ציטוט: "בית שמש מתמודדת עם גידול האוכלוסייה הגדול ביותר בארץ"
ציון: נכון ברובו

ראש הממשלה נפתלי בנט צייץ: "בימים אלה אנחנו מקדמים במלוא המרץ תוכנית בהיקף חסר תקדים, בהשקעה של חצי מיליארד ש״ח לחיזוק העיר בית שמש שתשפר את איכות החיים בעיר. בית שמש מתמודדת עם גידול האוכלוסייה הגבוה ביותר בארץ. היא גדלה בעשור האחרון ב-63%. זה אתגר שאף עיר לא מתמודדת עימו".

ב-16 בינואר 2022 הממשלה פרסמה את כוונתה להשקיע יותר מחצי מיליארד ש"ח בבית שמש. הכסף ילך להשקעה בתחבורה ציבורית, מוסדות ציבור, תשתיות, תרבות, רווחה, שירותים, תעסוקה וביטחון אישי. בהודעה הוסבר את הצורך להשקיע דווקא בבית שמש: "הגידול המואץ באוכלוסייה הוביל לפער ביחס לפיתוח תשתיות תומכות דיור, מוסדות ציבור, תחבורה ציבורית, שירותי רווחה לתושב ועוד".

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה ב-12 בינואר 2022 את הקובץ: "אוכלוסייה ביישובים שבהם 2,000 תושבים ויותר - אומדנים ארעיים לסוף דצמבר 2021". את הנתונים הללו השווינו עשור אחד לאחור, באמצעות קובץ הנתונים על הרשויות המקומיות מ-2011 (בו האוכלוסייה נכונה לסוף אותה שנה). בגלל שבנט השווה את האתגר של בית שמש לאתגרים שערים אחרות מתמודדות איתם, בדקנו רק את היישובים שהיה להם ב-2011 מעמד של עירייה, בהתאם לקובץ הנתונים של הלמ"ס. בכל הערים הללו בדקנו את נתוני האוכלוסייה לסוף 2011 והשווינו לנתונים הארעיים לסוף 2021 (עשור), ובדקנו בכמה גדלה האוכלוסייה בפרק זמן זה. יש לשים לב שבעוד בשנים האחרונות אומדני האוכלוסייה ניתנים במספרים מדויקים, ב-2011 נתנו את המספרים באלפי תושבים (למשל, ביישוב בו 20 אלף תושבים ייכתב תחת אוכלוסייה "20"), כך שיש עיגול בנתוני 2011. את ניתוח הנתונים ניתן לראות בטבלה הבאה.

מהטבלה עולה שבמהלך עשור זה האוכלוסייה של בית שמש גדלה מ-84,200 תושבים ב-2011 ל-141,892 תושבים ב-2021. מדובר בגידול של 68.5%, מה ששם אותה במקום השני מבין שלל הערים. העיר עם הגידול הגדול ביותר באוכלוסייה הייתה ראש העין, שעלתה מ-39,900 תושבים ב-2011 ל-71,657 תושבים ב-2021, גידול של כמעט 80%. בנוסף, יש כמה ערים עם שיעורי גידול גבוהים מאוד: ביבנה הגידול היה 60.9%, בביתר עלית הוא היה 59.2% ובמודיעין עלית 55.27%. כלומר, מהנתונים הללו עולה שיש עוד ערים שמתתמודדות עם אתגרים של גידול אוכלוסייה מהיר. בכל מקרה, כאמור, גידול האוכלוסייה בעיר היה מהיר מאוד, במיוחד אם משווים לממוצע שעומד על 20.6%.

פנינו למשרד ראש הממשלה ושאלנו על מה הסתמכו כדי להגיד שהגידול באוכלוסיית בית שמש היה המהיר ביותר. ממשרד ראש הממשלה השיבו: "בהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גדלה אוכלוסייתה של העיר בית שמש בכמעט 63%. מדובר בשיעור הגבוה היותר מבין 15 הערים הגדולות בישראל, בפער ניכר. ההשוואה שנעשתה בלמ"ס אל מול ערים גדולות נעשתה על מנת לבחון בצורה מתוקנת סוגיות של אתגרים בגידול אוכלוסייה (מטבע הדברים, אין טעם להשוות את בית שמש ליישוב קטן עם אחוזי הגירה חיובית גבוהים אלא לערים הדומות לה)". יש לציין שגם בהודעה לעיתונות מטעם משרד ראש הממשלה דובר על ה"שיעור הגבוה ביותר מבין 15 הערים הגדולות".

