GES של ג'נריישן קפיטל רוכשת 75% מק.מ.מ מפעלי מיחזור ב-195 מיליון שקל

המוכרת בעסקה היא משפחת קורטוב, שהקימה ומנהלת את חברת ק.מ.מ מפעלי מיחזור • במסגרת העסקה, התחייבו המוכרים להמשיך ולספק שירותי ניהול לחברה לפחות עד חודש ספטמבר 2024

ארז בלשה ויוסי זינגר / צילום: תמוז רחמן
ארז בלשה ויוסי זינגר / צילום: תמוז רחמן

קרן התשתיות והאנרגיה ג'נריישן קפיטל משתלטת על חברת מיחזור האשפה ק.מ.מ. מפעלי מיחזור. היום דיווחה הקרן כי באמצעות חברת הבת בבעלות מלאה GES, חתמה על הסכם לרכישת 75% ממניות ק.מ.מ מפעלי מיחזור תמורת כ-195 מיליון שקל בכפוף להתאמות.

המוכרת בעסקה היא משפחת קורטוב, שהקימה ומנהלת את חברת ק.מ.מ מפעלי מיחזור. במסגרת העסקה, התחייבו המוכרים להמשיך ולספק שירותי ניהול לחברה לפחות עד חודש ספטמבר 2024.

כחלק מהסכם הרכישה, צפויה ק.מ.מ לבצע חלוקת דיבידנד בגין רווחי שנת 2021, זמן קצר לאחר השלמת העסקה. חלקה של GES בדיבידנד צפוי לעמוד על כ-20 מיליון שקל.

העסקה גם כוללת אופציות מכר (PUT) ורכש (CALL), שמימושן יוביל לרכישת יתרת (25%) מניות ק.מ.מ בידי GES.השלמת העסקה כפופה לקיומם של תנאים מתלים מקובלים.

ק.מ.מ. מפעלי מחזור, שהוקמה בשנת 1989, עוסקת באיסוף, מיון, גריסה, עיבוד והפצה של פסולת נייר מסוגים שונים, כגון: נייר לבן, נייר .עיתון, נייר קרטון ועוד. באמצעות צי משאיות שבבעלותה, מעניקה החברה שירותי איסוף נייר וגריסת נייר לאלפי לקוחותיה מהמגזר הפרטי, העסקי והמוניציפלי, מקריית שמונה ועד אילת.

לדברי מנהלי ג'נריישן קפיטל , פעילותה של ק.מ.מ משתלבת היטב עם מגמות השוק והתוכנית האסטרטגית שפרסם המשרד להגנת הסביבה. "ק.מ.מ הינה מובילת שוק בישראל בתחום המחזור ואיכות הסביבה ומעניקה שירותים למיליוני אזרחים בישראל וללקוחות מהמגזר הפרטי, העסקי והמוניציפלי, מקריית שמונה ועד אילת," מסרה ג'נרשיין.

ק.מ.מ מטפלת בעיקר בפסולת מופרדת במקור של כל סוגי האשפה, לרבות פסולת נייר על סוגיו השונים וקרטון, כאשר במסגרת פעילות זו מעניקה גם שירותים בתחום חומרים ייחודיים ומסווגים, פלסטיק ,צמיגים, אריזות, טקסטיל וכן מיון פסולת עירונית. במסגרת פעילותה עוסקת ק.מ.מ, בין היתר, באיסוף, מיון, גריסה, טיפול ועיבוד של חומרי הגלם כאמור הנאספים בכל הארץ ממגוון רשויות מקומיות ומגופים מוסדיים ופרטיים, וכן מוכרת את תוצרי המחזור בארץ ומייצאת אותם לחו"ל.

ק.מ.מ מעסיקה כ-550 עובדים ובבעלותה כ-150 משאיות וכלי רכב, מבצעת את פעילות הטיפול, העיבוד והמחזור בחמישה מתקנים מרכזיים. לחברה שני מפעלי מחזור למיון ואריזת פסולת נייר וקרטון, בראשון לציון ובניצני שלום, מתקן למיון פסולת אריזות ומתקן למיון פסולת מעורבת עירונית בראשון לציון ומפעל לטיפול ומחזור פסולת צמיגים בבאר שבע (כאשר למיטב ידיעת ק.מ.מ מפעל זה הינו אחד משני המפעלים בתחום זה בישראל).

ק.מ.מ היא המקימה והמתפעלת הראשונה של פרויקט המיכלים הכחולים, אשר מפוזרים בבנייני מגורים בערים שונות ברחבי הארץ. מיכלים אלו משמשים לאיסוף, טיפול ומחזור של הנייר הבייתי והקרטון ומתבצעת באמצעות איסוף נייר מהפחים הכחולים (כאשר במסגרת פעילות זו מעניקה ק.מ.מ שירותים לכ-3 מיליון תושבים ברחבי הארץ) זאת לצד איסוף ממכלי אצירה עירוניים ופרטיים וכן מאיסוף חומר ייחודי ומסווג.

