העלייה במחיר הנפט היא באשמת אופ"ק ובאי העמידה בהספק הייצור של רוסיה

המחסור בנפט במדינות כמו ניגריה ועיראק מעלה שאלות: האם הגדלת התפוקה מספיקה כדי להרגיע את השווקים?

מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock
מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock

אופ"ק והשותפים בהובלת רוסיה הבטיחו להגביר השנה את ייצור הנפט לרמות שהיו לפני המגפה אבל לא עומדות במחויבויות הציבוריות האלה, וזה גורם לשוקי הנפט הגולמי להתייקר במהירות.

בחודש שעבר, אופ"ק ובנות הברית הגדילו את הייצור המאוחד שלהן ב־250 אלף חביות ביום, או 60% ממה שהבטיחו שתי הקבוצות לגבי אותו חודש, כך אומרים בסוכנות האנרגיה הבינלאומית. בסך הכל, הקבוצה שואבת 790 אלף חביות ביום פחות מהיעד המוצהר שלה, כך נמסר מסוכנות האו"ם שמושבה בפריז, המייעצת למדינות מתועשות בנושאי האנרגיה.

החוסרים האלה ריככו את ההשפעה על השוק של סדרה של הגדלות עקביות בתפוקת הנפט ששתי הקבוצות, המוכרות יחד כאופ"ק+, הכריזו עליה בחודשים האחרונים: במקום להוריד מחירים, חוסר היכולת של היצרניות להגדיל תפוקה כפי שהבטיחו הפכה לסיבה בגללה סוחרים מהמרים על מחירים גבוהים יותר.

"חשש שלאופ"ק יש מעט מרחב לפצות על שיבושי האספקה"

"התוספות החודשיות האלה לאופ"ק הופכות לנומינליות יותר ויותר", אמר ביל פארן־פרייס, מנהל מודיעין בחברת הייעוץ Enverus מלונדון. "הן לא מגובות בחביות אמיתיות". אחד הגורמים הדוחפים את המחירים כלפי מעלה הוא "החשש שלאופ"ק יש מעט מרחב לפצות על הפרעות באספקה במקומות אחרים", אמר.

סגרים בעקבות הקורונה גרמו לביקוש לנפט לרדת מאוד בשלב המוקדם של המגפה. אבל היום, כשהכלכלות חוזרות לשגרה, הביקוש מטפס בחדות. בדו"ח האחרון שפרסמה אופ"ק, חזתה קבוצת המדינות שהביקוש העולמי לנפט יעלה השנה ב־4.2 מיליון חביות ביום.

ארגון אופ"ק+ קיצץ את הייצור בחדות בתחילת 2020 ב־9.7 מיליון חביות ביום, המקבילות לכ־10% מהביקוש העולמי בזמנו. מאז הקבוצה הסכימה להחזיר 6.4 מיליון חביות ביום. היא הבטיחה להגדיל את התפוקה בעוד 400 אלף חביות בחודש עד שתגיע בחזרה לרמות שהיו לפני המגפה.

בנוסף לביקוש הגובר, מספר התפתחויות גיאופוליטיות מאיימות לפגוע במלאי, והניעו את השווקים בימי המסחר האחרונים. מוקדם יותר החודש, מורדים בתימן השתמשו במזל"טים וטילים לתקיפת מסוף נפט של איחוד האמירויות הערביות. רוסיה וארה"ב דנות בהורדת המתח בגבול רוסיה־אוקראינה, היכן שרוסיה צברה כוחות רבים. פלישה רוסית - או אפילו מתיחות קטנה יותר בגבול - עלולה להפריע למשלוחי הנפט והגז הטבעי מרוסיה, אחת היצרניות הגדולות ביותר בעולם.

מחירי הנפט בשיא של 7 שנים

הנפט עלה בחדות בחודשים האחרונים לאחר ביקוש חזק וחששות לגבי האספקה. לאחרונה הגיעו המחירים לשיאים שלא נראו זה שבע שנים.

ביום שלישי הנפט הגולמי ברנט, הבנצ'מרק הבינלאומי, חזר לטפס לאחר שנסוג ביום שני בגלל המתח באוקראינה. במסחר של אמצע הבוקר בלונדון עלה הברנט ביותר מאחוז למחיר גבוה מ־87 דולר לחבית. גם מחיר הנפט הגולמי האמריקאי התחזק ונסחר מעל 84 דולר לחבית.

