התוכנית לשכונת מגורים במורדות משואה נדחתה בשל צפיפות יחידות דיור נמוכה

התוכנית, שכללה בהתחלה 493 יח"ד על 170 דונם, בוטלה, ובמקומה תקודם תוכנית חדשה עם צפיפות של 20 יח"ד לדונם • "מדיניות התכנון העדכנית מכוונת לייעול השימוש במשאב הקרקע. ראוי שתוגש תוכנית שתכלול מספר יחידות דיור כפול מהממוצע בתוכנית" ■ תנו לחיות לחיות: "מקווים שיזמים ורשויות תכנון יפנימו את חובתם לשקול את השפעתן של תוכניות בנייה גם על בעלי חיים"

גבעת משואה בירושלים / צילום: By User:Ranbar - Own work, wikimedia
גבעת משואה בירושלים / צילום: By User:Ranbar - Own work, wikimedia

הוועדה לדיור לאומי במחוז ירושלים (וד"ל) החליטה אתמול (ג') לדחות את תוכנית הדיור הקיימת במורדות משואה בירושלים בשל צפיפות דיור נמוכה, וביקשה שבמקומה תוגש תוכנית חדשה שתכלול בינוי בצפיפות משמעותית של כ-20 יחידות דיור לדונם, וזאת "בהתאם למדיניות התכנון המעודכנת לפיתוח לייעול השימוש במשאב הקרקע, בקרקעות המיועדות לפיתוח עירוני בכלל ובפרט בקרקעות מדינה", כפי שהוסבר.

הוועדה, בראשות עמיר שקד, ציינה כי במהלך העשור שחלף מאז אושרה התוכנית לראשונה, התעדכנה מדיניות התכנון המחוזית והארצית, והתוכנית כפי שאושרה בעבר אינה תואמת את מדיניות התכנון העדכנית.

עתה קבעה הוועדה כי מדובר בשטח המיועד לפיתוח, ונכון לאפשר בו הקמת שכונת מגורים, ברציפות לשכונות נוספות.

בהסבר להחלטה שהגיעה לידי גלובס צוין כי "מדיניות התכנון העדכנית מכוונת לייעול השימוש במשאב הקרקע, ובעוד התוכנית שאושרה כוללה בסך-הכול 493 יחידות דיור, ראוי שתוגש תוכנית בהתאם לעקרונות התכנון העדכניים, שתכלול מספר יחידות דיור כפול מהממוצע בתוכנית, תגדיל את היצע יחידות הדיור בירושלים ותתרום לחיזוקה של העיר".

יצוין כי על התוכנית המקורית שאושרה לפני עשור נקבעה צפיפות של שלוש יחידות דיור לדונם, אולם בשל מחסור בעתודות קרקע בירושלים, התכנון ישתנה.

כאמור, מדובר בתוכנית שהוד"ל במחוז ירושלים אישרה בשנת 2012 בהתאם למדיניות התכנון המחוזית באותה עת, אלא שהיא נתקלה בהתנגדויות רבות מאז ועברה מספר דיונים ועתירות בבית המשפט. כך למשל, ב-2014 הוגשה עתירה מטעם תושבים באזור וארגון "תנו לחיות לחיות", במסגרתה נטען כי התוכנית תגרום לפגיעה ברווחתן של החיות שבגן החיות התנ"כי הסמוך, בין היתר בשל הרעש והאבק שייווצרו באתר הבנייה. בעתירה טענו המבקשים כי "לא ניתן בה משקל מספק לכלל השיקולים הרלוונטיים, בפרט בכל הנוגע להשלכות שתהיינה לביצוע התוכנית על סביבתה". 

ב-2017 הוגשו שתי עתירות נוספת מטעם ועד משואה וארגון "תנו לחיות לחיות", העוסקות בין היתר בתמהיל הדירות העדכני ובמידת עמידתו בדרישות הקבועות בחוק הוד"לים. בעתירות אלה נטען בין היתר כי "ההיבטים הכלכליים הנוגעים לכך שלא יועדו מתוך הדירות שעתידות היו להיבנות - דירות למטרת דיור בהישג יד להשכרה, וכן הנוגעים לכך ששטחן של הדירות הקטנות שתוכננו, כחלק מהיות התוכנית תוכנית לדיור לאומי, עולה על השטח המקסימלי הקבוע בחוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים". 

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי, מסרה לגלובס כי "בהתאם לתוכנית המתאר, מדובר בשטח אשר מיועד לפיתוח, ובהינתן המחסור במתחמים בהם ניתן להציע תוספת יחידות דיור ברחבי העיר, ובהתאם למדיניות התכנון העדכנית, אין מקום לאשר באזור זה תוכנית המציעה צפיפות נמוכה (11.5 יחידות דיור לדונם נטו וכ-3 יחידות דיור ברוטו), ונכון להגיש תוכנית שתציע בינוי בצפיפות גבוהה בהרבה".

תלמי הוסיפה כי "אחד האתגרים הגדולים שהתכנון העתידי יצטרך להתמודד איתו הוא סוגיית הסביבה, למרות שהתוכנית המקורית הוגשה במעורבות גן החיות התנכ"י".

שירה תלמי באבאי, מתכננת מחוז ירושלם במינהל התכנון / צילום: אלידור חדד
 שירה תלמי באבאי, מתכננת מחוז ירושלם במינהל התכנון / צילום: אלידור חדד

מארגון "תנו לחיות לחיות", שעתר שלוש פעמים נגד התוכנית המקורית, נמסר בתגובה: "'תנו לחיות לחיות' מברכת על ביטול התוכנית להקמת השכונה בסמוך לגן החיות. במהלך עשר השנים שאנו נאבקים בתוכנית, היא בוטלה שלוש פעמים בבית המשפט, בין היתר משום שהיזמים לא בדקו כראוי את ההשלכות על בעלי החיים. אנו מקווים שיזמים ורשויות תכנון יפנימו את חובתם לשקול את השפעתן של תוכניות בנייה גם על בעלי חיים, ונמשיך להיאבק בתוכניות שלא יעשו כן. ככל שתקודם במקום תוכנית חדשה, ניאבק גם בה, שכן הוכח בצורה ברורה כי בנייה במקום תפגע פגיעה קשה בבעלי החיים הכלואים בגן החיות".

גלעד ברנע, נציג ועד תושבי משואה, מסר: "אומנם באיחור ניכר, אבל התקבלה החלטה נכונה לבטל את התוכנית. התושבים מברכים על ההחלטה שמגנה על החיות ועל השטחים באזור. המאבק שלנו הוכיח את עד כמה חשוב כוחם המשותף של התושבים למען מטרה ראויה".