ואכן, אם ניקח רק את 15 הערים שהיו המאוכלסות ביותר בישראל בסוף 2021, נקבל שבית שמש הייתה ה-14 בגודלה, והראשונה בגידול שחוותה בעשור האחרון. העיר הגדולה שחוותה את הגידול השני בגודלו הייתה בני ברק, עם גידול של 30.2%. אם נבחן את הערים כולן, נראה שראש העין, יבנה ביתר עילית קטנות באוכלוסייתן מאוכלוסיית בית שמש יותר מפי 2, ומודיעין עלית קטנה כמעט פי 2.

בגלל שהנתונים ל-2021 הם ארעיים, ובגלל שהלמ"ס טרם פרסמה נתוני ישובים ל-2020, החלטנו ליתר ביטחון גם לבדוק את השינוי בין 2009 ל-2019, זאת באמצעות קובצי הנתונים לאותן שנים. במקרה כזה, בית שמש יורדת למקום השלישי, עם עלייה של 62% באוכלוסייה, אחרי ביתר עלית (69.3%) ומודיעין עלית (65.3%). ראש העין יורדת למקום הרביעי עם 60.5%. מבין 15 הערים הגדולות, בית שמש עדיין במקום הראשון, כשאחריה בני ברק עם 32.5%. משרד ראש הממשלה מסר שהנתונים שנבדקו הם מ-2011 עד 2020, אבל כאמור נתוני 2020 עוד לא זמינים באתר הלמ"ס וכמו כן לא מדובר בעשור שלם. בגלל שההפרש בין הגדילה שמצאנו לבין הגדילה עליה דיבר בנט היא קטנה, ניתן להניח שהוא צודק בעניין.

ביקשנו לברר עם משרד ראש הממשלה גם למה הכוונה במילה "אתגר" במשפט: "זה אתגר שאף עיר לא מתמודדת עימו". בתגובה נמסר: "ניתן ללמוד כי בית שמש עומדת בפני אתגר ייחודי שהינו שילוב בין גידול אוכלוסייה עם נטייה לאוכלוסייה במצב סוציו-אקונומי נמוך ובין פערים בין צרכי התושבים לשירותים הניתנים להם במציאות".

לכן, בדקנו גם את האשכולות של הערים בעלות הצמיחה הגבוהה: לפי קובץ הנתונים של 2019, בית שמש היא באשכול 2. ביתר עלית ומודיעין עלית הן באשכול 1, נמוך מזה של בית שמש. ראש העין היא באשכול 7. פירוש הדבר הוא שהאתגר של התמודדות עם עלייה גבוהה באוכלוסייה תוך הימצאות במצב סוציואקונומי נמוך אינה ייחודית לבית שמש, אבל כאמור שתי הערים הללו הן קטנות משמעותית מבית שמש.

לסיכום, האוכלוסייה בבית שמש אכן גדלה ביותר מ-60% בעשור האחרון. עם זאת, ישנן ערים עם שיעורי גדילה דומים, ושלפעמים אף עוברים אותה (תלוי בשנים הנבדקות): ראש העין, ביתר עלית ומודיעין עלית. שתי האחרות אף נמצאות באשכול חברתי-כלכלי נמוך מזה של בית שמש. עם זאת, כל הערים האלו קטנות משמעותית מבית שמש, וההודעה לעיתונות מדברת על 15 הערים הגדולות. מביניהן, אכן הצמיחה בבית שמש היא הגדולה ביותר, כשמאחוריה נמצאת בני ברק עם צמיחה נמוכה בחצי. לכן דבריו של בנט נכונים ברובם.