חברות באופ"ק כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות לרוב משקיעות במה שמכונה הספק עודף, שהן יכולות להפעיל במהירות ולספק ביקוש מואץ או להחליף חביות שאבדו במקומות אחרים. כרית הביטחון הזו הורחבה במגפה, בזמן שהיצרניות הקטינו את התפוקה. כעת כשהן מעלות תפוקה על מנת לספק את הביקוש, מעריכים בחברת מורגן סטנלי שההספק העודף ירד מ־6.5 מיליון חביות ביום לפני שנה לפחות מ־2 מיליון חביות ביום עד אמצע 2022. עד אז, המחיר של חבית יעלה ל־100 דולר, אמרו במורגן סטנלי.

החברות בקרטל נאבקות להגדיל תפוקה

כיום מפיקה אופ"ק 2.5 מיליון חביות ליום פחות מהרמה שהייתה כשהארגון החל לקצץ את הייצור בתחילת 2020. אבל כמה חברות בקרטל נאבקות להוסיף את חלקן לתפוקה של אופ"ק לפני המגפה.

בדצמבר, ניגריה, יצרנית מובילה באפריקה, שאבה 460 אלף חביות ביום פחות ממה שהיא אמורה, לאחר שמכלית תקועה גרמה לסגירה של נמל ייצוא מרכזי. באנגולה, עניינים טכניים והיעדר השקעה גרמו לייצור לרדת לשפל של 17 שנים.

בחודש שעבר, רוסיה שאבה פחות מהכמות שהיא אמורה במסגרת ההסכם של אופ"ק+ בפעם הראשונה מאז שהקבוצה קיצצה את התפוקה. היא הבטיחה להגדיל את הייצור באותו חודש ב־20 אלף חביות ביום, אבל במקום זה קיצצה את הייצור ב־10,000 חביות ביום, כך אומרים בסוכנות האנרגיה הבינלאומית. רוסיה אמרה שהתפוקה הנמוכה מהצפוי קרתה בגלל תת־פיתוח של כמה משדות הנפט שלה. דובר של משרד האנרגיה הרוסי אמר שהוא לא יכול להגיב בשלב זה על הנושא.

סוכנות האנרגיה הבינלאומית קיצצה את הערכת ההספק של עיראק ב־140 אלף חביות ביום בגלל צווארי בקבוק בתשתית המזדקנת בדרום המדינה. הצינורות נפגעים לעתים קרובות על ידי מורדים או שהם כושלים עקב חוסר תחזוקה. בהפסקת הייצור האחרונה, צינור חשוב לטורקיה נפגע מפיצוץ שנמסר שקרה בגלל שעמוד חשמל קרס עליו.

מכשולים אלה ואחרים מותירים את ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות כיצרניות הגדולות היחידות בעולם שיש להן הספק עודף משמעותי, כ־3.25 מיליון חביות ביום, על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

על אף היכולת לשאוב יותר נפט, שתי היצרניות לא נעות לכיוון פתיחת הברזים ופיצוי על הייצור החסר של חברות אחרות באופ"ק. ערב הסעודית אמרה באופן פומבי שהיא רוצה להוות דוגמה על ידי ציות לתקרת הייצור המוסכמת שלה. הממלכה לחצה בעבר שוב ושוב על חברות אחרות שייצרו יותר מהכמות שהוסכם עליה מראש.

בוועידת אנרגיה בשבוע שעבר, אמר שר האנרגיה הסעודית עבדולעזיז בין סלמן שזה לא יהיה הוגן אם סעודיה תפר את הכמות המוקצבת שלה על מנת לפצות על החוסרים של מדינות אחרות. המקביל שלו באמירויות, סוהיל אל־מזרואי, אמר שזו הייתה אחריות של מדינות אחרות מחוץ לקואליציה להשקיע ולהביא לשוק יותר חביות.

שתי המדינות לא רוצות לנקוט פעולה חד צדדית לאחר שורה של קרבות כואבים עם אופ"ק+, כולל הסכסוך הקצר בין סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות לגבי מכסות הייצור בשנה שעברה. בדיוק לפני המגפה, רוסיה וערב הסעודית היו מעורבות במלחמת מחירים עזה, והתחרו בשאיבת נפט וגניבת נתח שוק מהצד השני לאחר שלא הצליחו להגיע להסכם לגבי מדיניות נפט מתואמת.