ההצלחה בפרויקט המיכלים הכחולים פתחה את הדלת לצבעים נוספים בחדר האשפה בין היתר לטובת פחים כתומים לאריזות ולפסולת אורגנית ועוד. פעילות ק.מ.מ בתחום האריזות מתבצעת באמצעות איסוף אריזות מהפחים הכתומים מחדרה ועד אילת.

בנוסף, פועלת קמ.מ גם בתחום מחזור הצמיגים, הפלסטיק הטקסטיל. הכנסות ק.מ.מ בשנת 2021 הסתכמו בכ-242 מיליון שקל לעומת כ-200 מיליון שקל ב-2020. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) של החברה הסתכם ב-50 מיליון שקל ב-2021 לעומת 28 מיליון שקל ב-2020 ואילו הרווח הנקי שלה גדל ב-2021 ל-28 מיליון שקל לעומת 12 מיליון שקל ב-2020.

מימון העיסקה יתבצע בעיקר באמצעות הזרמת הון ל-GES, אשר מקורו צפוי להגיע מגיוס חוב שתבצע ג'נרשיין קפיטל. בשבוע שעבר העניקה חברת S&P מעלות דירוג A פלוס לאגרות חוב חדשות בהיקף של עד 400 מיליון, שמתכננת ג'נריישן קפיטל להנפיק לציבור.

ארז בלשה, מנכ"ל ג'נריישן קפיטל ויו"ר GES, אמר היום, כי "רכישת ק.מ.מ מהווה נדבך מרכזי במימוש אסטרטגיית הצמיחה של GES לביסוס מעמדה כשחקן מוביל בשוק הפסולת בישראל, תחום שהוא חיוני לרווחת תושבי המדינה. לק.מ.מ צוות מנוסה, פריסה רחבה, לקוחות איכותיים וקשרים ענפים והיא מהווה פלטפורמה מיטבית לקליטת פעילויות איכות הסביבה של GES בסינרגיה מלאה על כל שרשרת הערך בתחום הפסולת. פעילותה המשתלבת עם אסטרטגיית המשרד להגנת הסביבה והמיקוד של מדינת ישראל בהקטנת ההטמנה, מהווה כר פורה לצמיחה".

מיכאל דיין, מנכ"ל GES הוסיף, כי "ק.מ.מ הינה שחקן מוביל בתחומה, בעלת ידע וניסיון רב בטיפול תוצרי פסולת. יש לה יכולות איסוף, עיבוד ומחזור של מוצרים רבים אשר שמים את GES בפוזיציה עוצמתית בתחום הפסולת ומגדילות את הרווחיות של החברה באופן דרמטי. יכולות קבוצת ק.מ.מ הינן סינרגטיות לפעילויות גרינט וזירו וויסט. לאחר הרכישה GES תתבסס כמחולל המרכזי במהפכת הטיפול בפסולת בישראל, אשר להערכתנו צפוי לצמוח משמעותית בשנים הקרובות".

ג'נריישן קפיטל הינה הקרן הסחירה הראשונה והגדולה בישראל בתחום התשתיות והאנרגיה. הקרן מנהלת פורטפוליו נכסים בהיקף מצטבר של כ-2.4 מיליארד ש"ח בתחומים הבאים: ייצור חשמל, אנרגיה מתחדשת, תחבורה, חלוקת גז טבעי, לוגיסטיקה, מים, שפכים ואיכות סביבה. בראש ג'נריישן קפיטל עומדים יוסף זינגר, המכהן כיו"ר פעיל, וארז בלשה, כמנכ"ל, אשר ייסדו את הקרן.

בתחום התחבורה פעילה ג'נריישן באמצעות החזקות בחברות האוטובוסים וההסעות בון תור ומטרופולין. מוקדם יותר החודש, דיווחה ג'נריישן כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת החזקות (51%) השותף שלה בחברת בון תור לפי שווי חברה של 650 מיליון שקל (331.5 מיליון שקל תמורת המניות הנרכשות).

עם זאת, סכום העסקה צפוי לקטון בחלקו באמצעות דיבידנד של 40-50 מיליון שקל שתחלק בון תור לפני השלמת העסקה. עפ"י מתווה העסקה, תרכוש ג'נריישן עם משקיעים נוספים 51% ממניות בון תור מידי חברת שי כץ החזקות.

כחלק מהעסקה, התחייבו מנכ"ל בון תור וסמנכ"ל התפעול שלה, להמשיך ולנהל את החברה בשנים הקרובות. גם עסקה זו אמורה להיות ממומנת באמצעות גיוס האג"ח הצפוי של ג'נריישן קפיטל.